ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

Οι ορισμοί των διατάξεων του νόμου: «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΠΛΟΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ


  1. Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου, χρησιμοποιούνται οι ακόλουθοι ορισμοί:


α) «Ταξίδι αναψυχής»: είναι το ταξίδι που διενεργείται από πλοία που έχουν χαρακτηριστεί ως πλοία αναψυχής, ιδιωτικά ή επαγγελματικά ολικής ναύλωσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, με ελεύθερο πρόγραμμα προσεγγίσεων και ελεύθερο προορισμό, με αποκλειστικό σκοπό την αναψυχή των επιβατών. Ως ταξίδι αναψυχής δεν νοείται το ταξίδι με σκοπό την άθληση ή τη συμμετοχή σε πάσης φύσεως αγώνες ή την εκπαίδευση επιβατών γενικά.
  1. «Πλοίο αναψυχής»: κάθε σκάφος ολικού μήκους άνω των επτά (7) μέτρων, το οποίο, είτε διαθέτει είτε όχι χώρους ενδιαίτησης, έχει τη δυνατότητα, από τη γενική κατασκευή του, να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την εκτέλεση ταξιδιών αναψυχής.
  2. «Ιστιοφόρο πλοίο αναψυχής»: είναι το πλοίο αναψυχής, το οποίο διαθέτει επαρκή ιστιοφορία, ως κύριο μέσο πρόωσης, φέρει μηχανή για βοηθητική πρόωση και συγκεντρώνει τα κριτήρια καθορισμού του ως ιστιοφόρου, όπως αυτά ισχύουν.
  3. «Μηχανοκίνητο πλοίο αναψυχής»: είναι το πλοίο αναψυχής, το οποίο διαθέτει μηχανή, ως κύριο μέσο πρόωσης για ναυσιπλοΐα, και βοηθητικό μέσο πρόωσης, εάν αυτό απαιτείται από τις κείμενες διατάξεις, το οποίο και αναφέρεται στο Πιστοποιητικό Ασφαλείας.
  4. «Επαγγελματικό πλοίο αναψυχής»: είναι το πλοίο αναψυχής, που έχει μεταφορική ικανότητα μέχρι και σαράντα εννέα (49) επιβατών, το οποίο διαθέτει χώρους ενδιαίτησης, πέραν αυτών του πληρώματος, και χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την εκτέλεση ταξιδιών αναψυχής ή και περιήγησης με ολική ναύλωση, για χρονική διάρκεια μεγαλύτερη των οκτώ (8) ωρών. Πλοία με μεταφορική ικανότητα μέχρι ενενήντα εννέα (99) επιβατών, μπορούν να υπάγονται αποκλειστικά στις διατάξεις του παρόντος νόμου κατ’ επιλογή του πλοιοκτήτη.
  5. «Ιδιωτικό πλοίο αναψυχής»: είναι το πλοίο αναψυχής που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την εκτέλεση ταξιδιών αναψυχής για ιδιωτικούς σκοπούς και όχι για οποιαδήποτε εμπορική ή κερδοσκοπική δραστηριότητα.

β) «Ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι»: είναι το θαλάσσιο ταξίδι που πραγματοποιείται εντός χρονικής περιόδου μέχρι δεκατεσσάρων (14) ωρών από μικρά σκάφη ή πλοία, σημαίας ελληνικής ή κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) ή της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών (Ε.Ζ.Ε.Σ.) εκτός της Ελβετίας ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.) το οποίο διενεργείται μεταξύ λιμένων, ακτών και όρμων της ελληνικής επικράτειας, με δυνατότητα προέκτασής του στην αλλοδαπή, με ατομικό ή ομαδικό εισιτήριο, ενιαίο ή μη, που συνοδεύεται από ονομαστική κατάσταση επιβατών. Σκοπός του ημερήσιου θαλάσσιου ταξιδιού είναι η αναψυχή των επιβατών – περιηγητών με τη διενέργεια θαλάσσιας εκδρομής ή και θαλασσίου λουτρού ή με την περιήγηση μέσω συγκεκριμένου δρομολογίου του πλοίου σύμφωνα με προκαθορισμένο πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει τουριστικές δραστηριότητες στους διάφορους λιμένες ή όρμους ή ακτές. Απαραίτητη προϋπόθεση του ημερήσιου θαλάσσιου ταξιδιού όταν εκκινεί από λιμένα και καταλήγει σε λιμένα είναι η τελική αποβίβαση των επιβατών στον λιμένα επιβίβασής τους, ο οποίος είναι και ο αφετήριος λιμένας του πλοίου σύμφωνα με το πρόγραμμά του (ημερήσιο θαλάσσιο κυκλικό ταξίδι).
«Επαγγελματικό Τουριστικό Ημερόπλοιο»: είναι το μικρό σκάφος όπως ορίζεται από τους ισχύοντες Κανονισμούς Λιμένα ή το πλοίο το οποίο εκτελεί ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι της παρούσας παραγράφου.

γ) «Παραδοσιακό πλοίο»: είναι το πρωτότυπο και κάθε μεμονωμένο ομοίωμα ιστορικού πλοίου, που σχεδιάστηκε πριν το έτος 1965 και κατασκευάστηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος από τα αρχικά υλικά.

δ) «Πλοίαρχος»: είναι το πρόσωπο στο οποίο έχει ανατεθεί, με σύμβαση ναυτολόγησης, η διακυβέρνηση του πλοίου.

ε) «Κυβερνήτης»:
i. Για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής: είναι το πρόσωπο που προσλαμβάνεται από τον ναυλωτή ή ο επιβάτης που διαθέτει ναυτική ικανότητα και εμπειρία και αναλαμβάνει τη διακυβέρνηση επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, το οποίο μπορεί να εκναυλώνεται χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.

ii. Για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής: είναι το πρόσωπο το οποίο ασκεί τη διακυβέρνηση του πλοίου και διαθέτει ναυτική ικανότητα και εμπειρία. Ο κυβερνήτης έχει όλες τις αρμοδιότητες και ευθύνες που προβλέπονται για τον πλοίαρχο.

στ) «Πλήρωμα»: το σύνολο των προσώπων που υπηρετούν με σύμβαση ναυτολόγησης σε πλοίο αναψυχής, εκτός του πλοιάρχου.

ζ) «Επιβάτης»: κάθε πρόσωπο, το οποίο επιβαίνει σε πλοίο αναψυχής επαγγελματικό ή ιδιωτικό ή επαγγελματικό τουριστικό ημερόπλοιο, εκτός του πλοιάρχου, του κυβερνήτη, του πληρώματος και των παιδιών ηλικίας κάτω του ενός έτους.

η) «Επιβαίνοντες»: ο πλοίαρχος, ο κυβερνήτης, το πλήρωμα, οι επιβάτες και τα παιδιά ηλικίας κάτω του ενός έτους, που επιβαίνουν σε πλοίο επαγγελματικό ή ιδιωτικό ή επαγγελματικό τουριστικό ημερόπλοιο.

θ) «Χώροι ενδιαίτησης»: είναι οι κλειστοί χώροι διαμονής, σίτισης και υγιεινής του πλοίου.

ι) «Λιμένας αφετηρίας»: ο ελληνικός λιμένας από τον οποίο αποπλέει το επαγγελματικό πλοίο αναψυχής με τους επιβαίνοντες για την έναρξη του ταξιδιού αναψυχής.

ια) «Ναυλοσύμφωνο»: είναι το έγγραφο με το οποίο καταρτίζεται και αποδεικνύεται η σύμβαση ναύλωσης.

ιβ) «Σύμβαση ναύλωσης»: είναι η σύμβαση η οποία έχει ως αντικείμενο την ολική ναύλωση του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής με αποκλειστικό σκοπό την εκτέλεση ταξιδιών αναψυχής με χρηματικό αντάλλαγμα. Μερική ναύλωση δεν επιτρέπεται.

ιγ) «Εκναυλωτής»: είναι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, όπως προσδιορίζεται από την παρ. 3 του άρθρου 3 του παρόντος, που διαθέτει το επαγγελματικό πλοίο αναψυχής στο ναυλωτή με ολική ναύλωση έναντι χρηματικής αμοιβής με σκοπό την εκτέλεση ταξιδιού αναψυχής.

ιδ) «Ναυλωτής»: είναι το φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο είναι αντισυμβαλλόμενο του εκναυλωτή και προβαίνει στην ολική ναύλωση του επαγγελματικοιύ πλοίου αναψυχής με σκοπό την εκτέλεση ταξιδιού αναψυχής.

ιε) «Ναύλος»: είναι η χρηματική αμοιβή που συμφωνείται να καταβάλει ο ναυλωτής στον εκναυλωτή.

ιστ) «Παρένθετα Πρόσωπα» είναι:
  1. ο ή η σύζυγος του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή,
  2. οι συγγενείς του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή σε ευθεία γραμμή απεριόριστα και εκ πλαγίου μέχρι και τρίτου βαθμού εξ αίματος και εξ αγχιστείας,
  3. το φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο ενεργεί, για οποιαδήποτε αιτία, για λογαριασμό ή καθ’υπόδειξη ή κατ’εντολή άλλου φυσικού ή νομικού προσώπου που, είτε το ίδιο είτε μέσω άλλου παρένθετου προσώπου, κατέχει σε επιχείρηση πλοιοκτησίας ή εκμετάλλευσης επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, μία ή περισσότερες από τις εξής ιδιότητες: είναι μέτοχος είτε απευθείας στην επιχείρηση αυτή είτε σε άλλα νομικά πρόσωπα που είναι μέτοχοι της επιχείρησης αυτής ή σε μέτοχους των νομικών αυτών προσώπων ή σε μετόχους των μετόχων τους απεριορίστως μέχρι και του τελευταίου φυσικού προσώπου ως απώτερου δικαιούχου, σε μέλη των οργάνων διοίκησης και στους νομίμους εκπροσώπους αυτών ή στους έχοντες εκτελεστικές αρμοδιότητες και καθήκοντα στα σχετικά νομικά πρόσωπα.

  1. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται τα ειδικότερα κριτήρια χαρακτηρισμού επαγγελματικού πλοίου αναψυχής ως ιστιοφόρου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται αυτά που αφορούν στην κατασκευή και ευστάθεια του πλοίου, στην ιστιοφορία και στον κινητήρα ως βοηθητικό μέσο πρόωσης.
Με όμοια απόφαση καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, καθώς και τα ειδικότερα τεχνικά και λεπτομερειακά κριτήρια, για το χαρακτηρισμό επαγγελματικού ή ιδιωτικού πλοίου αναψυχής, ως παραδοσιακού καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.