ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2020

IATA: 'Όσο και αν οι αεροπορικές εταιρείες μειώσουν το κόστος, δε σώζονται θέσεις εργασίας'

 


Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) παρουσίασε νέα ανάλυση που δείχνει ότι η αεροπορική βιομηχανία δεν μπορεί να μειώσει το κόστος επαρκώς για να εξουδετερώσει τη σοβαρή διαρροή μετρητών ώστε να αποφύγει τις χρεοκοπίες και να διατηρήσει τις θέσεις εργασίας το 2021. Η IATA επανέλαβε την έκκλησή της για κυβερνητικά μέτρα ανακούφισης για τη χρηματοδότηση των αεροπορικών εταιρειών και την αποφυγή μαζικών απολύσεων. Η IATA ζήτησε επίσης τεστ COVID-19 πριν από τις πτήσεις για να ανοίξουν τα σύνορα και να επιτραπούν τα ταξίδια χωρίς καραντίνα.

Τα συνολικά έσοδα του κλάδου το 2021 αναμένεται να μειωθούν κατά 46% σε σύγκριση με το ποσό των 838 δισ. δολ. το 2019. Η προηγούμενη ανάλυση ανέφερε ότι τα έσοδα του 2021 θα μειωθούν περίπου κατά 29% σε σύγκριση με το 2019. Η πρόβλεψη αυτή βασίστηκε στις προσδοκίες για ανάκαμψη της ζήτησης που θα ξεκινούσε το δ’ τρίμηνο του 2020. Ωστόσο, η ανάκαμψη έχει καθυστερήσει, λόγω του νέου “κύματος” του COVID-19 και των κυβερνητικών ταξιδιωτικών περιορισμών, όπως κλείσιμο συνόρων και μέτρα καραντίνας. Η IATA αναμένει ότι η κυκλοφορία του 2020 θα μειωθεί κατά 66% σε σύγκριση με το 2019, με τη ζήτηση του Δεκεμβρίου να είναι μειωμένη κατά 68%.

“Το δ’ τρίμηνο του 2020 θα είναι εξαιρετικά δύσκολο και δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι το α’ εξάμηνο του 2021 θα είναι σημαντικά καλύτερο, όσο  τα σύνορα παραμένουν κλειστά ή / και οι καραντίνες άφιξης παραμένουν σε ισχύ. Χωρίς πρόσθετη οικονομική ανακούφιση από τις κυβερνήσεις, η μέση αεροπορική εταιρεία έχει μόλις 8,5 μήνες σε διαθέσιμα μετρητά με τους τρέχοντες ρυθμούς ‘καύσης’ τους. Και δεν μπορούμε να μειώσουμε το κόστος αρκετά γρήγορα για να καλύψουμε τα συρρικνωμένα έσοδα”, δήλωσε ο Alexandre de Juniac, γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA.

Αν και οι αεροπορικές εταιρείες έχουν λάβει δραστικά μέτρα για να μειώσουν τα κόστη, περίπου το 50% αυτών είναι σταθερό ή ημι-σταθερό, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα κόστη δεν έχουν μειωθεί τόσο γρήγορα όσο τα έσοδα. Για παράδειγμα, η ετήσια μείωση του λειτουργικού κόστους για το β’ τρίμηνο ήταν 48% σε σύγκριση με μείωση κατά 73% στα λειτουργικά έσοδα, βάσει δείγματος 76 αεροπορικών εταιρειών.

Επιπλέον, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες έχουν μειώσει τη χωρητικότητα (διαθέσιμα χιλιόμετρα θέσεων ή ASK) ως απάντηση στην κατάρρευση της ζήτησης των ταξιδιών, το κόστος ανά ASK (ή CASK) έχει αυξηθεί, καθώς υπάρχουν λιγότερα χιλιόμετρα θέσεων.

Για το 2021, η IATA εκτιμά ότι για να επιτευχθεί ένα ισοσκελισμένο λειτουργικό αποτέλεσμα και να σταματήσει η διαρροή μετρητών, τα κόστη μονάδας θα πρέπει να μειωθούν κατά 30% σε σύγκριση με το μέσο CASK για το 2020. Μια τέτοια μείωση είναι χωρίς προηγούμενο.

Η παράγοντες που οδήγησαν σε αυτήν την πρόβλεψη είναι:

  • Με τη διεθνή ζήτηση σχεδόν -90%, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν καθηλώσει χιλιάδες αεροσκάφη μεγάλων αποστάσεων και έχουν στρέψει τις δραστηριότητές τους σε πτήσεις μικρών αποστάσεων, όπου είναι δυνατόν. Ωστόσο, επειδή η μέση απόσταση πτήσης έχει μειωθεί απότομα, απαιτούνται περισσότερα αεροσκάφη για τη λειτουργία του δικτύου. Έτσι, η ικανότητα πτήσης (ASK) είναι μειωμένη κατά 62% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019, αλλά ο στόλος εν χρήσει είναι μόλις 21%.
  • Περίπου το 60% του παγκόσμιου στόλου αεροσκαφών είναι μισθωμένο. Ενώ οι αεροπορικές εταιρείες έχουν λάβει κάποιες μειώσεις από τους εκμισθωτές, το κόστος ενοικίασης των αεροσκαφών έχει μειωθεί λιγότερο από 10% τον τελευταίο χρόνο.
  • Είναι σημαντικό τα αεροδρόμια και οι πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας να αποφεύγουν αυξήσεις κόστους για να καλύψουν κενά στους προϋπολογισμούς που εξαρτώνται από τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την κρίση. Τα κόστη υποδομής μειώθηκαν απότομα λόγω λιγότερων πτήσεων και επιβατών. Οι πάροχοι υποδομής θα μπορούσαν να μειώσουν το κόστος, να αναβάλουν τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, να δανειστούν στις κεφαλαιαγορές για να καλύψουν τις ζημίες ή να ζητήσουν κρατική οικονομική ανακούφιση.
  • Το καύσιμο είναι το μόνο θετικό στοιχείο, με τις τιμές να μειώνονται κατά 42% το 2019. Δυστυχώς, αναμένεται να αυξηθούν το επόμενο έτος, καθώς η αυξημένη οικονομική δραστηριότητα αυξάνει τη ζήτηση ενέργειας.
  • Ενώ η IATA δεν υποστηρίζει συγκεκριμένες μειώσεις του εργατικού δυναμικού, η διατήρηση του επιπέδου παραγωγικότητας της εργασίας του περασμένου έτους (ASK / εργαζόμενος), θα απαιτούσε μείωση της απασχόλησης κατά 40%. Περαιτέρω απώλειες θέσεων εργασίας ή περικοπές αμοιβών θα απαιτηθούν για να μειωθεί το μοναδιαίο κόστος εργασίας στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων ετών, μείωση κατά 52% από τα επίπεδα του γ’ τριμήνου του 2020.
  • Ακόμη και αν επιτευχθεί αυτή η άνευ προηγουμένου μείωση στο κόστος εργασίας, το συνολικό κόστος θα εξακολουθεί να είναι υψηλότερο από τα έσοδα το 2021 και οι αεροπορικές εταιρείες θα συνεχίσουν χάνουν μετρητά.

“Υπάρχουν κάποια καλά νέα στο μέτωπο του κόστους για το 2021. Ακόμα κι αν μεγιστοποιήσουμε τη μείωση του κόστους μας, δε θα έχουμε ακόμη μια οικονομικά βιώσιμη βιομηχανία το 2021”, δήλωσε ο de Juniac. “Είναι σαφές: Για κάθε μέρα που συνεχίζεται η κρίση, αυξάνεται το ενδεχόμενο απώλειας θέσεων εργασίας και οικονομικής καταστροφής. Aν οι κυβερνήσεις den ενεργήσουν γρήγορα, κινδυνεύουν περίπου 1,3 εκατ. θέσεις εργασίας στις αεροπορικές εταιρείες. Και αυτό θα είχε επίδραση ντόμινο θέτοντας σε κίνδυνο 3,5 εκατ. επιπλέον θέσεις εργασίας στον τομέα των αερομεταφορών, μαζί με συνολικά άλλα 46 εκατ. άτομα στην ευρύτερη οικονομία, των οποίων οι θέσεις εργασίας υποστηρίζονται από την αεροπορία. Επιπλέον, η απώλεια της συνδεσιμότητας των αερομεταφορών θα έχει δραματικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο ΑΕΠ, με απώλεια 1,8 τρισ. δολ. σε οικονομική δραστηριότητα. Οι κυβερνήσεις πρέπει να αναλάβουν αποφασιστική δράση για να αποτρέψουν αυτήν την επικείμενη οικονομική και εργασιακή καταστροφή. Πρέπει να προχωρήσουν με πρόσθετα μέτρα οικονομικής αρωγής. Και πρέπει να χρησιμοποιούν συστηματικά τεστ COVID-19 για να ανοίξουν με ασφάλεια τα σύνορα χωρίς καραντίνα”.