⦁ Διατήρηση της ισχυρής δυναμικής των αεροπορικών και εμπορικών δραστηριοτήτων
Αθήνα, Ελλάδα: 30 Οκτωβρίου 2024 – H εταιρεία «ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ Α.Ε.» (RIC: AIAr.AT, Bloomberg: AIA.GA, ATHEX: ΔΑΑ), εφεξής «Εταιρεία» ή «ΔΑΑ», ανακοινώνει σήμερα τα επιλεγμένα οικονομικά μεγέθη για την εννεάμηνη περίοδο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου 2024, τα οποία καταρτίστηκαν σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς.
Κύρια Σημεία
⦁ Τα Συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 9,8% το εννεάμηνο του 2024 σε 509,0 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα 463,6 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2023. Η σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 13,3% και η επιτυχημένη εμπορική ανάπτυξη συνέβαλαν τόσο στις Αεροπορικές όσο και στις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες.
⦁ Το Προσαρμοσμένο EBITDA, ανήλθε σε 339,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,9% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2023, ως αποτέλεσμα της ισχυρής αύξησης των εσόδων, της επιχειρησιακής αποδοτικότητας και των υψηλού περιθωρίου Προσαρμοσμένου EBITDA (66.8%).
⦁ Τα Κέρδη μετά από Φόρους αυξήθηκαν κατά 6,4 εκατ. ευρώ σε 195,1 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,4% σε σχέση με τα 188,7 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του προηγούμενου έτους1.
Σύνοψη
Ποσά σε εκατ. ευρώ 9M 2024 9M 20231 Μεταβολή Δ%
Κίνηση (σε εκατ. επιβάτες) 24,6 21,7 2,9 13,3%
Συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα 509,0 463,6 45,4 9,8%
Λειτουργικά έξοδα 157,8 141,6 16,3 11,5%
EBITDA2 351,2 322,1 29,1 9,0%
Προσαρμοσμένο EBITDA2,3 339,9 290,8 49,1 16,9%
Κέρδη προ φόρων 252,2 236,3 15,9 6,7%
Κέρδη μετά από φόρους 195,1 188,7 6,4 3,4%
Επιχειρησιακές Εξελίξεις
Εξελίξεις στην επιβατική κίνηση
Συνολικά, κατά τους πρώτους εννέα (9) μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 24,6 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο 13,3%.
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών παρουσίασε δυναμική αύξηση της επιβατικής κίνησης, με τον αριθμό των επιβατών να ξεπερνά τα ήδη ισχυρά επίπεδα της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής (Ιούλιος – Σεπτέμβριος) του 2023 κατά 9,8%, γεγονός που είναι ενδεικτικό της σταθερά ισχυρής ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια αναψυχής και της συνεχώς αυξανόμενης τάσης του επιβατικού κοινού να αναζητά και να θέτει ως προτεραιότητα τη δαπάνη για βιωματικές εμπειρίες. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνεται η ανθεκτικότητα και η ελκυστικότητα της Αθήνας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού, καθώς και η επιτυχημένη στρατηγική του ΔΑΑ για την ανάπτυξη του δικτύου εξυπηρετούμενων προορισμών, με την παράλληλη αξιοποίηση των αναπτυξιακών σχεδίων εγχώριων και διεθνών αερομεταφορέων.
Αναλυτικά, η επιβατική κίνηση τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού παρουσίασε αύξηση 7,3% και 16,0% αντίστοιχα, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα σημαντική αύξηση σε κάθε τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε σχέση με το αντίστοιχο του προηγούμενου (%2024/2023: Τ1: +16,5%, Τ2: +15,7%, Τ3: +9,8%). Η ποσοστιαία αύξηση σταδιακά αποκλιμακώνεται, αντικατοπτρίζοντας την ισχυρή δυναμική της επιβατικής κίνησης η οποία παρατηρήθηκε ήδη από το 2023.
Κυριότερα Οικονομικά Μεγέθη
Έσοδα και λοιπά εισοδήματα
Έσοδα και λοιπά εισοδήματα
Ποσά σε εκατομμύρια ευρώ 9M 2024 % επί του συνόλου 9M 2023 % επί του συνόλου Μεταβολή Δ%
Αεροπορικές Δραστηριότητες 387,7 76,2% 357,3 77,1% 30,3 8,5%
Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες 121,3 23,8% 106,3 22,9% 15,1 14,2%
Συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα 509,0 463,6 45,4 9,8%
Τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα (συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης Covid-19 20,0 εκατ. ευρώ που ελήφθη από το Ελληνικό Δημόσιο κατά το τρίτο τρίμηνο του 2023 και αφορά ζημίες που καταγράφηκαν λόγω περιορισμών των αεροπορικών ταξιδιών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020) αυξήθηκαν κατά 9,8% στο εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, σε 509,0 εκατ. ευρώ, με όλες τις ροές εσόδων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση.
Αναλυτικά, τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Αεροπορικές Δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 8,5% το εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με το εννεάμηνο του προηγούμενου έτους, σε 387,7 εκατ. ευρώ. Η εν λόγω αύξηση οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των εσόδων από τις Αεροπορικές χρεώσεις και των εσόδων από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων, ενώ οι τιμές των αεροπορικών χρεώσεων παρέμειναν σταθερές κατά την περίοδο αυτή.
Τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε 121,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 14,2% το εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023, κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες και υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων.
Λειτουργικά έξοδα
Λειτουργικά έξοδα
Ποσά σε εκατομμύρια ευρώ 9M 2024 % επί του Συνόλου 9M 2023 % επί του Συνόλου Μεταβολή Δ%
Λειτουργικά έξοδα χωρίς το μεταβλητό τμήμα της Αμοιβής για τη χορήγηση δικαιωμάτων 128,1 81,2% 119,3 84,3% 8,8 7,4%
Αμοιβή για τη χορήγηση δικαιωμάτων - τμήμα μεταβλητής αμοιβής 29,7 18,8% 22,2 15,7% 7,5 33,6%
Σύνολο λειτουργικών εξόδων 157,8 141,6 16,3 11,5%
Τα λειτουργικά έξοδα το εννεάμηνο του 2024 αυξήθηκαν κατά 11,5% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023 σε 157,8 εκατ. ευρώ.
Σημαντικό μέρος αυτής της μεταβολής προέρχεται από το υψηλότερο μεταβλητό τμήμα της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων σε 29,7 εκατ. ευρώ από 22,2 εκατ. ευρώ, που υπολογίστηκε με βάση την αυξημένη κερδοφορία του 2023. Εξαιρουμένου του μεταβλητού τμήματος της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων, τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 8,8 εκατ. ευρώ ή 7,4% υψηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, κυρίως λόγω:
⦁ των πρόσθετων πόρων (προσωπικό της Εταιρείας και υπηρεσίες από τρίτους) που απαιτήθηκαν για τη διαχείριση της αυξημένης κίνησης σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους,
⦁ των προσαρμογών των συμβατικών αντιτίμων διαφόρων συμβάσεων ανάθεσης εργασιών σε εξωτερικούς συνεργάτες, λόγω της επανενεργοποίησης των αυξήσεων που σχετίζονται με την αναγνώριση των «τριετιών», σε συνδυασμό με τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού τον Απρίλιο του 2024.
EBITDA και Προσαρμοσμένο EBITDA
Ως αποτέλεσμα των λειτουργικών εσόδων και εξόδων, τα συνολικά Κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) το εννεάμηνο του 2024 ανήλθαν σε 351,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 29,1 εκατ. ευρώ ή 9,0% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του προηγούμενου έτους.
Προσαρμοσμένο EBITDA
Ποσά σε εκατομμύρια ευρώ 9M 2024 9M 2023 Μεταβολή Δ %
EBITDA 351,2 322,1 29,1 9,0%
Αποζημιώσεις από Ελληνικό Δημόσιο 0,0 (20,0) 20,0 Ν/Α
Αμοιβή για τη χορήγηση δικαιωμάτων – τμήμα σταθερής αμοιβής (11,3) (11,3) 0,0 0,0%
Προσαρμοσμένο EBITDA 339,9 290,8 49,1 16,9%
Περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA (%) 66,8% 65,6% 1,2 pps
Το Προσαρμοσμένο EBITDA (Adjusted EBITDA) ενσωματώνει τη αρνητική επίπτωση του σταθερού ποσού της Αμοιβής για τη χορήγηση δικαιωμάτων, το οποίο ανέρχεται σε €11,3 εκατ. ευρώ (15,0 εκατ. ετησίως) και εξαιρεί την εφάπαξ αποζημίωση Covid-19 20,0 εκατ. ευρώ λόγω ταξιδιωτικών περιορισμών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, που ελήφθη το τρίτο τρίμηνο του 2023. Το Προσαρμοσμένο EBITDA αυξήθηκε κατά 16,9% το εννεάμηνο του 2024 σε σχέση με το εννεάμηνο του προηγούμενου έτους σε 339,9 εκατ. ευρώ, διατηρώντας ταυτόχρονα το υψηλό Περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA (66,8%).
Κερδοφορία
Τα Κέρδη προ φόρων την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024 ανήλθαν σε 252,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 15,9 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το εννεάμηνο του 2023. Τα Κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 195,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 3,4% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Σημαντικά Γεγονότα και Εξελίξεις
Στο πλαίσιο του Προγράμματος Επέκτασης του Αεροδρομίου, στις 23/10/2024 η Εταιρεία σύναψε σύμβαση ομολογιακού δανείου ύψους 806 εκατ. ευρώ με την Alpha Bank. Το ομολογιακό δάνειο διέπεται από ανταγωνιστικούς όρους και επιτρέπει την σταδιακή ανάληψη σύμφωνα με την πρόοδο του κατασκευαστικού έργου, ενώ η αποπληρωμή του θα ολοκληρωθεί το 2042.
Αποποίηση ευθύνης
Το παρόν έγγραφο περιέχει δηλώσεις για το μέλλον που ενέχουν κινδύνους και αβεβαιότητες. Αυτές οι δηλώσεις μπορούν γενικά, αλλά όχι πάντα, να αναγνωρίζονται από τη χρήση λέξεων όπως "προοπτικές", "καθοδήγηση", "αναμένω", "σχεδιάζω", "σκοπεύω", "προβλέπω", "πιστεύω", "στόχος" και παρόμοιων εκφράσεων για την αναγνώριση δηλώσεων που αφορούν το μέλλον. Όλες οι δηλώσεις πέραν των δηλώσεων που αφορούν ιστορικά γεγονότα, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, δηλώσεων σχετικά με τη μελλοντική οικονομική θέση και τα αποτελέσματα του (ΔΑΑ), τις προοπτικές για το 2024 και τα μελλοντικά έτη σύμφωνα με την επιχειρηματική στρατηγική του ΔΑΑ, τις επιπτώσεις των παγκόσμιων και τοπικών οικονομικών συνθηκών, τους πραγματικούς φορολογικούς συντελεστές, τη διανομή μερίσματος και τις πρωτοβουλίες της Διοίκησης σχετικά με τις επιχειρηματικές και οικονομικές συνθήκες του ΔΑΑ, αποτελούν δηλώσεις που αφορούν το μέλλον. Τέτοιες δηλώσεις που αναφέρονται στο μέλλον υπόκεινται σε κινδύνους και αβεβαιότητες που μπορεί να προκαλέσουν ουσιώδεις αποκλίσεις στα πραγματικά αποτελέσματα, επειδή οι τρέχουσες προσδοκίες και παραδοχές σχετικά με μελλοντικά γεγονότα και περιστάσεις μπορεί να μην αποδειχθούν ακριβείς. Τα πραγματικά αποτελέσματα και γεγονότα μπορεί να διαφέρουν σημαντικά από αυτά που αναμένονται στις δηλώσεις που αφορούν το μέλλον για πολλούς λόγους, συμπεριλαμβανομένων των πιθανών κινδύνων που περιγράφονται στην Ετήσια Οικονομική Έκθεση του ΔΑΑ που αφορά στην περίοδο 1 Ιανουαρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2023 ή/και στην Εξαμηνιαία Χρηματοοικονομική Έκθεση που αφορά στην περίοδο 1 Ιανουαρίου έως 30 Ιουνίου 2024.
Παρόλο που η Εταιρεία πιστεύει ότι, κατά την ημερομηνία του παρόντος εγγράφου, οι προσδοκίες που αντικατοπτρίζονται στις μελλοντικές δηλώσεις είναι εύλογες, δεν μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι τα μελλοντικά αποτελέσματα, το επίπεδο δραστηριότητας, οι επιδόσεις ή τα επιτεύγματά μας θα ανταποκριθούν στις προσδοκίες αυτές. Επιπλέον, ούτε οι διευθυντές, οι υπάλληλοι, οι σύμβουλοι της Εταιρείας ούτε οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο αναλαμβάνει την ευθύνη για την ακρίβεια και την πληρότητα των μελλοντικών δηλώσεων. Μετά την ημερομηνία του παρόντος, το οποίο αφορά οικονομικά μη ελεγμένα οικονομικά μεγέθη, εκτός εάν απαιτείται από το νόμο να επικαιροποιήσει τις δηλώσεις μελλοντικών προβλέψεων, η Εταιρεία δεν θα επικαιροποιήσει καμία από αυτές τις δηλώσεις μελλοντικών προβλέψεων για να τις προσαρμόσει είτε στα πραγματικά αποτελέσματα είτε στις αλλαγές των προσδοκιών.
Σχετικά με την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.
Ο ΔΑΑ ιδρύθηκε στις 12 Ιουνίου 1996, ως πρωτοπόρος σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αποτελώντας το πρώτο μεγάλο αεροδρόμιο που αναπτύχθηκε από μηδενική βάση με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Ο ΔΑΑ είναι υπεύθυνος για την κατασκευή, συντήρηση, λειτουργία, διαχείριση και ανάπτυξη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου , η οποία είναι η σύμβαση παραχώρησης που κυρώθηκε με τον Ν. 2338/1995 όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 4504/2019 έως τις 11.06.2046, και όπως τροποποιήθηκε περαιτέρω με τον Ν. 5080/2024. Μετά από 5ετή περίοδο κατασκευής και δοκιμών, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ξεκίνησε να λειτουργεί στις 28 Μαρτίου 2001 και αποτελεί τον μεγαλύτερο αεροπορικό κόμβο της Ελλάδας.