Τα πέντε διμερή Επιμελητήρια, το Ελληνο-Αμερικανικό, Ελληνο-Βρετανικό, Ελληνο-Γαλλικό, Ελληνο-Γερμανικό και το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, διοργάνωσαν με επιτυχία το 2ο Συνέδριο Τουρισμού, με θέμα: “Τουρισμός Υψηλής Προστιθέμενης Αξίας”, στο συνεδριακό κέντρο “Ιωάννης Βελλίδης”, στις 27 Μαρτίου.
Το 2ο Συνέδριο Τουρισμού, που πραγματοποιήθηκε σε μια ιδιαιτέρως κρίσιμη περίοδο κατέστησε σαφές ότι η χώρα οφείλει να προσαρμόσει το τουριστικό της προϊόν, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός έντονα διαφοροποιημένου κοινού με σταθερή παράμετρο την υψηλή προστιθέμενη αξία. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου κατέθεσαν την άποψη τους αξιόλογοι ομιλητές, με στόχο να συνδράμουν με τις προτάσεις τους στη διεύρυνση και εμβάθυνση του τουριστικού προϊόντος μέσω μεταφοράς τεχνογνωσίας και ανάδειξης βέλτιστων πρακτικών, όπως επίσης και στην αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος ώστε να αναδειχθούν οι τομείς εκείνοι που έχουν τις μέγιστες δυνατότητες να δημιουργήσουν άμεσα συνθήκες ανάπτυξης της οικονομίας, υπέρβασης της οικονομικής κρίσης και αποκατάστασης της απασχόλησης.
Ο πρόεδρος του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, κ. Σίμος Αναστασόπουλος, κατά τη διάρκεια του χαιρετισμού του δήλωσε: “Ο τουρισμός στήριξε την ελληνική οικονομία στην περίοδο της οικονομικής κρίσεως και αποτελεί την μεγάλη ελπίδα μας για το μέλλον. Οι πολύ καλές επιδόσεις του 2016 δικαιολογούν την αισιοδοξία για ακόμη πιο καλά αποτελέσματα και προδιαγράφουν ένα ακόμη πιο υποσχόμενο 2017 με ρεκόρ αφίξεων που αναμένεται να πλησιάσει τα 30 εκατ. τουριστών και να συνοδευθεί από σημαντική αύξηση των εσόδων. Η τουριστική βιομηχανία”, όπως ανέφερε, “έχει και μπορεί να προσφέρει πολλά περισσότερα, αν καταφέρουμε να επεκτείνουμε την τουριστική περίοδο, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα το σύνολο της τουριστικής εμπειρίας”. Παράλληλα, η υποστήριξη της τουριστικής ανάπτυξης, όπως και η διαχείριση της επέκτασης του τουριστικού αντικειμένου σύμφωνα με τον κ. Αναστασόπουλο απαιτούν αλλαγή προσανατολισμού και νοοτροπίας όπως επίσης και τις κατάλληλες δομές και δεξιότητες. Απαιτούν επίσης κατανόηση των τάσεων της διεθνούς αγοράς και το πως αυτές επηρεάζουν το ελληνικό προϊόν, με εντονότερη σύνδεση του τουρισμού με τον πολιτισμό, την κρουαζιέρα, την υγεία και ευεξία πέραν του κλασικού “ήλιος και θάλασσα”, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε.
Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας από το βήμα του συνεδρίου, τόνισε ότι ο τουρισμός είναι εκείνος που φέρνει την ανάπτυξη στην αγορά και τα έσοδα του αποτελούν το νέο χρήμα που μπαίνει απευθείας τόσο στην εθνική όσο και στην πραγματική μας οικονομία. Με αυτά τα έσοδα πραγματοποιούνται νέες επενδύσεις, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας και παράγεται νέο εισόδημα. “Το τουριστικό προϊόν είναι αναμφίβολα ένα δυναμικό προϊόν που συνεχώς αλλάζει, εξελίσσεται και εξειδικεύεται. Χρειάζεται μία επιθετική πολιτική που να ενσωματώνει γρήγορα τις νέες τάσεις και να απαντά άμεσα στις νέες προκλήσεις όπως η διαφοροποίηση τουριστικού προϊόντος (ανάπτυξη & ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού) το άνοιγμα σε νέες αγορές στόχους (Τουρκία/ Ρωσία/ Ισραήλ), η αξιοποίηση σύγχρονων εργαλείων προβολής και μάρκετινγκ όπως επίσης ανάπτυξη συνεργειών και κοινών δράσεων με φορείς του ιδιωτικού τομέα που διαθέτουν άριστη τεχνογνωσία”. Ολοκληρώνοντας την ομιλία του τόνισε: “Δεν πρόκειται η χώρα μας να πετύχει τους στόχους της στον τουρισμό αν δε λύσουμε κάποια βασικά θέματα όπως η πολιτική σταθερότητα, η οικονομική ασφάλεια και φυσικά να λείψουν εικόνες αντίστοιχες με αυτές της Ιδωμένης. Αν η Κυβέρνηση αντιληφθεί τα τρία αυτά ζητήματα και προσεχτούν ιδιαίτερα τότε πραγματικά και με δεδομένο ότι οι ανταγωνιστικές αγορές προς εμάς είναι κλειστές, η Ελλάδα δεν θα έχει κανένα όριο στην αύξηση του τουριστικού της ρεύματος. Η Ελλάδα θα μπορεί να ζει αποκλειστικά και μόνο από τον τουρισμό”.
Ο γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του Υπουργείου Τουρισμού, κ. Γιώργος Τζιάλλας.
Ο γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του Υπουργείου Τουρισμού, κ. Γιώργος Τζιάλλας κατά τη διάρκεια της κεντρικής του ομιλίας αναφέρθηκε στο στόχο του υπουργείου για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου, στη συμβολή του τουρισμού στην οικονομία, την απασχόληση και στο ΑΕΠ της χώρας μας όπως επίσης και την προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδηματικού κλιμακίου, πάνω του μέσου όρου. “Τα τελευταία δύο χρόνια” όπως χαρακτηριστικά ανέφερε “ο στόχος είναι η Ελλάδα να μπορέσει να αποτελέσει έναν από τους δέκα παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς”. Αναφέρθηκε επίσης στις μορφές Τουρισμού Υψηλής Προστιθέμενης Αξίας όπως η κρουαζιέρα ( φέτος το υπουργείο ήρθε σε επαφή με προέδρους και διευθύνοντες συμβούλους μεγάλων εταιριών προκειμένου να επενδύσουν στην χώρα), ο ιαματικός τουρισμός (το υπουργείο αναγνώρισε περισσότερες από 100 πηγές προκειμένου να ενταχθούν στα νέα προγράμματα του ΕΣΠΑ και να μπορέσουν να πάρουν κάποιες επιδοτήσεις ώστε να αναπτύξουν τις παροχές τους), ο ιατρικός τουρισμός (συνεργασία ΕΟΠΥΥ, Elitour και ιδιωτικών φορέων, προκειμένου να θεσμοθετηθούν κάποιες προδιαγραφές / προϋποθέσεις, ώστε να αναπτυχθεί και αυτή η μορφή τουρισμού). Δήλωσε επίσης ότι για πρώτη φορά το Υπουργείο, θα εφαρμόσει τον Ιούνιο σε πιλοτικό στάδιο, την λειτουργία του συστήματος των δορυφορικών λογαριασμών τουρισμού, ένα εργαλείο πρόβλεψης, σχεδιασμού και στρατηγικής τόσο για την Κυβέρνηση όσο και για τις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου. Ολοκληρώνοντας την ομιλία του επικεντρώθηκε στα νέα προγράμματα ενισχύσεως της τουριστικής επιχειρηματικότητας και της τοπικής αυτοδιοίκησης, ύψους μεγαλύτερου των 300 εκατ. ευρώ, τα οποία θα περιλαμβάνουν προγράμματα για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων για όλο το φάσμα του τουριστικού κλάδου, όπως επίσης και προγράμματα ύψους 25 με 30 εκατ. ευρώ για τους δήμους οι οποίοι περιλαμβάνουν ιαματικές πηγές και θέλουν να αναπτύξουν και εκσυγχρονίσουν τις υποδομές τους, δήμους οι οποίοι έχουν ανεκμετάλλευτα δημόσια ακίνητα και θέλουν να αξιοποιηθούν για τουριστικούς σκοπούς όπως επίσης και την ανάπτυξη μικρών υποδομών οικοτουριστικού χαρακτήρα σε παραρεμάτιες, παραλίμνιες και παραθαλάσσιες περιοχές.
Ο γενικός γραμματέας, Elitour - Ελληνικό Συμβούλιο Ιατρικού Τουρισμού, κ. Πάρις Κοκορότσικος.
Ο γενικός γραμματέας, Elitour - Ελληνικό Συμβούλιο Ιατρικού Τουρισμού, κ. Πάρις Κοκορότσικος τόνισε ότι ο ιατρικός τουρισμός στην Ευρώπη αποτελεί το 25% της παγκόσμιας αγοράς ιατρικού τουρισμού, με 2.600.000 επισκέπτες το χρόνο με την Τουρκία και Κροατία να αποτελούν τους δύο νέους αναπτυσσόμενους προορισμούς για επισκέπτες ιατρικού τουρισμού στην Ευρώπη, ενώ η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων όταν πρόκειται για σοβαρά περιστατικά υγείας. Κατά την διάρκεια της ομιλίας του έκανε μία ειδική αναφορά στην Τουρκία, η οποία έχει ένα ανεπτυγμένο δίκτυο με 43 πιστοποιημένα νοσοκομεία και 657.000 τουρίστες υγείας ετησίως από 105 χώρες αποτελώντας αντικείμενο μελέτης. Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε από συντονισμένη δράση του Υπουργείου Τουρισμού, το οποίο έδωσε πρόσβαση στον κλάδο της υγείας στις σημαντικές εκδηλώσεις / συνέδρια / εκθέσεις στο εξωτερικό, με την ενίσχυση του Υπουργείου Οικονομίας και τις ξένες τράπεζες, οι οποίες συνεισέφεραν σε όλη αυτή την προσπάθεια. Η Ελλάδα έχει ήδη ξεκινήσει να δρομολογεί πολλά από τα παραπάνω αλλά ακόμη βρίσκεται σε αρχικό στάδιο. Τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας είναι το υψηλό επίπεδο ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας και το διεθνώς αναγνωρισμένο επιστημονικό προσωπικό, ο υπερσύγχρονος ιατροτεχνολογικός εξοπλισμός, αλλά και οι ανταγωνιστικές τιμές, σε σχέση ιδίως με την ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος. Αντίθετα, τα αδύναμα σημεία της χώρας μας αποτελούν η χαλαρή υποστήριξη από το κράτος, ο χαμηλός βαθμός δικτύωσης με διεθνείς brokers και facilitators ιατρικού τουρισμού, η μη οργανωμένη προβολή της χώρας ως προορισμού ιατρικού τουρισμού και το γεγονός ότι δεν έχουν αναπτυχθεί δίκτυα συνεργασιών μεταξύ τουριστικών και μεταφορικών επιχειρήσεων, επιχειρήσεων φορέων υγείας και ξενοδοχείων
Ο κ. Άγγελος Βλάχος, μέλος των Διοικητικών Συμβουλίων του ΤΑΙΠΕΔ και του Οργανισμού Λιμένος της Θεσσαλονίκης τόνισε ότι η Θεσσαλονίκη αποτελεί τον πιο ανεκμετάλλευτο προορισμό κρουαζιέρας στην Ευρώπη, παρά τα σημαντικά ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα (εγγύτητα σε χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος, ελκυστική τιμολογιακή πολιτική λιμένος, γαστρονομία, δυνατότητα ψυχαγωγίας), καλώντας τους εμπλεκόμενους φορείς να ενώσουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να αναδειχθεί η Θεσσαλονίκη ως προορισμός. Αναφορικά με το 2017, ο κ. Βλάχος εκτίμησε ότι δεν θα αποτελέσει ευνοϊκή χρονιά για τον κλάδο της κρουαζιέρας λόγω της αποσταθεροποίησης της ανατολικής μεσογείου και την ανάδειξη νέων κερδοφόρων αγορών.
Η διευθύντρια Ποιοτικών Περιοχών & Μονοπατιών από τον Γερμανικό Σύνδεσμο Πεζοπορίας κα Liane Jordan, αναφερόμενη στην Ελλάδα, είπε: “Στην Ελλάδα το δυναμικό για πεζοπορικό τουρισμό είναι εξαιρετικά μεγάλο και ευχόμαστε όλες οι περιοχές να μπορέσουν να αναπτύξουν αυτό τον τομέα και να φέρουν πολλούς πεζοπόρους στην Ελλάδα, μιας και η Ελλάδα αποτελεί ένα παράδεισο για τον πεζοπορικό τουρισμό”. Οι Γερμανοί δαπανούν περισσότερα από 7,5 δισ. ευρώ το χρόνο σε διακοπές, οι οποίες συνδυάζονται με την πεζοπορία και σύμφωνα με την κα Jordan, η Ελλάδα μπορεί να προσελκύσει ένα μεγάλο αριθμό Γερμανών τουριστών, αν πιστοποιήσει τις περιπατητικές της διαδρομές και προβάλει τα μονοπάτια της μέσω του διαδικτύου, δια μέσω του οποίου ενημερώνεται κυρίως το γερμανικό κοινό αναφορικά με τις πεζοπορίες.
Το ιδρυτικό μέλος και γενικός γραμματέας του Ελληνικού Συνδέσμου Τουρισμού Υγείας, κ. Ζαχαρίας Καπλανίδης.
Το ιδρυτικό μέλος και γενικός γραμματέας του Ελληνικού Συνδέσμου Τουρισμού Υγείας, κ. Ζαχαρίας Καπλανίδης υπογράμμισε ότι “ο τουρισμός αποτελεί την βαριά βιομηχανία της χώρας μας, ωστόσο όλοι γνωρίζουμε τα τελευταία νούμερα, τα οποία είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αλλά επίπλαστα. Επίπλαστα γιατί αποτελούν αποτέλεσμα του ασταθούς περιβάλλοντος δίπλα μας”, θέτοντας το ερώτημα ‘τι θα συμβεί αύριο αν ομαλοποιηθεί η κατάσταση στην Τουρκία;’. Θα γυρίσουμε πίσω, στα πραγματικά νούμερα, όπως ανέφερε, με αποτέλεσμα την ύφεση. Προκειμένου να το αποφύγουμε, υπάρχει η ανάγκη για δημιουργία νέων δυναμικών προϊόντων και άνοιγμα σε νέες αγορές, όπως ο ιατρικός τουρισμός. “Η Ελλάδα είναι φανερό ότι στον τομέα των σοβαρών ασθενειών αντιμετωπίζει σοβαρό ανταγωνισμό. Είναι όμως πολύ έτοιμη σε θέματα που σχετίζονται με την αποκατάσταση, την τεχνίτη γονιμοποίηση, την ιαματική ιατρική, τα διατροφικά πρότυπα και θέματα που άπτονται οδοντιατρικής και οφθαλμολογικής φύσης”.
Για την επίτευξη όλων αυτών θα πρέπει να υπάρξει συσπείρωση και πρωτοβουλία του ιδιωτικού τομέα.