ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2022

ETC: Οι αξίες των ταξιδιωτών καθορίζουν την κράτηση «πράσινων» διακοπών – Οι 4 ομάδες ταξιδιωτών

 

Παρότι και η υιοθέτηση βιώσιμης συμπεριφοράς από τους καταναλωτές στον τουρισμό αυξάνεται τα τελευταία χρόνια, έρευνες έχουν δείξει ότι η παγκόσμια πανδημία έχει οδηγήσει σε ακόμα πιο βιώσιμες ταξιδιωτικές τάσεις.

Οι ταξιδιώτες φαίνεται να υιοθετούν πιο «πράσινες» επιλογές και να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στον αντίκτυπό τους στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Ωστόσο, η προθυμία τους να υιοθετήσουν μια πιο βιώσιμη ταξιδιωτική συμπεριφορά δεν υλοποιείται πάντα. Αναγνωρίζοντας την πραγματικότητα αυτή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (ETC) δημοσίευσε την έκθεση: «Αειφόρο ταξίδι σε μια εποχή αναταραχής: Αντίκτυπος του Covid-19 στις συμπεριφορές αειφόρου τουρισμού».

Η κατανόηση των τάσεων συμπεριφοράς και των προσδοκιών των ταξιδιωτών σε έναν κόσμο πανδημίας είναι πρωταρχικής σημασίας για τη βελτίωση της εμπειρίας πελάτη. Η μελέτη της ETC στοχεύει να βοηθήσει τους ευρωπαϊκούς προορισμούς να κατανοήσουν καλύτερα τη στάση των καταναλωτών στην εποχή της πανδημίας, και πιο συγκεκριμένα, τον βαθμό στον οποίο οι τουρίστες είναι έτοιμοι να κάνουν παραχωρήσεις και να υιοθετήσουν πιο βιώσιμες προσεγγίσεις ενώ ταξιδεύουν. Διερευνώντας αυτό το «χάσμα αξιών-δράσης», η ETC υποστηρίζει τους προορισμούς και τον ευρύτερο τουριστικό τομέα στη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο τουριστικό οικοσύστημα.

Τα ευρήματα απέδειξαν ότι η ταξιδιωτική συμπεριφορά των ερωτηθέντων προ πανδημίας, η τρέχουσα και η μελλοντική ευθυγραμμίζονται, υποδεικνύοντας μικρή έως καθόλου επίδραση της πανδημίας στην πιθανότητα υιοθέτησης πιο βιώσιμων ταξιδιωτικών συμπεριφορών στο μέλλον. Ωστόσο, η θεώρηση των αξιών, οι πεποιθήσεις και τα πρότυπα των ερωτηθέντων αποδείχθηκαν καλοί προγνωστικοί παράγοντες της ταξιδιωτικής συμπεριφοράς – τόσο πριν από τον COVID-19 όσο και μετά.

Οι ερωτηθέντες με ισχυρότερο προσανατολισμό στις αξίες έχουν υψηλότερα επίπεδα επίγνωσης των συνεπειών των πράξεών τους και απόδοσης ευθύνης και ως εκ τούτου αισθάνονται πιο υποχρεωμένοι να ενεργήσουν με υπεύθυνο τρόπο.

Συνολικά, η μελέτη δείχνει ότι οι ταξιδιώτες είναι πιο πιθανό να υιοθετήσουν βιώσιμες πρακτικές εάν ανήκουν στην κατηγορία συμπεριφοράς που αλληλεπιδρούν με την τοπική κοινότητα και ενσωματώνονται στην τοπική ζωή, που μαθαίνουν τις τοπικές παραδόσεις και επαγγέλματα, που αγοράζουν τοπικά προϊόντα και που επιλέγουν τοπικά εστιατόρια ενώ βρίσκονται στον προορισμό .

Από την άλλη πλευρά, οι ταξιδιώτες είναι λιγότερο πιθανό να επιλέξουν εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς και να εξετάσουν το ενδεχόμενο να κάνουν κράτηση σε οικολογικούς παρόχους υπηρεσιών, καθώς το κόστος και ο χρόνος είναι περιορισμοί που διαπιστώθηκε ότι έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην πιθανότητα υιοθέτησης πιο βιώσιμων ταξιδιωτικών πρακτικών στο μέλλον.

Η ανάλυση αποκάλυψε τέσσερις διακριτές ομάδες ταξιδιωτών:

Πρωταγωνιστές

Οι ταξιδιώτες χαμηλού αποτυπώματος με τις μεγαλύτερες πιθανότητες να υιοθετήσουν βιώσιμη ταξιδιωτική συμπεριφορά στο μέλλον. Είναι η ομάδα ταξιδιωτών με τον ισχυρότερο περιβαλλοντικό και αλτρουιστικό αξιακό προσανατολισμό.

Comfortable Crowd

Συνήθεις ταξιδιώτες χαμηλού αποτυπώματος που ενδιαφέρονται για εναλλακτικούς προορισμούς κοντά τους και για ταξίδια εκτός υψηλής σεζόν.

Entitled Stewards

Ταξιδιώτες μεσαίου αποτυπώματος που είναι λιγότερο πιθανό να συμβιβαστούν με την τοποθεσία και τον χρόνο ταξιδιού, αλλά είναι πρόθυμοι να προσαρμοστούν διαφορετικά.

Laggards

Συνήθεις ταξιδιώτες με υψηλό αποτύπωμα με το χαμηλότερο επίπεδο πιθανότητας να εξετάσουν βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις στο μέλλον. Είναι η ομάδα με τον πιο αδύναμο περιβαλλοντικό και αλτρουιστικό αξιακό προσανατολισμό.

Η έκθεση παρέχει επίσης συστάσεις στρατηγικών δράσεων για τους ευρωπαϊκούς DMO και NTO με κατεύθυνση να επικεντρωθούν στην τόνωση της βιώσιμης ταξιδιωτικής συμπεριφοράς και στις τέσσερις ομάδες που προσδιορίστηκαν.