Η ACI Europe δημοσίευσε σήμερα την “Έκθεση Συνδεσιμότητας της Αεροπορικής Βιομηχανίας 2020”, με τα ευρήματα να αποκαλύπτουν τη συστηματική κατάρρευση του αεροπορικού δικτύου και της αεροπορικής συνδεσιμότητας λόγω της κρίσης του COVID-19.
Η φετινή έκθεση υπογραμμίζει τη σκληρή πραγματικότητα της εξαφάνισης περισσότερων από 6.000 αεροπορικών διαδρομών που λειτουργούσαν στο παρελθόν από τα αεροδρόμια της Ευρώπης και οι οποίες δεν επανήλθαν 9 μήνες μετά την κρίση της πανδημίας.
Τα αεροδρόμια της ΕΕ και του Ην. Βασιλείου έχουν πληγεί περισσότερο, με την άμεση συνδεσιμότητά τους σχεδόν να εξαφανίζεται τον Απρίλιο. Στη συνέχεια βίωσαν μια αδύναμη ανάκαμψη κατά τη διάρκεια του Αυγούστου (-55%), πριν “βυθιστούν” ξανά τον Σεπτέμβριο (-62%).
Μεταξύ των μεγαλύτερων αεροδρομίων ΕΕ / ΗΒ, οι μεγαλύτερες μειώσεις της άμεσης συνδεσιμότητας καταγράφηκαν στο αεροδρόμιο Barajas της Μαδρίτης (-71%), στη Ρώμη-Fiumicino (-70%), στο Μόναχο (-68%), στο Λονδίνο-Heathrow (-68%) και στη Φρανκφούρτη (-67%) από τον Σεπτέμβριο. Εν τω μεταξύ, τα μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια είδαν την άμεση συνδεσιμότητά τους ακόμη περισσότερο αποδεκατισμένη, όπως αποδεικνύεται από τα Linz (-96%), Treviso (-95%), Vaasa (-91%), Quimper (-87%), Newquay (-86% ), Shannon (-83%) και Burgas (-82%).
Αντίθετα, η άμεση συνδεσιμότητα στα ρωσικά και τουρκικά αεροδρόμια έχει αποδειχθεί πιο ανθεκτική, λόγω του μεγέθους και της σχετικής δυναμικής της εγχώριας αγοράς τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πιο περιορισμένες απώλειες άμεσης συνδεσιμότητας για τα αεροδρόμια Μόσχας-Domodedovo (-12%), Αγίας Πετρούπολης (-26%), Μόσχα-Vnukovo (-28%) και της Κωνσταντινούπολη-Sabiha Gökçen (-33%).
Η συνδεσιμότητα των αεροδρομίων - κόμβων έχει επηρεαστεί ακόμη περισσότερο από ό,τι η άμεση συνδεσιμότητα, με τους 6 κορυφαίους ευρωπαϊκούς κόμβους να έχουν ανακτήσει μόνο το 16% της συνδεσιμότητάς τους έως τον Σεπτέμβριο. Μεταξύ του πρώτων, το Μόναχο (-93%) και το Λονδίνο-Heathrow (-92%) σημείωσαν τις περισσότερο απότομες απώλειες στη συνδεσιμότητα κόμβου, ακολουθούμενο από τη Φρανκφούρτη (-89%), την Κωνσταντινούπολη (-85%), το Παρίσι-CDG (-81% ) και Άμστερνταμ-Schiphol (-70%).
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, σχολίασε: “Η ζημιά είναι τόσο συστημική που δε βασίζεται αποκλειστικά στις δυνάμεις της αγοράς για την αποκατάσταση της αεπορικής συνδεσιμότητας. Η ΕΕ και οι κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη πρέπει να παρέμβουν επειγόντως για να βοηθήσουν στην επανεκκίνηση. Χρειαζόμαστε ένα πλαίσιο αποκατάστασης για τις αερομεταφορές που θα περιλαμβάνει ‘Σχέδια επανεκκίνησης αεροπορικής συνδεσιμότητας’, παρόμοια με αυτά που παρατηρούνται στην Κύπρο - με προσωρινές χρηματοδοτικές ενισχύσεις, που στοχεύουν στην υποστήριξη της επανεκκίνησης των αεροπορικών διαδρομών χωρίς διακρίσεις”.
Και πρόσθεσε: “Η αεροπορική συνδεσιμότητα είναι ουσιαστικό μέρος της παραγωγικής ικανότητας των κοινωνιών μας, με κάθε 10% αύξηση της άμεσης αεροπορικής συνδεσιμότητας να προσφέρει αύξηση κατά 0,5% στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Είναι αυτό που ενώνει την Ευρώπη, επιτρέποντας την τοπική οικονομική ανάπτυξη, τις εσωτερικές επενδύσεις και τον τουρισμό. Δε θα οικοδομήσουμε ξανά και δε θα ανακάμψουμε χωρίς αποκατάσταση της αεροπορικής συνδεσιμότητας”.