Έντονο είναι το ενδιαφέρον μεγάλων γερμανών τουρ οπερέιτορ για εξαγορές ξενοδοχείων στην Ελλάδα. Μεγάλο ενδιαφέρον εμφανίζει ο τρίτος ισχυρότερος ταξιδιωτικός όμιλος της Γερμανίας, DER Touristik.
Η δυναμική επέκταση στην ελληνική αγορά των δύο ισχυρότερων ταξιδιωτικών ομίλων της Ευρώπης, TUI και Thomas Cook, φαίνεται πως ενεργοποίησε ποικίλα αντανακλαστικά στους γερμανόφωνους ανταγωνιστές τους.
Μέχρι πρόσφατα οι ξένοι (γερμανικών συμφερόντων κυρίως) τουρ οπερέιτορ αποκτούσαν παρουσία ή επέκτειναν τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα μέσω συμφωνιών franchise με Ελληνες ξενοδόχους.
Πλέον, η στρατηγική των ξένων ομίλων έχει αλλάξει, καθώς εμφανίζονται να προτάσσουν ως προτεραιότητα την απόκτηση του πλήρους ελέγχου ελληνικών ξενοδοχείων, μέσω της εξαγοράς τους.
Η στροφή των «μεγάλων» παικτών της ευρωπαϊκής αγοράς διακοπών στην Ελλάδα αποδίδεται από παράγοντες του χώρου σε ένα συνδυασμό από λόγους.
Η «υπερφόρτωση» της Ισπανίας, εξηγούν, περιορίζει δραματικά τις δυνατότητες επέκτασης των γερμανικών ομίλων.
Ο δεύτερος λόγος, όπως υποστηρίζουν, αφορά τη γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, η οποία δημιούργησε σοβαρά προβλήματα σε δύο από τους κύριους προορισμούς της περιοχής. Πρωτίστως την Τουρκία και δευτερευόντως την Αίγυπτο.
Η μεγάλη πτώση της ζήτησης για τους δύο συγκεκριμένους προορισμούς τα προηγούμενα χρόνια είχε ως αποτέλεσμα οι (γερμανικών συμφερόντων) ισχυρότεροι τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης να καταγράψουν μεγάλες απώλειες εσόδων.
Σε μια προσπάθεια να αποφύγουν ή να ελαχιστοποιήσουν ανάλογα προβλήματα στο μέλλον, στράφηκαν στην Ελλάδα. Η σταθερή άνοδος της ζήτησης για τη χώρα μας και οι πιέσεις που ασκούν οι τράπεζες σε Έλληνες ξενοδόχους με κόκκινα δάνεια εκλαμβάνονται, όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, από τους ξένους ομίλους ως ιδανικές συνθήκες για την επέκτασή τους, πλέον, στην Ελλάδα μέσω εξαγορών ξενοδοχείων.
Αξιοποιώντας τη συγκυρία, η TUI και ο δεύτερος ισχυρότερος παίκτης της ευρωπαϊκής αγοράς Thomas Cook βρέθηκαν να ελέγχουν άμεσα ή έμμεσα σχεδόν 20.000 δωμάτια στους δημοφιλέστερους ελληνικούς προορισμούς.
Είναι χαρακτηριστικό πως ο όμιλος TUI ήδη μετρά 32 ιδιόκτητα ξενοδοχεία στην Ελλάδα, συνολικής δυναμικότητας 8.500 δωματίων.
Παράλληλα, ενισχύει περαιτέρω την παρουσία του σε συνεργασία με τον ξενοδοχειακό όμιλο Atlantica του Κύπριου επιχειρηματία Νικολή Νικολαΐδη. Στο πλαίσιο αυτό έχει προαναγγελθεί η δημιουργία 10 νέων ξενοδοχείων, τεσσάρων και πέντε αστέρων.
Ο «καλπασμός», ωστόσο, των TUI-Atlantica στην ελληνική αγορά φαίνεται πως ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά του τρίτου ισχυρότερου παίκτη της γερμανικής αγοράς, ταξιδιωτικού ομίλου DER Touristik.
Ο όμιλος έχει παρουσία στην ελληνική αγορά μέσω ξενοδοχείων που είναι ενταγμένα στις αλυσίδες LTI και PrimaSol του δικτύου του και βρίσκονται στην Κρήτη, τη Ρόδο και την Κέρκυρα.
Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες ωστόσο, ο γερμανικός όμιλος εξετάζει περιπτώσεις ελληνικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, προκειμένου να προχωρήσει στην εξαγορά τους.
Εγχώριοι ξενοδοχειακοί «παίκτες» φέρονται να έχουν ήδη δεχθεί σχετικές κρούσεις. Οι συζητήσεις, ωστόσο, βρίσκονται ακόμα σε διερευνητικό στάδιο.
Τις επαφές φέρεται να πραγματοποιεί ο Dirk Burneleit, υπεύθυνος ανάπτυξης του ξενοδοχειακού βραχίονα του γερμανικού ομίλου που φέρει πλέον την επωνυμία DER Touristik Hotels & Resorts, μετά τη μετονομασία του.
Μέχρι τα μέσα του 2017, οι δραστηριότητες του ομίλου DER στον χώρο των ξενοδοχείων ήταν ενταγμένες στο «όχημα» DER Touristik Hotels & Investments. Μετονομάστηκε, ωστόσο, σε DER Touristik Hotels & Resorts ακολουθώντας το παράδειγμα των δύο άλλων «μεγάλων» της αγοράς (TUI και Thomas Cook).
Η μετονομασία και οργανωτική αναδιάρθρωση του ξενοδοχειακού βραχίονα του DER, μάλιστα, εντάσσεται στη νέα στρατηγική του ομίλου και στοχεύει, μεταξύ άλλων, στην επέκτασή του στον χώρο των ξενοδοχείων.
Η DER Touristik Hotels & Resorts ελέγχει σήμερα περισσότερα από 90 ξενοδοχεία, τα οποία είναι ενταγμένα στις τέσσερις αλυσίδες του ομίλου και, στην πλειοψηφία τους, λειτουργούν στο πλαίσιο συμφωνιών franchise.
Πρόκειται για 25 ξενοδοχεία που είναι ενταγμένα στην αλυσίδα LTI, η οποία περιλαμβάνει μονάδες τεσσάρων και πέντε αστέρων.
Δέκα ξενοδοχεία είναι ενταγμένα στην αλυσίδα Club Calimera, ενώ με το εμπορικό σήμα PrimaSol λειτουργούν 15 ξενοδοχεία τα οποία απευθύνονται σε οικογένειες.
Η τέταρτη αλυσίδα του ομίλου ονομάζεται Cooee, δίνει έμφαση στην τεχνολογία και στο ντιζάιν και περιλαμβάνει σήμερα 45 μπουτίκ ξενοδοχεία.
Ο όμιλος DER Touristik συγκαταλέγεται από παράγοντες της εγχώριας αγοράς μεταξύ των δυναμικότερων «παικτών» καθώς διαθέτει μεγάλη ρευστότητα και απεριόριστη πρόσβαση σε φθηνά κεφάλαια.
Ο λόγος, εξηγούν, είναι πως ο DER Touristik αποτελεί τον ταξιδιωτικό βραχίονα του γερμανικού ομίλου του λιανεμπορίου REWE.
Πρόκειται για έναν από τους ισχυρότερους εμπορικούς ομίλους της Ευρώπης, ο οποίος ιδρύθηκε το 1927 οργανωμένος σε συνεταιριστική δομή, διαχειρίζεται δίκτυο 15.000 καταστημάτων σε 19 χώρες της Ευρώπης, απασχολεί 330.000 εργαζόμενους και το 2016 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 54 δισ. ευρώ.
Ενδεικτικό της ισχύος του στην αγορά της Γερμανίας είναι το γεγονός πως το 2016 πραγματοποίησε τζίρο 39 δισ. ευρώ στη μητρική του αγορά, διαχειριζόμενος περί τις 10.000 καταστήματα και απασχολώντας περί τις 240.000 εργαζόμενους.
Υπενθυμίζεται πως στην εξαγορά ξενοδοχείων στη χώρα μας, με προτεραιότητα την Κρήτη, στράφηκε πρόσφατα και ο ισχυρός Γερμανός τουρ οπερέιτορ Alltours, σε συνεργασία με την εταιρεία Vita Hotels του επιχειρηματία Μιχάλη Βαμιεδάκη.
Στην ίδια κατεύθυνση εμφανίζεται να κινείται και ο τέταρτος ισχυρότερος τουρ οπερέιτορ της Γερμανίας FTI.
Ο εν λόγω όμιλος εμφανίζεται να επικεντρώνεται στην αναζήτηση ξενοδοχείων στα Δωδεκάνησα. Προτεραιότητά του αποτελεί η Ρόδος, την οποία φέρεται να θέλει να καθιερώσει ως προορισμό 12μηνων διακοπών στα προγράμματά του. Υπενθυμίζεται πως ποσοστό του FTI ελέγχει ο γνωστός Αιγύπτιος επενδυτής S. Sawiris.