Ο βιώσιμος τουρισμός δεν είναι απλώς μια νέα μόδα στον ταξιδιωτικό κλάδο. Αποτελεί πλέον προτεραιότητα, αν όχι ηθική υποχρέωση, για τους ηγέτες του κλάδου της φιλοξενίας και τους ξενοδόχους σε όλο τον κόσμο. Καιρός ήταν!
Mε αυτόν τον πρόλογο το businessblog της trivago καταγράφει τις τάσεις και δίνει συμβουλές στα ξενοδοχεία για τη βιώσιμη φιλοξενία.
Διαβάστε τη συνέχεια....
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Ηγεσίας του Κέμπριτζ, ο τουρισμός ευθύνεται για περίπου το 5% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και αυτό το ποσοστό αναμένεται να αυξηθεί κατά 130% έως το 2035. Στο μεταξύ, η International Tourism Partnership διαπίστωσε ότι προκειμένου ο ξενοδοχειακός κλάδος να ευθυγραμμιστεί με τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου για κάθε δωμάτιο ετησίως κατά 90% έως το 2050 (σε σύγκριση με την αρχική τιμή από το 2010).
Τα εν λόγω στατιστικά στοιχεία είναι πράγματι ανησυχητικά, ιδιαίτερα εάν λάβει κανείς υπόψη τους τρέχοντες και τους προβλεπόμενους ρυθμούς ανάπτυξης του κλάδου. Για παράδειγμα, μέσα σε μια πενταετία, από το 2013 έως το 2018, ο παγκόσμιος ξενοδοχειακός κλάδος αναπτύχθηκε κατά 2,3%, φτάνοντας έσοδα που υπερβαίνουν τα 1,28 τρισεκατομμύρια ευρώ (IBISWorld, 2018). Αν συνεχιστεί αυτός ο ρυθμός, περισσότερα από 80.000 ξενοδοχεία θα προστεθούν στην υπάρχουσα προσφορά έως το 2050.
Η πρόκληση που αντιμετωπίζουμε δεν είναι αμελητέα. Όπως εξηγεί ο ειδικός στη βιώσιμη ανάπτυξη Δρ Willy Legrand, «πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να αναπτύξουμε τον κλάδο, εξυπηρετώντας ολοένα και περισσότερους πελάτες και κατασκευάζοντας ολοένα και περισσότερα καταλύματα, μειώνοντας ταυτόχρονα το αποτύπωμα άνθρακά του, προκειμένου να επιτύχουμε πλήρη απαλλαγή από τον άνθρακα έως το 2050».
Τρέχουσες τάσεις στη βιώσιμη φιλοξενία
Σύμφωνα με τον Δρ Legrand, του οποίου η εξειδίκευση στη βιώσιμη φιλοξενία ήταν καθοριστική για τη δημιουργία αυτού του άρθρου, «Ένα μεγάλο τμήμα του τομέα της φιλοξενίας αρχίζει να συμμετέχει στην πρωτοφανή κινητοποίηση ανά την υφήλιο για τον μετριασμό των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την αντιμετώπιση των πολυάριθμων κοινωνικών προκλήσεων του μέλλοντος».
Ο Δρ Legrand, φιλοξενούμενος αρχισυντάκτης της Επετηρίδας Ξενοδοχείων 2018 – Βιώσιμη Φιλοξενία και της Ειδικής Έκδοσης Επετηρίδας Ξενοδοχείων – Βιώσιμη Φιλοξενία 2020, επισημαίνει τις κύριες οικολογικές τάσεις του κλάδου που μπορούν να ακολουθήσουν οι ξενοδόχοι:
- Μείωση της σπατάλης τροφίμων. Για παράδειγμα, καλλιεργώντας τρόφιμα στις εγκαταστάσεις του καταλύματος, επιλέγοντας τρόφιμα τοπικής προέλευσης και μεταβάλλοντας τις κοινωνικές νόρμες, ώστε να διασφαλίζεται ότι η σπατάλη τροφίμων δεν θα θεωρείται πλέον αποδεκτή (Benjamin Lephilibert, HYB2018).
- Ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης νερού πέραν του δωματίου του ξενοδοχείου. Εκτός από το να ενθαρρύνουν τους πελάτες να είναι φειδωλοί με την κατανάλωση νερού και τη χρήση πετσετών, ορισμένα καταλύματα στρέφονται σε καινοτομίες, όπως οι ντουζιέρες που φιλτράρουν το νερό τους (Inge Huijbrechts, HYB2018).
- Εξάλειψη των πλαστικών. Ένα βήμα πιο πάνω από την ανακύκλωση είναι η κατάργηση των πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης. Αυτό μπορεί να συμβάλει στον περιορισμό της τεράστιας ποσότητας αποβλήτων που προέρχονται από τη δημιουργία και των απόρριψη τέτοιων αντικειμένων. Μια καλή αφετηρία είναι η κατάργηση των πλαστικών μπουκαλιών νερού και των πλαστικών σακουλών (Jeanne Varney, HYB2020).
- Εξοικονόμηση ενέργειας. Αυτή η «οικονομικά βιώσιμη μέθοδος» είναι αποτελεσματική και εφαρμόζεται εύκολα, για παράδειγμα ανασχεδιάζοντας την εμπειρία των πελατών, προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι πελάτες να προσαρμόσουν τη συμπεριφορά τους. Ένας τρόπος είναι η αντικατάσταση του μικρού ψυγείου και της καφετιέρας σε κάθε δωμάτιο με έναν κοινόχρηστο χώρο παροχών σε έναν ανοιχτό χώρο για τους πελάτες (Christopher Warren, HYB2020).
- Δημιουργία ενός ξενοδοχείου χωρίς χαρτί. Ένας στόχος που διευκολύνεται από τη χρήση ενός σύγχρονου συστήματος διαχείρισης καταλυμάτων, απλοποιεί τις λειτουργίες και βελτιώνει την εμπειρία πελατών, μειώνοντας ταυτόχρονα τις εκπομπές άνθρακα (Terence Ronson, HYB2018).
- Ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στην αρχιτεκτονική του ξενοδοχείου. Για την κατασκευή νέων καταλυμάτων, υπάρχει μια προσέγγιση «τριών μηδενικών»: χρήση τοπικών υλικών κατασκευής και δεξιοτήτων (μηδενικά χιλιόμετρα), προτεραιότητα στην ενεργειακή διαχείριση και τις χαμηλότερες εκπομπές (μηδενικό διοξείδιο του άνθρακα) και εισαγωγή της διαχείρισης του κύκλου ζωής στη διαδικασία κατασκευής (μηδενικά απόβλητα) (Matteo Thun, HYB2020).
Στροφή σε οικολογικές λύσεις: Θετική κίνηση για τον πλανήτη, θετική κίνηση και για την προσέλκυση των σημερινών (και αυριανών) πελατών των ξενοδοχείων
Πέρα από τον ευγενή στόχο της απαλλαγής από τον άνθρακα, υπάρχουν επίσης οικονομικοί παράγοντες που οδηγούν τις τάσεις της βιομηχανίας προς τη βιωσιμότητα.
Η φιλικότητα προς το περιβάλλον έχει εξελιχθεί από καλοδεχούμενο χαρακτηριστικό σε αναγκαία προτεραιότητα για έναν αυξανόμενο αριθμό περιβαλλοντικά και κοινωνικά ευαισθητοποιημένων ταξιδιωτών.
Μια μελέτη που διεξήχθη από τη The Nielsen Company σχετικά με τη συμπεριφορά των millennial καταναλωτών διαπίστωσε ότι η βιωσιμότητα αποτελεί προτεραιότητα στις αγορές αυτής της γενιάς, μιας γενιάς που ασκεί μεγάλη επιρροή και ταξιδεύει πολύ. Πράγματι, το 66% των αποκριθέντων παγκοσμίως θα «πλήρωναν περισσότερα χρήματα για προϊόντα και υπηρεσίες από εταιρείες που δεσμεύονται να συμβάλλουν θετικά στην κοινωνία και στο περιβάλλον» (» (Nielsen, 2015).
Στο ίδιο πνεύμα, μια παγκόσμια έρευνα της TUI διαπίστωσε ότι τα δύο τρίτα των παραθεριστών είναι πρόθυμοι «να κάνουν παραχωρήσεις στον τρόπο ζωής τους, προκειμένου να ωφελήσουν το περιβάλλον» (TUI, 2017).
Αποκτώντας οικολογική συνείδηση, ένα κατάλυμα μπορεί όχι μόνο να προσελκύσει ευκολότερα τους σημερινούς περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένους ταξιδιώτες, αλλά και να βοηθήσει τους πελάτες του να ωφελήσουν το περιβάλλον, χωρίς να υποβαθμίσουν την ποιότητα του ταξιδιού τους.
Αναγνωριστείτε ως οικολογικό κατάλυμα
Επί του παρόντος, δεν υπάρχει μια ενιαία, καθολική σειρά κριτηρίων για την επίσημη αναγνώριση των καταλυμάτων ως οικολογικών.
Ωστόσο, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Βιώσιμου Τουρισμού (GSTC), ο φορέας που διαχειρίζεται τα παγκόσμια πρότυπα για τον βιώσιμο ταξιδιωτικό και τουριστικό κλάδο, δημιούργησε τα Κριτήρια και τους Προτεινόμενους Δείκτες του GSTC για Ξενοδοχεία, σε μια προσπάθεια «να υπάρξει κοινή συμφωνία για τον βιώσιμο τουρισμό». Η ιδέα είναι να εναρμονιστούν όλα τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στα πολυάριθμα συστήματα πιστοποίησης οικολογικών ξενοδοχείων, όπως το Πράσινο Κλειδί, η Πιστοποίηση Green Star Hotel κ.λπ.
Ο οργανισμός περιγράφει τα Κριτήρια GSTC ως «τις ελάχιστες προϋποθέσεις που θα πρέπει να φιλοδοξεί να καλύπτει μια ξενοδοχειακή επιχείρηση (ή οποιοσδήποτε τύπος κτιστών καταλυμάτων)».
Τα καταλύματα που θέλουν να αναγνωριστούν επίσημα ως οικολογικά μπορούν να στραφούν σε έναν από τους πολλούς φορείς πιστοποίησης που είναι διαπιστευμένοι από το GSTC ανά τον κόσμο.
Μια τελευταία σκέψη για τη βιώσιμη φιλοξενία
Μένει να γίνουν ακόμα σημαντικά βήματα, προκειμένου να καταστεί ο τομέας της φιλοξενίας ένας οικονομικά βιώσιμος κλάδος – ένα αναμφισβήτητα δύσκολο πόνημα. Όμως, η αλήθεια είναι ότι κάθε μέτρο, κάθε βήμα για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα σε κάθε επίπεδο της βιομηχανίας μετράει και είναι, πράγματι, καίριο.
«Βιώσιμη φιλοξενία δεν σημαίνει ‘μία εταιρεία που προσπαθεί να κάνει το καλύτερο σε μια δεδομένη αγορά’», εξηγεί ο Δρ Legrand, «αλλά μια ολόκληρη βιομηχανία που είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις, διερευνώντας ιδέες, λύσεις και στρατηγικές για τον τρόπο ανάπτυξης των μελλοντικών ξενοδοχείων και τον τρόπο διαχείρισης των λειτουργιών με βιώσιμο τρόπο».
Έχετε ήδη υιοθετήσει τη βιώσιμη φιλοξενία στο κατάλυμά σας; Δείτε πώς μπορείτε να ενημερώσετε τους πιθανούς πελάτες σας στην trivago σχετικά με αυτό. Συνδεθείτε στο trivago Business Studio και ενημερώστε το προφίλ σας:
- Υποδείξτε στην περιγραφή σας τα βήματα που έχετε κάνει, για να κάνετε το κατάλυμά σας οικολογικό. Αν έχετε λάβει αξιόλογες πιστοποιήσεις για τις προσπάθειές σας, φροντίστε να αναφέρετε και αυτό το επίτευγμα.
- Ανεβάστε φωτογραφίες στο προφίλ σας, για να δείξετε στους ταξιδιώτες την οικολογική πλευρά του καταλύματός σας.