Τα καθίσματα με κλίση κατά τη διάρκεια μιας πτήσης είναι μια από τις πλέον διαφιλονικούμενες καταστάσεις στον χώρο της αεροπορίας. Στην πραγματικότητα, είναι η σίγουρη κίνηση για να κάνει κάποιος τον επιβάτη που κάθεται πίσω του να νευριάσει, χωρίς να φταίει.
Δύο Αμερικανοί καθηγητές Νομικής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης έχουν πιθανόν βρεί μια λύση, προτείνοντας ένα σύστημα διαπραγμάτευσης, με το οποίο οι επιβάτες θα πρέπει να πληρώνουν για το προνόμιο να κάνουν το κάθισμά τους προς τα πίσω - ή να πληρώνονται για να μην το κάνουν.
Ο Christopher Buccafusco και ο Christopher Jon Sprigman διεξήγαγαν μια μελέτη για να καταλάβουν πόσοι άνθρωποι θα ήταν διατεθειμένοι να επωφεληθούν από τη λύση αυτή. Μάλιστα έθεσαν και μια τιμή: Κατά μέσο όρο, οι επιβάτες θα ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν 12 δολάρια στον επιβάτη πίσω τους για να μπορούν να κάνουν το κάθισμα τους προς τα πίσω. Ωστόσο, όσοι κάθονται στο πίσω κάθισμα θα απαιτούσαν πολύ περισσότερα, βάζοντας μια τιμή κοντά στα 39 δολάρια προτού “θυσιάσουν” τον χώρο για τα πόδια τους.
Οι Buccafusco και Sprigman υποστήριξαν την έννοια της διαπραγμάτευσης για ορισμένα προνόμια στον τομέα της αερομεταφορών. Οι ερευνητές σημείωσαν ότι ο χώρος κλίσης του καθίσματος κατανέμεται αποτελεσματικά για όλους τους επιβάτες. Ανακάλυψαν επίσης ότι οι άνθρωποι ανταποκρίθηκαν καλύτερα στην ιδέα της ανταλλαγής του δικαιώματος επικλινούς θέσης για ένα ποτό ή ένα σνακ κατά τη διάρκεια της πτήσης, αντί χρημάτων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι επιβάτες έχουν κάποια ηθική “αντίσταση” στην ιδέα να μετατραπεί κάθε ανθρώπινη αλληλεπίδραση άλλη μια χρηματική συναλλαγή.