ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 21 Ιουνίου 2025

Έκκληση από αεροδρόμια – αεροπορικές για άρση των περιορισμών λειτουργίας που επιβάλει η ΕΕ

 

Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες, που εκπροσωπούνται από κορυφαίες ενώσεις του κλάδου – Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων (ACI Europe), Αερογραμμές για την Ευρώπη-Airlines for Europe (A4E) και την Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών Ευρωπαϊκών Περιφερειών (ERA)-, δημοσίευσαν χθες τη Διακήρυξη των Αθηνών και την Πρόσκληση για Δράση για την αποτελεσματική εφαρμογή της Προσέγγισης Ισορροπημένης από τον Θόρυβο ως υποχρεωτικής διαδικασίας για την αντιμετώπιση του θορύβου των αεροσκαφών.


Η Διακήρυξη, που δρομολογήθηκε με την ευκαιρία του 35ου Ετήσιου Συνεδρίου και Γενικής Συνέλευσης του ACI Europe στην Αθήνα, προτρέπει σε άμεση και αποφασιστική δράση για να διασφαλιστεί η πλήρης και συνεπής εφαρμογή της διαδικασίας Ισορροπημένης Προσέγγισης κατά την αντιμετώπιση ζητημάτων θορύβου στα αεροδρόμια, όπως επιβάλλεται από το παγκοσμίως αναγνωρισμένο πλαίσιο Ισορροπημένης Προσέγγισης του ICAO και τον Κανονισμό 598/2014 της ΕΕ.

Η Διακήρυξη έρχεται μετά από μια σειρά περιπτώσεων σε όλη την Ευρώπη όπου οι εθνικές κυβερνήσεις προχώρησαν στην επιβολή λειτουργικών περιορισμών στα αεροδρόμια χωρίς να τηρούν τις νομικές διαδικασίες και τα πρότυπα που ορίζονται σε αυτά τα πλαίσια. Αυτές οι ad hoc αποφάσεις απειλούν την αεροπορική συνδεσιμότητα από την οποία εξαρτώνται οι Ευρωπαίοι πολίτες, υπονομεύουν την ακεραιότητα της Ενιαίας Αγοράς Αεροπορικών Μεταφορών της ΕΕ – και τελικά θέτουν σε κίνδυνο την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα των αερομεταφορών της Ευρώπης.

Κατά συνέπεια, η Διακήρυξη καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη μέλη της ΕΕ και τις κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη να:

Πλήρως εφαρμόσουν τον κανονισμό 598/2014 της ΕΕ σε όλα τα στάδια της διαδικασίας της Ισορροπημένης Προσέγγισης.

εκδώσουν σαφείς οδηγίες και παρακολούθηση της συμμόρφωσης για την αποφυγή αποσπασματικών και πολιτικά υποκινούμενων αποφάσεων.

δώσουν προτεραιότητα σε διαδικασίες που βασίζονται σε στοιχεία και υιοθετήστε σχεδιασμό χρήσης γης που αποτρέπει την οικιστική διείσδυση στις ζώνες θορύβου των αεροδρομίων.

αναγνωρίσουν ότι η βιωσιμότητα, η διαχείριση του θορύβου και η συνδεσιμότητα πρέπει να αντιμετωπίζονται από κοινού — όχι μεμονωμένα.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, δήλωσε: “Τα αεροδρόμια αντιμετωπίζουν προληπτικά τον θόρυβο των αεροσκαφών εδώ και δεκαετίες, στο πλαίσιο των στρατηγικών βιωσιμότητάς τους. Αυτό περιλαμβάνει την ενθάρρυνση της χρήσης πιο αθόρυβων αεροσκαφών μέσω προγραμμάτων κινήτρων και διαδικασιών πλοήγησης με βάση την απόδοση, ενώ παράλληλα χρηματοδοτεί εκτεταμένα προγράμματα ηχομόνωσης. Ωστόσο, το γεγονός ότι ορισμένες κυβερνήσεις έχουν αρχίσει να μη σέβονται τα παγκόσμια πρότυπα και την ευρωπαϊκή νομοθεσία όσον αφορά στη διαχείριση του θορύβου αποτελεί εξαιρετικά σοβαρή ανησυχία – καθώς φαίνεται επίσης να αντικατοπτρίζει μια αδικαιολόγητη εστίαση στον θόρυβο των αερομεταφορών σε σύγκριση με τις εκπομπές θορύβου που προέρχονται από άλλα μέσα μεταφοράς. Τελικά, αυτό που διακυβεύεται δεν είναι μόνο ο τομέας μας, αλλά η ανταγωνιστικότητα και η παγκόσμια θέση της Ευρώπης”.

Η  Ουρανία Γεωργουτσάκου, διευθύνουσα σύμβουλος της Airlines for Europe, ανέφερε: “Η ισορροπημένη προσέγγιση διασφαλίζει ότι όλα τα πιθανά μέτρα για τη μείωση του θορύβου των αεροδρομίων αξιολογούνται δίκαια και διαφανώς. Η αύξηση των εθνικών και τοπικών αρχών που μειώνουν μονομερώς τη χωρητικότητα στα αεροδρόμια υπονομεύει αυτό και είναι αντίθετη με τη νομοθεσία της ΕΕ. Η A4E θα συνεχίσει να υποστηρίζει προσπάθειες μετριασμού του θορύβου που είναι δίκαιες, αποτελεσματικές και αναλογικές”.

“Οι περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες αποτελούν σανίδες σωτηρίας για τις μικρότερες κοινότητες της Ευρώπης, παρέχοντας ουσιαστική συνδεσιμότητα που προωθεί τις τοπικές οικονομίες και την κοινωνική συνοχή. Αυτοί οι ξαφνικοί και ασυντόνιστοι λειτουργικοί περιορισμοί, που επιβάλλονται χωρίς την κατάλληλη τήρηση της Ισορροπημένης Προσέγγισης, βλάπτουν δυσανάλογα τους περιφερειακούς αερομεταφορείς και τις κοινότητες που εξυπηρετούν. Καλούμε τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τις κυβερνήσεις να τηρήσουν τις ήδη ισχύουσες νομικές διαδικασίες και να διασφαλίσουν ότι οι αποφάσεις για τη διαχείριση του θορύβου είναι ισορροπημένες, βασίζονται σε τεκμηριωμένα στοιχεία και λαμβάνονται με την πλήρη αναγνώριση του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζει η περιφερειακή αεροπορία στο οικοσύστημα μεταφορών της Ευρώπης”, είπε η Montserrat Barriga, γενική διευθύντρια της ERA.