Οι τροποποιήσεις που έγιναν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύουν συγκεκριμένα τους σαρωτές C3, την τεχνολογία αιχμής που υποστηρίζει τα καλύτερα πρότυπα ανίχνευσης της κατηγορίας – τα οποία μέχρι τώρα επέτρεπαν στους επιβάτες να μεταφέρουν υγρά χωρίς κανέναν περιορισμό και να τα κρατούν μαζί με τις μεγάλες ηλεκτρονικές συσκευές τους μέσα στις αποσκευές καμπίνας, στα σημεία ελέγχου ασφαλείας.
Ο νέος περιορισμός εισάγει από την 1η Σεπτεμβρίου 2024 περιορισμό των 100 ml για μεμονωμένα δοχεία υγρών, διαγράφοντας έτσι το κύριο όφελος που αποκομίζουν οι επιβάτες από τους σαρωτές C3. Αυτό θα μειώσει επίσης το ρυθμό διεκπεραίωσης των επιβατών στα σημεία ελέγχου ασφαλείας στα αεροδρόμια που έχουν αναπτύξει σαρωτές C3. Ο ACI Europe σημειώνει ότι θα οδηγήσει σε σημαντική επιχειρησιακή πίεση, ο μετριασμός της οποίας θα απαιτήσει την ανάπτυξη πρόσθετου προσωπικού και την αναδιαμόρφωση των σημείων ελέγχου ασφαλείας, όπου είναι εφικτό.
Τέλος, ο νέος περιορισμός σημαίνει ότι εκείνα τα αεροδρόμια που έχουν ήδη επενδύσει σε σαρωτές C3 για να βελτιώσουν την εμπειρία των επιβατών και τη λειτουργική τους απόδοση “τιμωρούνται” σοβαρά – καθώς ελάχιστα από τα οφέλη που συνδέονται με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας αιχμής θα υλοποιηθούν. Η αγορά σαρωτών C32 είναι κατά μέσο όρο 8 φορές πιο ακριβή από τα συμβατικά μηχανήματα ανίχνευσης ακτίνων Χ που αντικαθιστούν, ενώ το λειτουργικό κόστος συντήρησης είναι 4 φορές υψηλότερο.
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe δήλωσε: “Η ασφάλεια είναι αδιαπραγμάτευτη, βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων για τα αεροδρόμια της Ευρώπης. Ως εκ τούτου, όλα τα αεροδρόμια θα συμμορφώνονται πλήρως με τον νέο περιορισμό.Ωστόσο, το γεγονός παραμένει ότι τα αεροδρόμια που υιοθέτησαν νωρίς αυτή τη νέα τεχνολογία τιμωρούνται σοβαρά τόσο λειτουργικά όσο και οικονομικά. Είχαν πάρει την απόφαση να επενδύσουν και να αναπτύξουν σαρωτές C3 ‘καλή τη πίστη’, με βάση το γεγονός ότι η ΕΕ είχε δώσει ‘πράσινο φως’ σε αυτόν τον εξοπλισμό χωρίς κανένα περιορισμό. Η απόφαση να επιβληθούν τώρα σημαντικοί περιορισμοί στη χρήση τους αμφισβητεί την εμπιστοσύνη που μπορεί να έχει η βιομηχανία στο τρέχον σύστημα πιστοποίησης της ΕΕ για τον εξοπλισμό αεροπορικής ασφάλειας. Πρέπει να αντλήσουμε διδάγματα από αυτήν την κατάσταση και να διασφαλίσουμε ότι το σύστημα πιστοποίησης της ΕΕ παρέχει την απαραίτητη ασφάλεια δικαίου και λειτουργική σταθερότητα προς τα εμπρός”.
Αν και αυτός ο περιορισμός προορίζεται να είναι προσωρινός, ο ACI Europe “λυπάται για το γεγονός ότι δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή κανένα χρονοδιάγραμμα και καμία διαδικασία για την άρση του”. Ως εκ τούτου, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη να αναπτύξουν επειγόντως έναν οδικό χάρτη με καθορισμένα ορόσημα για την άρση των υφιστάμενων περιορισμών και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο σύστημα πιστοποίησης της ΕΕ για τον εξοπλισμό αεροπορικής ασφάλειας. Εν τω μεταξύ, για να περιοριστούν οι λειτουργικές επιπτώσεις, θα είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι τα υγρά που περιορίζονται στα 100 ml μπορούν να παραμείνουν μέσα στις αποσκευές καμπίνας, όταν ελέγχονται από σαρωτές C3.
Προς το παρόν, σαρωτές C3 έχουν αναπτυχθεί από αεροδρόμια σε περιορισμένο αριθμό χωρών, όπως η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Ολλανδία και η Σουηδία. Ωστόσο, επενδύσεις γιατην απόκτησή τους έχουν δεσμευθεί από αεροδρόμια σε πολλές άλλες χώρες.