ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 12 Μαρτίου 2016

Περιφέρεια Αττικής: Πρόθεσή μας μια ενιαία Τουριστική στρατηγική και η ανάπτυξη νέων τουριστικών προϊόντων


Πρόθεσή μας είναι να περιγράψουμε και διαμορφώσουμε μια κοινή και ενιαία Τουριστική στρατηγική, που θα εκφράζει τις προτάσεις των 66 δήμων της Αττικής, του επιχειρηματικού κόσμου, του κόσμου της εργασίας και της Κεντρικής Κυβέρνησης.
 
Με αυτά τα λόγια, ο κ. Θεόδωρος Αγγελόπουλος, Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος για τον Σχεδιασμό & την Ανάπτυξη του Τουρισμού στη Περιφέρεια Αττικής, δίνει το στίγμα  της υπερ-προσπάθειας που κατέβαλε το 2015, η Περιφέρεια Αττικής, καθώς και του τεράστιου έργου που έχει προγραμματίσει το 2016, για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος της.
Η διαμόρφωση και ανάπτυξη επί μέρους τουριστικών προϊόντων, τονίζει, αποτελεί μόνιμη και διαρκή προσπάθεια στα χρόνια που έρχονται.
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Θεόδωρος Αγγελόπουλος, σε απολογιστικό του σημείωμα, με τον τίτλο “Σχεδιασμός & Ανάπτυξη του Τουρισμού στην Περιφέρεια Αττικής, Απολογισμός 2015 – Προγραμματισμός 2016“, αναφέρει τα εξής
Παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (ΠΟΤ), ο τουρισμός συνεχίζει να αυξάνεται δίχως να εμφανίζει ακόμη τάσεις κόπωσης.
Ωστόσο εμφανίζονται τάσεις αναδιανομής αναλόγως με τις κατά τόπους αλλά και τις παγκόσμιες γεωπολιτικές συνθήκες. Οι συνθήκες αυτές αρχικά φάνηκε ότι ευνοούσαν τη χώρα και ειδικότερα την Περιφέρειά μας (πχ. Ρωσία). 
Το προσφυγικό-μεταναστευτικό όμως, ως μεγάλο διεθνές πρόβλημα φρέναρε τους διεθνείς Tour operator ιδιαιτέρα τώρα στην έναρξη της τουριστικής σαιζόν. 
Τα νέα αυτά δεδομένα καλούμαστε ως Περιφερειακή Αρχή να διαχειριστούμε.
Ο Τουρισμός δεν είναι τόσο μία ατμομηχανή, όπως λένε, όσο περισσότερο μια αυτοφορτιζόμενη μηχανή, που λειτουργεί περισσότερο αυτοματοποιημένα παρά επενεργούμενα.
Φαίνεται να είναι ο μόνος τομέας εντός κρίσης, που παρουσιάζει μετά το 2012 εντυπωσιακούς δείκτες ανόδου.
Υπάρχει μία διάχυτη επιθυμία των ξένων τουριστών για διακοπές στοδημοφιλές τρίπτυχο για την Αττική «Πολιτισμός – ήλιος – θάλασσα ».
Όσο και αν κάποιες μεταμοντέρνες αντιλήψεις, σνομπάρουν το σχήμα «Πολιτισμός – ήλιος – θάλασσα», δεν παύει αυτό, να είναι το ανυπέρβλητο πλεονεκτικό αφήγημα της Περιφέρειας που λειτουργεί απολύτως μεθυστικά στη συνείδηση των τουριστών όλου του κόσμου.
Πάνω σ΄ αυτό το ισχυρό τρίπτυχο οφείλουν να θεμελιωθούν όλες οι σύγχρονες εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ώστε να επιτευχθούν τρεις κεντρικοί στόχοι:
• πρώτον η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου 
• δεύτερον η διεύρυνση του διεθνούς τουριστικού ακροατηρίου
• τρίτον η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας
Πάντως, δεν κομίζει κανείς «γλαύκα ες Αθήνας», υποστηρίζοντας πως κατ´ ελάχιστον οι αρχαιολογικοί χώροι οφείλουν 
• να είναι καταρχήν ανοιχτοί, 
• να αναβαθμιστούν, 
• να στελεχωθούν, 
• να πλαισιωθούν από υψηλές δημόσιες και τεχνολογικές μικροϋποδομές και
• να γίνουν φιλόξενα προσβάσιμοι και επισκέψιμοι, όπως γίνεται σε όλο τον σύγχρονο κόσμο.
Στο παραπάνω πλαίσιο διαμορφώνουμε μια στρατηγική η οποία θα μας οδηγήσει την προσεχή 4ετια στην υλοποίηση ειδικών πολιτικών με αναφορά στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Περιφέρειας Αττικής.
Με ειδικούς Στόχους
  1. Τη μείωση της ανεργίας μέσω της ζήτησης τουριστικών υπηρεσιών και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
  2. Τη διαμόρφωση και ανάπτυξη των τουριστικών προϊόντων της Αττικής μέσω της άμεσης συμμετοχής όλων των τοπικών φορέων, δημόσιων και ιδιωτικών, διασφαλίζοντας την ευρύτερη κοινωνική συναίνεση.
  3. Την άμεση σύνδεση του πρωτογενούς τομέα με το Αττικό Τουριστικό προϊόν.
Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η διαχείριση και η προώθηση των τουριστικών προορισμών της Περιφέρειας Αττικής, ξεκινάει από τον πλούτο του τοπίου, τους πολιτιστικούς και περιβαλλοντικών πόρους, το φυσικό χερσαίο και θαλάσσιο ανάγλυφο, την πολυνησία και τις υποδομές της.
Τόποι προς αξιοποίηση πολλοί: Κερατσίνι, Ελευσίνα, Πειραιάς, Ελληνικό, Ακαδημία Πλάτωνος, Σαλαμίνα, Μαραθώνας κλπ., όλοι με τη σημασία και τη βαρύτητά τους.
Είναι λοιπόν εύλογο ότι η ανάπτυξη του τουρισμού, είναι ευθέως ανάλογη των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων .
Οι δημόσιες επενδύσεις είναι σήμερα σχεδόν παγωμένες αλλά και όταν ακόμη δεν ήταν, απουσίαζε η στοχευμένη τουριστική συσχέτιση.
Όσον αφορά τις Ιδιωτικές επενδύσεις κλίμακας παρουσιάζουν μία αμήχανη κινητικότητα και είναι πολύ συγκρατημένες.
Διαχρονικά και μόνιμα αντικίνητρα,
  • η φορολογική αστάθεια
  • η πολεοδομική – αδειοδοτική γραφειοκρατία.
  • ένας ασαφής επενδυτικός νόμος
Ανάπτυξη ειδικών στόχων:
  1. Ανάπτυξη του Πολιτιστικού ΤουρισμούΔιαμόρφωσή του Αττικού Χώρου σε πολιτιστικό σταθμό της Ευρώπης με έμφαση στο Αρχαίο Δράμα και τη φιλοσοφία που πατρίδα έχουν την Αττική.
    Ως επιμέρους δράσεις μπορούμε να θεωρήσουμε τη δημιουργία 
    • φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος (εδώ πρέπει να υπογραμμίσω ότι πρέπει να υποστηρίξουμε τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων με το Υπουργείο Πολιτισμού για την αξιοποίηση του Θορικού, και τουΘεάτρου Λυκαβηττού ώστε ως περιφέρεια να διαχειριζόμαστε τις συνεργασίες με φεστιβάλ αρχαίου δράματος άλλων Περιφερειών-χωρών)
    • Forum μελέτης Αρχαίου Δράματος με τη συμμετοχή των σημαντικότερων πανεπιστημιακών και ερευνητικών κέντρων του κόσμου, 
    • Φεστιβάλ φιλοσοφίας . (Ήδη τη προσεχή εβδομάδα 500 Ιταλοί μαθητές θα έρθουν στην Αθήνα μετά από ένα χρόνο προετοιμασίας, στα σχολεία τους πάνω στη φιλοσοφία για να περπατήσουν την Ακαδημία Πλατωνος, τη Πνύκα κλπ). 
    • Πρέπει να αναφέρω ότι στο πλαίσιο της Δημιουργικής Ευρώπης στην Ευρώπη το νέο σχολείο πέρα από τη διδακτική δραστηριότητα συνδυάζει και την εργασία με την έννοια εργαστηρίων παρακολούθησης διαχείρισης έργων τέχνης, μουσείων, αρχαιολογικών χωρών κλπ. Η Περιφέρεια Αττικής ήδη εκπονεί προγράμματα προς αυτή τη κατεύθυνση. 
    • Έμφαση στο σύγχρονο πολιτισμό αξιοποιώντας πολιτισμικές εστίες με διεθνή αναγνώριση.
    • Ενίσχυση της πολιτιστικής δραστηριότητας με διοργάνωση εκδηλώσεων διεθνούς ενδιαφέροντος. Σημαντική κρίνουμε την ανάδειξη του θεάτρου Διόνυσου με τη πρόσκληση θεατρικών σκηνοθετών παγκόσμιας φήμης.
    • Ανάπτυξη της αρχαίας τραγωδίας και του θεάτρου ως στοιχείο έλξης τουριστών στην περιοχή της Αττικής. 
    • Βυζαντινά μνημεία και εκκλησιές 
     
    Θέλω να υπογραμμίσω ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού θα αξιοποιήσουμε τα νέα Πολιτιστικά προϊόντα με την επωνυμία ΄΄ Ατικές ραφές΄΄. Πρόκειται για προγράμματα, διαδρομών που αφορούν ολόκληρη τη Περιφέρεια, και διαμορφώνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να καλύπτουν όλες τις ανάγκες χρόνου και ενδιαφέροντος των επισκεπτών – τουριστών.
    Η Αττική δεν είναι μόνο η Αθήνα και ο Πειραιάς, πιστεύουμε πως είναι απαραίτητη 

    α. Η δημιουργία ζωνών ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού στην Αττική

    (θαλάσσια σπόρ, καταδυτικό πάρκο, yachting, τουρισμός ευεξίας, ιαματικός, υγείας, θαλασσοθεραπείας).
  2.  Η Ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού:
    Οινοτουρισμός, Γαστρονομικός Τουρισμός, Τουρισμός Δραστηριοτήτων Υπαίθρου, Μηχανοκίνητος Τουρισμός και άλλες μορφές Αθλητικού Τουρισμού, Διοργάνωση εκδηλώσεων διεθνούς ενδιαφέροντος, Ανάπτυξη Συνεδριακού Τουρισμού (Το κάνει και ο Δήμος Αθηναίων, συνεργασία και συνέργειες).
  3. Η Υποστήριξη του ρόλου των πόλεων ως αυτόνομων προορισμών τουρισμού σύντομης διάρκειας (city break και week break) 
    Χωρικός εντοπισμός:
    • Ιστορικοί – πολιτιστικοί τόποι: Ελευσίνα, Μαραθώνας, Σαλαμίνα 
    • Χωρική ανάπτυξη τού άξονα Αθήνα – οδός Πειραιώς – Πειραιάς
    • Δρυμοί και δάση της Αττικής
    • Αττικά πάρκα (Τρίτση, Τατόι, Συγγρού , Πεδίον του Άρεως κλπ)
    • Ιδιωτικά θεματικά πάρκα
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2015
Δεν τα ξέρουμε όλα και δεν έχουμε μαγικές λύσεις στο τσεπάκι. Μέχρι την ανάληψη ως εντεταλμένος σύμβουλος δεν υπήρχε καν οργανωμένη διεύθυνση Τουρισμού.
Σημειώνω τα παρακάτω:
  • Το Τμήμα Σχεδιασμού & Ανάπτυξης Τουρισμού στην Περιφέρεια Αττικής έχει ξεκινήσει επαφές με τις χωρικές Αντιπεριφέρειες και το σύνολο των Δήμων της Περιφέρειας Αττικής.
  • Έχει ξεκινήσει να δέχεται και να δημιουργεί ένα αρχείο υποψήφιων έργων παραγωγής και ολοκλήρωσης τουριστικών προϊόντων τα οποία ταξινομούνται και θα αξιολογούνται ώστε να αναζητηθεί και να υποβοηθηθεί η χρηματοδότησή τους.
  • Με προτεραιότητα τις Αντιπεριφέρειες τουριστικού ενδιαφέροντος προωθούμε την ανάδειξη τοπικών τουριστικών προϊόντων προς προβολή και αξιοποίηση.
  • Έχουν πραγματοποιηθεί σειρά επαφών με φορείς που δραστηριοποιούνται στον Τουρισμό (ΕΟΤ, ΣΕΤΕ, ΕΞΑΑ, κλπ), αλλά και με αναπτυξιακούς και κοινωνικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στα όρια της Περιφέρειας όπως πχ η ΕΚΠΟΙΖΩ,
  • Το Τμήμα μας είχε αναλάβει τον προγραμματισμό και συντονισμό των αρμόδιων υπηρεσιών για τη συμμετοχή της Περιφέρειας Αττικής στη μεγαλύτερη παγκόσμια εμπορική έκθεση στο Μιλάνο στα τέλη Οκτωβρίου (EXPO 2015) με τη μεγαλύτερη δυνατή επιτυχία όπως κανείς μπορεί να διαπιστώσει από τα συναφή δημοσιεύματα.
  • Συντάχθηκαν και συντονίστηκε η λειτουργία των Διατομεακών Επιτροπών Τουρισμού για τις 8 Αντιπεριφέρειες.
  • Τέλος, και προκειμένου να υπάρχει η γνώση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών μέσων αλλά και των γενικότερων εξελίξεων στον τομέα του Τουρισμού υπήρξε η παρακολούθηση σειρά ημερίδων και συναντήσεων καθώς και η ανάπτυξη συνεργασιών με τις σχετικές υπηρεσίες της Περιφέρειας 
    (Δ/νση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Οικονομικών, Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή).
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ για το 2016:
  • Παρακολουθούμε την αποσαφήνιση του πλαισίου της νέας προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ, ώστε να υπάρχει καθαρή άποψη και μεθοδολογία δράσεων σχετικά με τις επιλογές, αιρεσιμότητες, κατευθύνσεις κλπ.
  • Πρόθεσή μας είναι η συνεργασία με πανεπιστημιακές σχολές ειδικής εξειδίκευσης και φορείς τήρησης στοιχείων όπως το ΞΕΕ, η ΤτΕ και η ΕΛΣΤΑΤ.
  • Η Περιφέρεια Αττικής συσχετίζει και συνοψίζει την Εθνική με την Περιφερειακή συζήτηση για τον Τουρισμό με την συμμετοχή των εκπρόσωπων των τουριστικών επιχειρηματιών, των συνδικαλιστικών οργανώσεων, των οργανώσεων του κοινωνικού τουρισμού, τους καταναλωτές και τους Δήμους της Αττικής.
  • Πρόθεσή μας είναι να περιγράψουμε και να διαμορφώσουμε μια κοινή και ενιαία Τουριστική στρατηγική. Μια στρατηγική που θα εκφράζει τις προτάσεις των 66 δήμων, του επιχειρηματικού κόσμου και του κόσμου της εργασίας, αλλά και της Κεντρικής Κυβέρνησης.
  • Επιπλέον, και είναι πολύ σημαντικό, σχεδιάζονται η προώθηση ενός ή δύο μεγα-γεγονότων, έργων ανάπλασης ή/και νέων τουριστικών σχεδίων τα οποία θα αφορούν στο σύνολο της Περιφέρειας και οι επιρροές τους θα ξεφεύγουν από την τοπική διάσταση.
  • Εμβληματικό σχέδιο προς υλοποίηση στα επόμενα χρόνια είναι «Ο μετασχηματισμός της Πειραιώς» ως δρόμος Πολιτισμού ο οποίος αφορά την ίδια την οδό Πειραιώς, όσο και την ενδοχώρα της
  • Όσον αφορά τους ειδικότερους στόχους της Αναπτυξιακής Στρατηγικής του Τουρισμού, σταδιακά διαμορφώνονται πιο συγκεκριμένες προτάσεις χρηματοδότησης.
  • Είμαστε σε επαφή με την Ένωση Οινοπαραγωγών για τη δημιουργία των «δρόμων του Αττικού κρασιού» και τη δημιουργία Οίνο- γαστρονομικού φεστιβάλ.
  • Επίσης είναι σε εξέλιξη οι συζητήσεις για την δημιουργία των «Δρόμων του Αττικού μαρμάρου».
  • Παράλληλα εξελίσσεται σταδιακά η προώθηση της Ημερήσιας Κρουαζιέρας του Αργοσαρωνικού προς το λιμάνι της Ελευσίνας.
Συνοψίζοντας, η διαμόρφωση και ανάπτυξη επί μέρους τουριστικών προϊόντων αποτελεί μόνιμη και διαρκή προσπάθεια στα χρόνια που έρχονται.
Οι βασικές ενέργειες που θα γίνονται περιοδικά είναι
  1. Συναντήσεις με τους χωρικούς Αντιπεριφερειάρχες τόσο στο πλαίσιο των Διατομεακών επιτροπών τουρισμού όσο και ανεξάρτητα κατά θεματική περίπτωση,
  2. Συμμετοχή των στελεχών του Τμήματος σε ενημερωτικά σεμινάρια και επαφές με τους αρμόδιους φορείς διακίνησης κεφαλαίων (βλ. Υπουργεία Τουρισμού, Πολιτισμού, Ανάπτυξης, ΕΟΤ, Ενδιάμεσες Διαχειριστικές Αρχές, Δ/νσεις Οικονομικών κλπ)
  3. Συνεργασία με όποιον φορέα, συλλογικό κατά κύριο λόγο, μπορεί να έχει συγκεκριμένη πρόταση πάνω στην ανάπτυξη κάποιου τουριστικού προϊόντος,
  4. Υποστήριξη στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη του προϊόντος και προώθηση για την προβολή του.
Σημειώνεται ότι το Τμήμα Σχεδιασμού & Ανάπτυξης της Δ/νσης Τουρισμού της Περιφέρειας Αττικής αποτελείται από ένα άτομο κάτι που επιβάλλει την άμεση υποστήριξη της διοικητικής μονάδας για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς της.