Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC) παρουσίασε την τελευταία του έκθεση που αφορά στα βιώσιμα ταξίδια διερευνώντας το κρίσιμο χάσμα μεταξύ της επιθυμίας των ταξιδιωτών για βιώσιμες επιλογές και της πραγματικής τους συμπεριφοράς.
Η έκθεση που κυκλοφόρησε στα πλαίσια της διεθνούς τουριστικής έκθεσης FITUR 2025, στη Μαδρίτη, αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τον συνεργάτη του WTTC, YouGov.
Η έκθεση διερευνά την αποσύνδεση μεταξύ αυτού που λένε οι ταξιδιώτες για τη βιωσιμότητα και των επιλογών που τελικά κάνουν. Παρέχει ουσιαστική καθοδήγηση στις τουριστικές επιχειρήσεις για το πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτό το κενό, προσφέροντας λύσεις που κάνουν τα βιώσιμα ταξίδια πιο προσιτά και πιο ελκυστικά, εξισορροπώντας τελικά την οικονομική ανάπτυξη και την περιβαλλοντική ευθύνη.
Η μελέτη, βασιζόμενη σε έρευνα περισσότερων από 10.000 ερωτηθέντων, κατηγοριοποίησε τους ταξιδιώτες σε έξι τμήματα καταναλωτών, που κυμαίνονται από τους πιο οικολογικά συνειδητοποιημένους έως τους αγνωστικιστές της κλιματικής αλλαγής. Κάθε ομάδα έχει μοναδικές συμπεριφορές, προτεραιότητες και εμπόδια στην επιλογή βιώσιμων επιλογών. Η κατανόηση αυτών των διαφορετικών προοπτικών είναι απαραίτητη για τις επιχειρήσεις για τη δημιουργία αποτελεσματικών στρατηγικών βιωσιμότητας που έχουν απήχηση στο κοινό τους και έχουν πραγματικό αντίκτυπο.
Σύμφωνα με τα δεδομένα, το κόστος και η ποιότητα παραμένουν οι κυρίαρχες προτεραιότητες για τους ταξιδιώτες, υπερτερώντας των εκτιμήσεων βιωσιμότητας. Σε όλα τα τμήματα των καταναλωτών, περισσότερο από το 50% λέει ότι το κόστος είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τις αποφάσεις αγοράς, ενώ περίπου το 30% δίνει προτεραιότητα στην ποιότητα.
Σε πλήρη αντίθεση, η βιωσιμότητα είναι πρωταρχικός παράγοντας μόνο για μια μικρή μειοψηφία, που κυμαίνεται από 11% έως 7%, ακόμη και μεταξύ των πιο περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένων ομάδων.
Η έλλειψη ορατότητας παραμένει επίσης σημαντικό εμπόδιο για την πρόοδο. Πάνω από το 10% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι δεν εκτέθηκαν σε μηνύματα ή πληροφορίες βιωσιμότητας μέσω καναλιού, συμπεριλαμβανομένων των βασικών μέσων ενημέρωσης, των κοινωνικών πλατφορμών ή των πρωτοβουλιών με γνώμονα την κοινότητα.
Η Julia Simpson, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του WTTC, δήλωσε: “Οι ταξιδιώτες ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα, αλλά όταν αγοράζουν ταξίδια, το κόστος και η ποιότητα είναι το Νο1. Οι πελάτες αναμένουν από τις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν προσιτές βιώσιμες επιλογές. Αλλά πολλές εταιρείες του WTTC εμπνέουν αλλαγές – είτε πρόκειται για την εκ νέου ανάπτυξη κοραλλιογενών υφάλων είτε για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων. Οι πελάτες αλληλεπιδρούν με επωνυμίες που έχουν ισχυρές αξίες”.
Επτά βασικές συστάσεις που γεφυρώνουν το χάσμα
Η έκθεση του WTTC προσφέρει επτά βασικές συστάσεις για να βοηθήσει τον τουριστικό κλάδο να γεφυρώσει αυτό το χάσμα, καλώντας τις επιχειρήσεις να ηγηθούν με το παράδειγμά τους, συνεργαζόμενοι όπου είναι δυνατόν με άλλες επιχειρήσεις και κυβερνήσεις σε πρωτοβουλίες βιωσιμότητας.
Για την προώθηση της πραγματικής αλλαγής, η έκθεση συνιστά να επισημανθούν τα οικονομικά και προσωπικά οφέλη των βιώσιμων ταξιδιών, να διασφαλιστεί ότι οι φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές είναι απλές και βολικές για τους καταναλωτές και να εισαχθούν κλιμακωτά προγράμματα ανταμοιβής για την παροχή κινήτρων για δράση σε όλα τα επίπεδα.
Το προσαρμοσμένο μάρκετινγκ που μιλάει άμεσα για τις αξίες και τις ανάγκες των μεμονωμένων καταναλωτών έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει σημαντικά τη δέσμευση σε διαφορετικά τμήματα. Ο σχεδιασμός μη βιώσιμων επιλογών για να καταστήσει τη βιωσιμότητα η προεπιλεγμένη επιλογή μπορεί να διευκολύνει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και να βελτιώσει τη συνολική εμπειρία.
Πολλές εταιρείες Ταξιδιών και Τουρισμού υιοθετούν ενεργά βιώσιμες πρακτικές και τις κοινοποιούν στους καταναλωτές. Για παράδειγμα, η Intrepid Travel επισημαίνει ευδιάκριτα τα τουριστικά πακέτα με τον αντίκτυπο και τις αντισταθμίσεις σε εκπομπές άνθρακα αυτόματα. Η Iberostar αξιοποιεί την τεχνολογία AI για να μειώσει τη σπατάλη τροφίμων στα ξενοδοχεία της και δίνει προτεραιότητα στα αποθέματα ψαριών που χρησιμποιούνται σε 2ο βαθμό. Η Hilton έχει εξοπλίσει πάνω από 1.800 ξενοδοχεία της με σημεία φόρτισης EV, με σχεδόν το 1/3 των ξενοδοχείων της στην περιοχή EMEA να τροφοδοτούνται εξ ολοκλήρου από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.