Με απόλυτη επιτυχία και παρουσία περισσότερων από 200 στελεχών πραγματοποιήθηκε στις 22 και 23 Νοεμβρίου το Digi.travel EMEA Conference & Expo 2016, το κορυφαίο συνέδριο για τις ψηφιακές αλλαγές στο χώρο του τουρισμού και των ταξιδιών στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence) και chatbots, robots εξυπηρέτησης στα ξενοδοχεία, οι τάσεις στις αναζητήσεις στο Διαδίκτυο, ο ενισχυμένος ρόλος των smartphones, οι τρόποι προκειμένου να βελτιώσει ένα ξενοδοχείο τα reviews στις σχετικές διαδικτυακές υπηρεσίες αλλά και η καλύτερη αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στο νέο τοπίο που έχει διαμορφωθεί στο χώρο του τουρισμού ήταν ορισμένα από τα θέματα στα οποία επικεντρώθηκαν οι ομιλητές του φετινού Digi.travel EMEA. Ένα νέο τοπίο όπου οι ταξιδιώτες έχουν πάρει την κατάσταση στα χέρια τους και χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τις φορητές συσκευές και τα ψηφιακά εργαλεία προκειμένου να προγραμματίσουν το ταξίδι τους, να αποκτήσουν εμπειρίες και να τις μοιραστούν στη συνέχεια με τους φίλους τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο ρόλος των smartphones και των φορητών συσκευών έχει πλέον ενισχυθεί σημαντικά, όπως σημείωσε η Anna Rufo από το TripAdvisor, το μεγαλύτερο ταξιδιωτικό site παγκοσμίως, η μισή κίνηση του οποίου πραγματοποιείται μέσα από smartphones και tablets. Σύμφωνα με την κα Rufo, οι αναζητήσεις για την Ελλάδα παρουσιάζουν συνεχή άνοδο και είναι χαρακτηριστικό ότι η αύξηση για τους 10 πρώτους μήνες του 2016 ήταν της τάξεως του 13% με αγορές όπως η Γερμανία, η Σερβία και το Ισραήλ να παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη αύξηση.
Αντίστοιχη άνοδο εντοπίζεται και στα στοιχεία της Google, όπως επεσήμανε ο Δημήτρης Κόσσυφας, Travel Manager της Google, σύμφωνα με τον οποίο, η αύξηση το 2016 κινείται κοντά σε διψήφια ποσοστά, ενώ το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως το 39% των αναζητήσεων γίνεται μέσα από smartphones και tablets. Επιπλέον, υπάρχει μία αύξηση 10% στο αριθμό των αναζητήσεων μέσω φορητών συσκευών που «μετατρέπονται» σε κρατήσεις.
Οι ψηφιακές τεχνολογίες αλλάζουν το χώρο των ξενοδοχείων και όσον αφορά στα κανάλια πωλήσεων όπως επεσήμανε ο Thomas Magnuson, δημιουργός των Magnuson Hotels, ο οποίος ανέφερε επίσης ότι πλέον πρέπει να δημιουργείς μία ιστορία για να προωθήσεις έναν προορισμό, ενώ είναι απαραίτητη προϋπόθεση η συνεργασία μεταξύ όλων των τοπικών φορέων. «Αν είσαι ο πρώτος σε μία niche και ορφανή αγορά έχεις μεγάλο πλεονέκτημα» επεσήμανε ο κ. Magnuson.
Άποψη με την οποία έδειξε να συμφωνεί και ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ, Αλέξανδρος Βασιλικός, ο οποίος στο πάνελ για τις νέες τάσεις στα ξενοδοχεία σημείωσε ότι «πρέπει να δώσουμε έμφαση στο προϊόν μας και να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις». Οι αλλαγές πάντως στον τομέα είναι τεράστιες, όπως τόνισε ο Πάνος Παλαιολόγος, ιδρυτής της HotelBrain, σημειώνοντας ότι οι ξενοδόχοι θα πρέπει να προσπαθήσουν να κάνουν πιο ελκυστικό το ξενοδοχείο τους προσφέροντας εμπειρίες στους πελάτες τους.
Η τεχνολογία, πάντως, αλλάζει δραστικά τα δεδομένα στο χώρο του τουρισμού με τρόπους που δεν γνωρίζαμε μέχρι τώρα. Ένα παράδειγμα, είναι τα chatbots στα οποία αναφέρθηκε o MuratOzkokαπό τη Skyscanner και τα οποία επιτρέπουν την αυτοματοποίηση της εξυπηρέτησης των πελατών, μία τάση που θα μας απασχολήσει ιδιαίτερα τα επόμενα χρόνια. Μία άλλη τάση είναι η αξιοποίηση των robots, στην οποία αναφέρθηκε ο Χάρης Λιναρδάκης από την ΙΒΜ, επισημαίνοντας ότι ήδη υπάρχουν οι πρώτες περιπτώσεις όπου robot αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη ρεσεψιόν ξενοδοχείων. Επίσης, πλέον, σημαντικό ρόλο έχουν τα δεδομένα που έχει στη διάθεση της μία επιχείρηση στον κλάδο του τουρισμού και καλείται να τα αξιοποιήσει κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο προκειμένου να μπορέσει να προσφέρει βελτιωμένες υπηρεσίες. Θέμα στο οποίο αναφέρθηκε τόσο ο κ. Λιναρδάκης όσο και άλλοι ομιλητές όπως η EleonoraFrancioni από τη Sojern, και η Xenia Nartschick από την HQplus που σημείωσε ότι η ανάλυση δεδομένων σου επιτρέπει να διαμορφώσεις καλύτερη τιμολογιακή πολιτική, αλλά και ο Αθανάσιος Τζάκος από την Iconik Hospitality, ο οποίος αναφέρθηκε στο θέμα της διαχείρισης των εσόδων μίας ξενοδοχειακής επιχείρησης.
Τα στοιχεία μπορούν να συγκεντρωθούν με αρκετούς τρόπους, ένας εκ των οποίων είναι οι έρευνες στους πελάτες που μπορούν να πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια της διαμονής ή/και μετά από αυτήν με την Marie-Christin Vollmer από την TrustYou να σημειώνει ότι τα ερωτηματολόγια που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια της παραμονής σου επιτρέπουν να προλάβεις δυσαρεστημένους πελάτες. Αντίστοιχα, ο Γαβριήλ Ευσταθίου παρουσίασε τη λύση της Zootle που επιτρέπει την συγκέντρωση στοιχείων χρησιμοποιώντας τη WiFi υποδομή του ξενοδοχείου.
Πρακτικά, τα ξενοδοχεία καλούνται να εισέλθουν σε μία φάση ψηφιακού μετασχηματισμού, ένα θέμα στο οποίο αναφέρθηκαν τόσο ο Μιχάλης Μόσχος από τη Microsoft όσο και η Βασιλική Μαυροκεφάλου από την Digital Ecosystems, οι οποίοι επίσης τόνισαν και τη σημασία των δεδομένων. Λύση σε έναν «πονοκέφαλο» στον κλάδο του τουρισμού, ο οποίος είναι οι πληρωμές, επιδιώκει να δώσει η Amadeus, η οποία παρουσίασε ένα νέο σύστημα B2B πληρωμών, το οποίο, όπως ανέφερε ο Eduard Le Lesle, δεν έχει τα κρυμμένα κόστη που συναντάμε σε άλλες λύσεις και γενικότερα προσφέρει μεγάλη ευελιξία.
Από τις κορυφαίες στιγμές του Συνεδρίου ήταν η παρουσίαση της καθηγήτριας Μαριάννας Σιγάλα από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Αυστραλίας, αναφορικά με τη νέα τάση που θέλει τους καταναλωτές να εμπλέκονται σε όλα τα στάδια της επιχειρηματικής αλυσίδας με αποτέλεσμα να δημιουργούνται διαρκώς νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Η κ. Σιγάλα έκανε λόγο για μία τάση crowdsourcing των πάντων και επεσήμανε ότι αναμένει να δούμε εφαρμογές όπως το socialseating.
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αποδείχθηκε και η ενότητα που αφορούσε την προσέλκυση των Κινέζων τουριστών με τον Tomasz Janczak από τον όμιλο Plateno Group Europe να αναφέρεται εκτενώς στις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ Ευρώπης και Κίνας, αλλά επισημαίνοντας ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες. Οι προκλήσεις είναι η γλώσσα, οι νομικοί περιορισμοί, οι τεχνικές ιδιαιτερότητες, η στρατηγική προσέγγισης της αγοράς και τα κόστη, τα οποία δημιουργούν αρκετούς πονοκεφάλους για τους ενδιαφερόμενους.
Στα πλαίσια του Συνεδρίου Digi.travel EMEA Conference & Expo, απονεμήθηκαν τιμητικές διακρίσεις στην εταιρεία Amadeus σε αναγνώριση της πολύτιμης συνεισφοράς της στην πληροφόρηση των επαγγελματιών του τουρισμού και των ταξιδιών, μέσω των συχνών ερευνών και αναλύσεων που δημοσιεύει. Το βραβείο παρέλαβε η κα Εύα Καραμάνου, General Manager Greece & Cyprus, της Αmadeus Hellas.
Τιμητική διάκριση απονεμήθηκε και στο Αεροδρόμιο της Αθήνας για την υιοθέτηση τεχνολογικών καινοτομιών, όπως το chatbot που χρησιμοποιεί πλέον για την εξυπηρέτηση των επιβατών. Την διάκριση παρέλαβε ο κος Γιώργος Δημητριάδης, Διευθυντής Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων & Τηλεπικοινωνιών του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε.
Τέλος, διάκριση απονεμήθηκε και στο πρώτο ξενοδοχείο στην Ελλάδα που έκανε χρήση της τεχνολογίας αυτής, το Costa Navarino για τη δημιουργία chatbot για το αθλητικό event «Navarino Challenge”. Την διάκριση παρέλαβαν ο κος Άκης Τσόλης, CEO της Active Media και η κα Μαρία Σβέρκα, Marketing Manager της ιδιοκτήτριας εταιρείας ΤΕΜΕΣ, από την κ. Βίκυ Καραντζαβέλου, της διοργανώτριας εταιρίας του Συνεδρίου, Travel Media Applications.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.), του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας (ΞΕΕ), της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ), του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ), του Συνδέσμου Κυπριακών Ταξιδιωτικών Γραφείων (ACTA), του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κύπρου (CHA).
Platinum χορηγός είναι η Amadeus, χρυσός χορηγός η HQplus και ασημένοι χορηγοί οι Flexibook, WebOlution, Digital Ecosystems και TravelPort.