“Νομίζω ότι βρισκόμαστε κοντά στον στόχο της ‘ωριμότητας’. Ένα βήμα πριν”, ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Γιάννης Ρέτσος, σε συνάντησή του με δημοσιογράφους.
“Την τελευταία 6ετία, παρά την οικονομική κρίση, ο ελληνικός τουρισμός έκανε σημαντικά βήματα προς αυτόν το στόχο, υπήρξαν μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να γίνουν και έγιναν, σημαντική εξωστρέφεια, συνεργασία πολιτείας ιδιωτικού τομέα, κοινωνική ειρήνη με τους εργαζόμενους και κοινοί στόχοι, θεσμική θωράκιση του ΣΕΤΕ και πολλά άλλα που γνωρίζετε πολύ καλά. Τώρα χρειάζεται το καθοριστικό βήμα. Αυτό που θα μας αλλάξει κατηγορία. Και αυτό το βήμα οφείλουμε, πρέπει, είναι αναγκαίο να το κάνουμε μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους. Πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι. Τον τρόπο τον ξέρουμε, αυτό που χρειάζεται είναι να μην επαναπαυθούμε στις επιτυχίες, να μη θεωρήσουμε δεδομένα πολλά πράγματα και να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν για να προχωρήσουμε στον επόμενο μεγάλο στόχο”.
Λειτουργία προορισμών
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ υπογράμμισε ότι ενόψει ανοίγματος της τουριστικής περιόδου, κατά την οποία η χώρα θα υποδεχθεί και πάλι έναν πολύ μεγάλο αριθμό τουριστών, και μετά από 6 χρονιές με επαναλαμβανόμενες επιτυχίες, “ας θυμηθούμε ότι η ταξιδιωτική εμπειρία δεν αφορά μόνο τη διαμονή, αλλά συνολικά τον προορισμό. Οι επαγγελματίες οφείλουν και φέτος –και θα το κάνουν, είμαι βέβαιος- να προσφέρουν ολοκληρωμένες και πλήρεις υπηρεσίες. Και η λειτουργία και διαχείριση προορισμών είναι επίκαιρη, τόσο ενόψει της σαιζόν, αλλά και λόγω των αυτοδιοίκητων εκλογών.
Για τον συντονισμό των δράσεων που απαιτούνται προκειμένου να υλοποιηθούν τα αναγκαία έργα, αλλά και για να καλυφθούν οι ανάγκες σε επίπεδο προσφερόμενων υπηρεσιών, θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία και να αναπτυχθούν συνέργειες μεταξύ των αρμόδιων ή συναρμόδιων φορέων (κεντρική κυβέρνηση, τοπική αυτοδιοίκηση).
Οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσουν αιτία για καθυστερήσεις προκειμένου να δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες. Ο προγραμματισμός θα πρέπει να γίνει άμεσα, προκειμένου στις περιπτώσεις που είναι εφικτό, να έχουν ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη της προσεχούς περιόδου”.
Σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο “καλή λειτουργία προορισμού” σημαίνει:
1. Ενεργειακή Επάρκεια / Επάρκεια σε νερό: Η αυτονόητη ανάγκη για ρεύμα και νερό χωρίς διακοπές για κατοίκους και τουρίστες.
2. Καθαριότητα (Διαχείριση Απορριμμάτων) – Καθαριότητα / Καλλωπισμός Δημοσίων Χώρων: Η επόμενη αυτονόητη ανάγκη για διαχείριση απορριμμάτων σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και με σεβασμό στο περιβάλλον και τους κατοίκους.
Ευκαιρία, να μιλήσουμε για την ανάγκη ανακύκλωσης (μεταξύ άλλων διότι περιορίζει τον όγκο των προς διαχείριση απορριμμάτων) και περιορισμός των “single use” συσκευασιών. Ταυτόχρονα, καλλωπισμός των δημοσίων χώρων, αισθητική αναβάθμισή τους με μικρό κόστος.
3. Βελτίωση τοπικών οδικών δικτύων και συνοριακών σταθμών (στόχευση οδικός τουρισμός): Ο οδικός τουρισμός έχει κερδίσει μερίδιο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ενισχύοντας τις ταξιδιωτικές ροές πέραν των δημοφιλών προορισμών και σε περιοχές με περιορισμένη τουριστική δραστηριότητα. Είναι γεγονός ότι υπάρχει πρόοδος σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τα τοπικά οδικά δίκτυα που σε πολλές περιοχές είναι σε ιδιαιτέρως κακή κατάσταση, επικίνδυνα. Στο σημείο αυτό, να επαναφέρουμε το γνωστό θέμα της σήμανσης.
4. Εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών: Έργα υποδομής (που αφορούν στην ασφάλεια και τη λειτουργικότητα, δηλαδή μικρά ή μεγάλα έργα) λιμανιών και μαρινών. Για τα αεροδρόμια, με την παραχώρηση στη Fraport, τα αντίστοιχα θέματα έχουν λυθεί ή έχουν δρομολογηθεί.
5. Επαρκής αστυνόμευση: Η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει ένας ασφαλής προορισμός στα ματιά των ξένων επισκεπτών μας.
6. Ενίσχυση Υπηρεσιών Υγείας: Η βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών υγείας είναι αυτονόητη υποχρέωση του Κράτους προς τους πολίτες και τους επισκέπτες, για όλο τον χρόνο.
7. Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι: Πολυσυζητημένα ζητήματα, έχουν εξαντληθεί σε επίπεδο δημόσιο διαλόγου, απαιτείται ξεκάθαρο πλαίσιο που εφαρμόζεται σε θέματα ωραρίου, λειτουργίας, στελέχωσης, καθαριότητας των ιδίων των χώρων, αλλά και επιμέρους δραστηριοτήτων όπως τα πωλητήρια και τα αναψυκτήρια.
8. Κυκλοφοριακά θέματα: Για τους προορισμούς που έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται και να μην αφήνονται στην τύχη τα ζητήματα διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης.
“Τα παραπάνω θα έπρεπε να γίνουν είτε έχουμε τουρισμό ως χώρα, είτε όχι. Άλλωστε, για να έχουμε ευχαριστημένους τουρίστες πρέπει να έχουμε αρχικά ευχαριστημένους κατοίκους. Οι πολίτες θα πρέπει να θέσουν αυτά τα ζητήματα στον δημόσιο διάλογο και να καλέσουν τους υποψηφίους να τοποθετηθούν. Η καλή λειτουργία προορισμών μεταξύ άλλων επιβάλλεται και για την προστασία του brand name της χώρας, ενόψει διαχείρισης μεγάλου αριθμού επισκεπτών”, σημείωσε.
Όσον αφορά στην φορολογία, ο ΣΕΤΕ έχει επανειλημμένα τονίσει ότι η υπερφορολόγηση στερεί ανταγωνιστικότητα από το ελληνικό τουριστικό προϊόν. “Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς πως σε μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις η ανελαστικότητα στην τιμή πώλησης, δε βοηθά”. Οι προτάσεις του ΣΕΤΕ είναι:
“Την τελευταία 6ετία, παρά την οικονομική κρίση, ο ελληνικός τουρισμός έκανε σημαντικά βήματα προς αυτόν το στόχο, υπήρξαν μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να γίνουν και έγιναν, σημαντική εξωστρέφεια, συνεργασία πολιτείας ιδιωτικού τομέα, κοινωνική ειρήνη με τους εργαζόμενους και κοινοί στόχοι, θεσμική θωράκιση του ΣΕΤΕ και πολλά άλλα που γνωρίζετε πολύ καλά. Τώρα χρειάζεται το καθοριστικό βήμα. Αυτό που θα μας αλλάξει κατηγορία. Και αυτό το βήμα οφείλουμε, πρέπει, είναι αναγκαίο να το κάνουμε μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους. Πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι. Τον τρόπο τον ξέρουμε, αυτό που χρειάζεται είναι να μην επαναπαυθούμε στις επιτυχίες, να μη θεωρήσουμε δεδομένα πολλά πράγματα και να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν για να προχωρήσουμε στον επόμενο μεγάλο στόχο”.
Λειτουργία προορισμών
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ υπογράμμισε ότι ενόψει ανοίγματος της τουριστικής περιόδου, κατά την οποία η χώρα θα υποδεχθεί και πάλι έναν πολύ μεγάλο αριθμό τουριστών, και μετά από 6 χρονιές με επαναλαμβανόμενες επιτυχίες, “ας θυμηθούμε ότι η ταξιδιωτική εμπειρία δεν αφορά μόνο τη διαμονή, αλλά συνολικά τον προορισμό. Οι επαγγελματίες οφείλουν και φέτος –και θα το κάνουν, είμαι βέβαιος- να προσφέρουν ολοκληρωμένες και πλήρεις υπηρεσίες. Και η λειτουργία και διαχείριση προορισμών είναι επίκαιρη, τόσο ενόψει της σαιζόν, αλλά και λόγω των αυτοδιοίκητων εκλογών.
Για τον συντονισμό των δράσεων που απαιτούνται προκειμένου να υλοποιηθούν τα αναγκαία έργα, αλλά και για να καλυφθούν οι ανάγκες σε επίπεδο προσφερόμενων υπηρεσιών, θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία και να αναπτυχθούν συνέργειες μεταξύ των αρμόδιων ή συναρμόδιων φορέων (κεντρική κυβέρνηση, τοπική αυτοδιοίκηση).
Οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσουν αιτία για καθυστερήσεις προκειμένου να δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες. Ο προγραμματισμός θα πρέπει να γίνει άμεσα, προκειμένου στις περιπτώσεις που είναι εφικτό, να έχουν ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη της προσεχούς περιόδου”.
Σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο “καλή λειτουργία προορισμού” σημαίνει:
1. Ενεργειακή Επάρκεια / Επάρκεια σε νερό: Η αυτονόητη ανάγκη για ρεύμα και νερό χωρίς διακοπές για κατοίκους και τουρίστες.
2. Καθαριότητα (Διαχείριση Απορριμμάτων) – Καθαριότητα / Καλλωπισμός Δημοσίων Χώρων: Η επόμενη αυτονόητη ανάγκη για διαχείριση απορριμμάτων σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και με σεβασμό στο περιβάλλον και τους κατοίκους.
Ευκαιρία, να μιλήσουμε για την ανάγκη ανακύκλωσης (μεταξύ άλλων διότι περιορίζει τον όγκο των προς διαχείριση απορριμμάτων) και περιορισμός των “single use” συσκευασιών. Ταυτόχρονα, καλλωπισμός των δημοσίων χώρων, αισθητική αναβάθμισή τους με μικρό κόστος.
3. Βελτίωση τοπικών οδικών δικτύων και συνοριακών σταθμών (στόχευση οδικός τουρισμός): Ο οδικός τουρισμός έχει κερδίσει μερίδιο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ενισχύοντας τις ταξιδιωτικές ροές πέραν των δημοφιλών προορισμών και σε περιοχές με περιορισμένη τουριστική δραστηριότητα. Είναι γεγονός ότι υπάρχει πρόοδος σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τα τοπικά οδικά δίκτυα που σε πολλές περιοχές είναι σε ιδιαιτέρως κακή κατάσταση, επικίνδυνα. Στο σημείο αυτό, να επαναφέρουμε το γνωστό θέμα της σήμανσης.
4. Εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών: Έργα υποδομής (που αφορούν στην ασφάλεια και τη λειτουργικότητα, δηλαδή μικρά ή μεγάλα έργα) λιμανιών και μαρινών. Για τα αεροδρόμια, με την παραχώρηση στη Fraport, τα αντίστοιχα θέματα έχουν λυθεί ή έχουν δρομολογηθεί.
5. Επαρκής αστυνόμευση: Η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει ένας ασφαλής προορισμός στα ματιά των ξένων επισκεπτών μας.
6. Ενίσχυση Υπηρεσιών Υγείας: Η βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών υγείας είναι αυτονόητη υποχρέωση του Κράτους προς τους πολίτες και τους επισκέπτες, για όλο τον χρόνο.
7. Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι: Πολυσυζητημένα ζητήματα, έχουν εξαντληθεί σε επίπεδο δημόσιο διαλόγου, απαιτείται ξεκάθαρο πλαίσιο που εφαρμόζεται σε θέματα ωραρίου, λειτουργίας, στελέχωσης, καθαριότητας των ιδίων των χώρων, αλλά και επιμέρους δραστηριοτήτων όπως τα πωλητήρια και τα αναψυκτήρια.
8. Κυκλοφοριακά θέματα: Για τους προορισμούς που έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται και να μην αφήνονται στην τύχη τα ζητήματα διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης.
“Τα παραπάνω θα έπρεπε να γίνουν είτε έχουμε τουρισμό ως χώρα, είτε όχι. Άλλωστε, για να έχουμε ευχαριστημένους τουρίστες πρέπει να έχουμε αρχικά ευχαριστημένους κατοίκους. Οι πολίτες θα πρέπει να θέσουν αυτά τα ζητήματα στον δημόσιο διάλογο και να καλέσουν τους υποψηφίους να τοποθετηθούν. Η καλή λειτουργία προορισμών μεταξύ άλλων επιβάλλεται και για την προστασία του brand name της χώρας, ενόψει διαχείρισης μεγάλου αριθμού επισκεπτών”, σημείωσε.
Όσον αφορά στην φορολογία, ο ΣΕΤΕ έχει επανειλημμένα τονίσει ότι η υπερφορολόγηση στερεί ανταγωνιστικότητα από το ελληνικό τουριστικό προϊόν. “Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς πως σε μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις η ανελαστικότητα στην τιμή πώλησης, δε βοηθά”. Οι προτάσεις του ΣΕΤΕ είναι:
- αποκλιμάκωση του ΦΠΑ σε ορίζοντα 12 μηνών σε διαμονή, εστίαση και αερομεταφορές
- κατάργηση (ή μερική κατάργηση) του “απίστευτου”, όπως τον χαρακτήρισε ο κ. Ρέτσος, Φόρου Διαμονής.
“Ο συγκεκριμένος φόρος είχε υπολογιστεί ότι θα συνεισέφερε με 70 εκατ. ευρώ το 2018 στα κρατικά έσοδα. Έχει φέρει τα διπλάσια (140 εκατ. ευρώ). Υπάρχει λοιπόν μια πολύ καλή ευκαιρία και εφόσον έχει ήδη εισπραχθεί το α’ τρίμηνο του 2019, να αποφασιστεί να μην καταβληθει το υπόλοιπο διάστημα Απριλίου - Δεκεμβρίου”.
“Αν με ρωτάγατε τι ‘βλέπω’ ως προτεραιότητα, θα σας μιλούσα για συνέργειες. Συνέργειες, συνεργασίες, σύνθεση δυνάμεων. Εμείς από την πλευρά μας τόσο με το ΙΝΣΕΤΕ, όσο και με τη Marketing Greece κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε, τόσο σε επίπεδο εκπαίδευσης και τεκμηρίωσης, όσο και σε επίπεδο επικοινωνίας.Κοιτάμε στο μέλλον και σχεδιάζουμε την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού. Είμαστε εδώ και για τα εύκολα και για τα δύσκολα. Έχουμε όλα τα εργαλεία, όλη την τεχνογνωσία, για να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε όλες τις προκλήσεις που θα εμφανιστούν. Και να οδηγήσουμε τον ελληνικό τουρισμό σε μια νέα, ακόμα καλύτερη, ακόμα πιο ώριμη, σταθερή και μακροχρόνια φάση ανάπτυξης”, κατέληξε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ.
“Αν με ρωτάγατε τι ‘βλέπω’ ως προτεραιότητα, θα σας μιλούσα για συνέργειες. Συνέργειες, συνεργασίες, σύνθεση δυνάμεων. Εμείς από την πλευρά μας τόσο με το ΙΝΣΕΤΕ, όσο και με τη Marketing Greece κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε, τόσο σε επίπεδο εκπαίδευσης και τεκμηρίωσης, όσο και σε επίπεδο επικοινωνίας.Κοιτάμε στο μέλλον και σχεδιάζουμε την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού. Είμαστε εδώ και για τα εύκολα και για τα δύσκολα. Έχουμε όλα τα εργαλεία, όλη την τεχνογνωσία, για να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε όλες τις προκλήσεις που θα εμφανιστούν. Και να οδηγήσουμε τον ελληνικό τουρισμό σε μια νέα, ακόμα καλύτερη, ακόμα πιο ώριμη, σταθερή και μακροχρόνια φάση ανάπτυξης”, κατέληξε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ.