Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) ανακοίνωσε τις οικονομικές της προοπτικές για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία το 2025, γεγονός που δείχνει μια ελαφρά ενίσχυση της κερδοφορίας εν μέσω συνεχιζόμενων προκλήσεων κόστους και εφοδιαστικής αλυσίδας. Τα κυριότερα σημεία για τις διεθνείς αερομεταφορές περιλαμβάνουν:
- Τα καθαρά κέρδη αναμένεται να είναι 36,6 δισ .δολ. το 2025 για περιθώριο καθαρού κέρδους 3,6% – κάτι που αποτελεί ελαφρά βελτίωση από τα αναμενόμενα καθαρά κέρδη 31,5 δισ. δολ. το 2024 (3,3% καθαρό περιθώριο κέρδους). Το μέσο καθαρό κέρδος ανά επιβάτη αναμένεται να είναι 7,0 δολ. (κάτω από το υψηλό των 7,9 δολ. το 2023, αλλά βελτίωση από 6,4 δολ. το 2024).
- Τα λειτουργικά κέρδη το 2025 αναμένεται να είναι 67,5 δισ. δολ. για καθαρό λειτουργικό περιθώριο 6,7% (βελτιωμένο από 6,4% που αναμενόταν το 2024).
- Η απόδοση του επενδυμένου κεφαλαίου (ROIC) για τον παγκόσμιο κλάδο αναμένεται να είναι 6,8% το 2025. Αν και πρόκειται για βελτίωση από το ROIC του 2024 κατά 6,6%, οι αποδόσεις για τον κλάδο σε παγκόσμιο επίπεδο παραμένουν κάτω από το σταθμισμένο μέσο κόστος του κεφάλαιο. Το ROIC είναι το ισχυρότερο για αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Λατινική Αμερική, όπου ξεπέρασε το κόστος του κεφαλαίου.
- Τα συνολικά έσοδα του κλάδου αναμένεται να είναι 1,007 τρισ. δολ. Πρόκειται για αύξηση 4,4% από το 2024 και θα είναι η πρώτη φορά που τα έσοδα του κλάδου ξεπερνούν το όριο του 1 τρισ. δολ. Τα έξοδα αναμένεται να αυξηθούν κατά 4%, στα 940 δισ. δολ.
- Ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να φθάσει τα 5,2 δισ. το 2025, αύξηση 6,7% σε σύγκριση με το 2024 και την πρώτη φορά που ο αριθμός των επιβατών ξεπέρασε τα πέντε δισεκατομμύρια.
- Ο όγκος φορτίου αναμένεται να φθάσει τους 72,5 εκατ. τόνους, σημειώνοντας αύξηση 5,8% από το 2024.
“Αναμένουμε ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα αποφέρουν παγκόσμιο κέρδος 36,6 δισ. δολ. το 2025. Αυτό θα κερδηθεί δύσκολα, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες θα επωφεληθούν από τις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου διατηρώντας παράλληλα τους συντελεστές φορτίου πάνω από 83%, ελέγχοντας αυστηρά το κόστος, επενδύοντας στην απεξάρτηση από άνθρακα και διαχειριζόμενοι επιστροφή σε πιο φυσιολογικά επίπεδα ανάπτυξης μετά την ανάκαμψη από την πανδημία. Όλες αυτές οι προσπάθειες θα συμβάλουν στον μετριασμό πολλών επιβαρύνσεων στην κερδοφορία που είναι εκτός ελέγχου των αεροπορικών εταιρειών, δηλαδή επίμονες προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας, ελλείψεις υποδομών, επαχθείς ρυθμίσεις και αυξανόμενη φορολογική επιβάρυνση”, δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
“Το 2025, τα έσοδα της βιομηχανίας θα ξεπεράσουν για πρώτη φορά το 1 τρισ. δολ. Είναι επίσης σημαντικό να το θέσουμε σε προοπτική. Ένα τρισ. δολ. είναι πολλά – σχεδόν το 1% της παγκόσμιας οικονομίας. Αυτό καθιστά τις αεροπορικές εταιρείες στρατηγικής σημασίας βιομηχανία. Αλλά να θυμάστε ότι οι αεροπορικές εταιρείες έχουν κόστος 940 δισ. δολ., για να μην αναφέρουμε τους τόκους και τους φόρους. Διατηρούν περιθώριο καθαρού κέρδους μόλις 3,6%. Με άλλα λόγια, το απόθεμα μεταξύ κέρδους και ζημίας, ακόμη και στην καλή χρονιά που περιμένουμε το 2025, είναι μόλις 7 δολ. ανά επιβάτη. Με περιορισμένα περιθώρια, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να συνεχίσουν να παρακολουθούν κάθε κόστος και να επιμείνουν σε παρόμοια αποτελεσματικότητα σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού – ειδικά από τους μονοπωλιακούς προμηθευτές υποδομής μας που πολύ συχνά μας απογοητεύουν για την απόδοση και την αποδοτικότητα”, δήλωσε ο Walsh.
“Το 2025, τα έσοδα της βιομηχανίας θα ξεπεράσουν για πρώτη φορά το 1 τρισ. δολ. Ένα τρισ. δολ. είναι πολλά – σχεδόν το 1% της παγκόσμιας οικονομίας”.
Η IATA τόνισε τα γενικά οφέλη της αυξανόμενης συνδεσιμότητας. Οι πιο πρόσφατες εκτιμήσεις δείχνουν ότι η απασχόληση στις αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να αυξηθεί στα 3,3 εκατομμύρια το 2025. Οι αεροπορικές εταιρείες αποτελούν τον πυρήνα μιας παγκόσμιας αεροπορικής αλυσίδας αξίας που απασχολεί 86,5 εκατ. ανθρώπους και παράγει 4,1 τρισ. δολ. σε οικονομικό αντίκτυπο, αντιπροσωπεύοντας το 3,9% του παγκόσμιου ΑΕΠ (2023 φιγούρες). Η συνδεσιμότητα είναι ένας οικονομικός καταλύτης για την ανάπτυξη σε όλους σχεδόν τους κλάδους.
“Κοιτάζοντας το 2025, για πρώτη φορά, ο αριθμός των ταξιδιωτών θα ξεπεράσει τα πέντε δισεκατομμύρια και ο αριθμός των πτήσεων θα φτάσει τα 40 εκατομμύρια. Αυτή η ανάπτυξη σημαίνει ότι η αεροπορική συνδεσιμότητα θα δημιουργήσει και θα στηρίξει θέσεις εργασίας σε ολόκληρη την παγκόσμια οικονομία. Οι πιο προφανείς είναι οι τομείς της φιλοξενίας και του λιανικού εμπορίου που θα προσαρμοστούν για να ανταποκριθούν στις ανάγκες ενός αυξανόμενου αριθμού πελατών. Ωστόσο, σχεδόν κάθε επιχείρηση επωφελείται από τη συνδεσιμότητα που παρέχουν οι αεροπορικές μεταφορές, διευκολύνοντας την επαφή με πελάτες, τη λήψη προμηθειών ή τη μεταφορά προϊόντων. Επιπλέον, η ανάπτυξη στις αερομεταφορές συμβάλλει επίσης στην επίτευξη σχεδόν όλων των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) του ΟΗΕ”, δήλωσε ο Walsh.
Η άποψη του ταξιδιώτη
Τα αεροπορικά ταξίδια συνεχίζουν να προσφέρουν αξία στους καταναλωτές. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση της κοινής γνώμης (14 χώρες, 6.500 ερωτηθέντες που πραγματοποίησαν τουλάχιστον ένα ταξίδι τον τελευταίο χρόνο) αποκάλυψε ότι το 96% των ταξιδιωτών εξέφρασε ικανοποίηση για το ταξίδι του. Επιπλέον, το 88% συμφώνησε ότι τα αεροπορικά ταξίδια κάνουν τη ζωή τους καλύτερη και το 78% συμφώνησε ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι καλή σχέση ποιότητας/τιμής.
Οι επιβάτες βασίζονται σε μια ασφαλή, βιώσιμη, αποτελεσματική και κερδοφόρα αεροπορική βιομηχανία. Η δημοσκόπηση κοινής γνώμης της IATA κατέδειξε τον σημαντικό ρόλο που βλέπουν οι ταξιδιώτες να παίζει η αεροπορική βιομηχανία:
- Το 90% συμφώνησε ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι αναγκαιότητα για τη σύγχρονη ζωή
- Το 90% συμφώνησε ότι η αεροπορική συνδεσιμότητα είναι κρίσιμη για την οικονομία
- Το 88% είπε ότι τα αεροπορικά ταξίδια έχουν θετικό αντίκτυπο στις κοινωνίες και
- Το 83% είπε ότι το παγκόσμιο δίκτυο αεροπορικών μεταφορών είναι βασικός συνεισφέρων στους ΣΒΑ του ΟΗΕ
- Το 84% ενδιαφέρεται για την επιτυχία της αεροπορικής βιομηχανίας
Ο κλάδος των αερομεταφορών έχει δεσμευθεί στον στόχο του να επιτύχει καθαρές, μηδενικές εκπομπές CO2 έως το 2050. Οι ταξιδιώτες εκφράζουν υψηλά επίπεδα εμπιστοσύνης σε αυτό το εγχείρημα με το 81% να συμφωνεί ότι ο κλάδος επιδεικνύει δέσμευση να συνεργαστεί για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου του, το 77% συμφωνεί ότι οι ηγέτες των αερομεταφορών λαμβάνουν σοβαρά υπόψη την πρόκληση του κλίματος.