ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 23 Δεκεμβρίου 2023

1ο Συνέδριο Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων: Απαραίτητα τα νέα και καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη ναυπηγική βιομηχανία

 

1ο Συνέδριο Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων: Απαραίτητα τα νέα και καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη ναυπηγική βιομηχανία

Την ανάγκη εισροής νέων χρηματοδοτικών εργαλείων στη στήριξη της θαλάσσιας οικονομίας τόνισαν σε πάνελ με τίτλο «Χρηματοδοτικά Εργαλεία στη Νέα Εποχή της Ναυπηγικής Βιομηχανίας» ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων κ. Δημήτρης Σκάλκος, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, κ. Παύλος Ξηραδάκης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ε. Ν., Ιδρυτής -Διευθύνων Σύμβουλος XRTC Business Consultants κ. Γιώργος Ξηραδάκης και ο Διευθυντής Επενδύσεων της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, κ. Αλέξανδρός Παναγιωτόπουλος. Τον συντονισμό της συζήτησης έκανε η  Διευθύντρια Ερευνών της διαΝΕΟσις κυρία Φαίη Μακαντάση.

Δ. Σκάλκος: Σημαντικοί πόροι στην αγορά ως το 2027

Στην εισροή σημαντικών χρηματοδοτικών πόρων αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων, κ. Δημήτρης Σκάλκος. Στο πλαίσιο αυτό τόνισε πως θα πρέπει να είναι έτοιμες και οι εταιρείες για να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που ανοίγονται. Όπως είπε, πολιτική του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών είναι η προώθηση χρηματοδοτικών εργαλείων όχι κλαδικά καθώς η προηγούμενη εμπειρία έδειξε πως δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αντιθέτως, το ΥΠΕΘΟ προσφέρει τις γενικές γραμμές προκειμένου να αποφασίσει η αγορά μέσω των προτάσεων την τελική κατεύθυνση των πόρων αυτών. «Στόχος μας είναι να διαφοροποιήσουμε και τους κλάδους που ενισχύουμε» τόνισε σημειώνοντας πως «βλέπουμε υπό την ομπρέλα της γαλάζιας οικονομίας τις ενισχύεις στη θαλάσσια αλυσίδα αξίας». Όπως εξήγησε το ΕΣΠΑ χρηματοδοτεί μόνο έμμεσα τις μεγάλες επιχειρήσεις αλλά χρηματοδοτεί μία σειρά δράσεων στο θαλάσσιο οικοσύστημα που έχουν σχέση με τα ναυπηγεία ενώ επεσήμανε πως ήδη έχουν κατατεθεί πάνω από 30 νέα επενδυτικά σχέδια για συντήρηση επιδιορθώσεις μικρών σκαφών και ανάπτυξη πλοίων

Α. Παναγιωτόπουλος: Κάνουμε ξένα funds να κοιτάνε στην Ελλάδα

Στις δράσεις που υλοποιεί η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων αναφέρθηκε ο Διευθυντής Επενδύσεων κ. Αλέξανδρος Παναγιωτόπουλος. Όπως σημείωσε στόχος είναι η επένδυση στην μετάβαση της ναυτιλίας «από το κουπί στην μηχανή δίνοντας κεφάλαια στις επιχειρήσεις που τους εξασφαλίζουν τη δυνατότητα να πάρουν δάνεια, να μεγαλώσουν και να διεκδικήσουν ευρωπαϊκά προγράμματα». Παράλληλα, σε συνεννόηση με το υπουργείο τρέχουν επενδυτικές ευκαιρίες με διαρκή ανοίγματα για επενδυτικά σχήματα. Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων έχει σήμερα 2,1 δισ. ευρώ σε δεσμέυσεις υπό διαχείριση ενώ συνεργάζεται με ευρωπαϊκά funds κάνοντάς τα «να κοιτάνε την Ελλάδα για πιθανές επενδύσεις». «Είμαστε μικρή άλλά όχι ασήμαντη χώρα», κατέληξε.

Γ. Ξηραδάκης: Ανάγκη πρόσβασης σε χρηματοδότηση από τις ελληνικές τράπεζες

«Έχουμε πέντε ελληνικές τράπεζες που δεν χρηματοδοτούν λιμάνια, ναυπηγεία ή ναυπηγοεπισκευαστικες μοναδες. Οι αναπτυξιακές τράπεζες δυστυχώς δεν μπορούν να υποκινήσουν καμία ναυπηγική ή ναυπηγοεπισκευαστική τάση γιατί δεν έχουμε βάλει τον σπόρο στους χρηματοδοτικούς πυλώνες» ανέφερε ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ε. Ν., Ιδρυτής -Διευθύνων Σύμβουλος XRTC Business Consultants. κ. Γιώργος Ξηραδάκης. Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε τη δημιουργία πυλώνων ενίσχυσης της γαλάζιας οικονομίας και της υποστήριξης των σχετικών επενδύσεων από τις ελληνικές τράπεζες προκειμένου να «κρατήσουμε την ελληνική δύναμη στην κατασκευή και τη συντήρηση»

Π. Ξηραδάκης: Θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ οι επενδύσεις σε πλοία υποστήριξης στα FSRU

Στις ευκαιρίες που ανοίγονται στην χώρα για την κατασκευή πλοίων που θα ενισχύσουν τα FSRU που δημιουργούνται στη χώρα και θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ επενδύσεων τα επόμενα χρόνια αναφέρθηκε ο Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, κ. Παύλος Ξηραδάκης. Ο κ. Ξηραδάκης έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την ανάγκη να τρέξει η χώρα για να προλάβει τον ανταγωνισμό από τις γειτονικές χώρες και ειδικά την Τουρκία.

Στην εναρκτήρια εκδήλωση του 1ου Συνεδρίου της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, ο Πρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, απευθύνοντας χαιρετισμό, επεσήμανε τις δυνατότητες ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας, αλλά και τον θετικό αντίκτυπο αυτής στην οικονομία της χώρας. Αναλυτικότερα…  «Θέλω να πιστεύω ότι στην Ελλάδα ετοιμαζόμαστε να βιώσουμε μία ευχάριστη περίοδο που βρίσκεται ενώπιόν μας. 

 Δεν θα κρύψω την χαρά μου για το γεγονός ότι, με την σημερινή εκδήλωση, σηματοδοτείται η αρχή αυτής της περιόδου. Ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας της χώρας, ευτυχώς, αφυπνίστηκε, μετά από μετά από έναν κύκλο 25 ετών συνεχούς απώλειας της ανταγωνιστικότητάς του, μέχρι την ολική παρακμή που τον έριξε σε «κωματώδη» κατάσταση. 

 Σήμερα, το στοίχημα είναι ο τομέας να περάσει δυναμικά στην ενεργό δράση. Με την επιτυχημένη επανεκκίνηση του Νεωρίου και της Ελευσίνας αλλά, προσεχώς, και του Σκαραμαγκά, η Ελλάδα, μπορεί να επανατοποθετηθεί ανταγωνιστικά στη διεθνή αγορά μέσω των ναυπηγείων της, μέσα από ένα μοντέλο λειτουργίας, και υπό μια σειρά προϋποθέσεων που συνιστούν επί της ουσίας ένα νέο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί.  Δράττομαι της ευκαιρίας, από τον τίτλο του Συνεδρίου «Ξυπνώντας τον Κοιμώμενο Γίγαντα», να επισημάνω ότι το βασικό στοίχημα, για την επίτευξη του οποίου απαιτείται η αρωγή της πολιτείας, είναι να απαλλάξουμε τον άρτι αφυπνισθέντα Γίγαντα από τον «πονοκέφαλο» του ξυπνήματος που μπορεί να προκληθεί από στρεβλώσεις και άστοχες πολιτικές του παρελθόντος, τα αποτελέσματα των οποίων «πλήρωσε» η ελληνική οικονομία, «βίωσαν» οι επιχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευής και δημιουργήθηκε ο κίνδυνος απώλειας μίας τεχνογνωσίας με ιστορία στην διαδρομή των αιώνων. 

Ουσιαστικά, η πρόκληση, στην παρούσα φάση, είναι η από το μηδέν, θα τολμούσα να πω, σχηματοποίηση ενός θεσμικού πλαισίου, από τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Οικονομικών, Εργασίας, Ναυτιλίας και Άμυνας, οι σημερινές ηγεσίες των οποίων ήδη έχουν δώσει τα πρώτα δείγματα γραφής. Μιας και μιλάμε, μάλιστα, για βαπόρια, «έχουν δώσει το στίγμα τους» ώστε τα ναυπηγεία να γίνουν στην πράξη η βιομηχανική υποδομή της ναυτιλίας της χώρας, οι αρετές της οποίας, με το επιχειρηματικό μοντέλο, την τεχνογνωσία και την αξιοποίηση του έμψυχου δυναμικού, την έχουν καταστήσει ηγέτιδα δύναμη στο παγκόσμιο ναυτιλιακό στερέωμα. 

Στην Ελλάδα, ο Γουλανδρής, ο Νιάρχος και ο Ανδρεάδης έκτιζαν καράβια. Δεν πρέπει να το ξεχάσουμε, αλλά να ελπίσουμε ότι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ONEX, Πάνος Ξενοκώστας και ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου θα συνεχίσουν το «όραμα» αυτών των ιστορικών μορφών της ναυτιλίας της χώρας που, με τους συναδέλφους τους, την εδραίωσαν ως ηγέτιδα δύναμη στο παγκόσμιο ναυτιλιακό στερέωμα. Στο παγκόσμιο, δια θαλάσσης, εμπόριο. Και, ίσως, δεν είναι η ώρα να αναλωθούμε στην προσπάθεια να απεικονίσουμε τώρα τα οικονομικά στοιχεία από την μελλοντική δράση των ναυπηγικών μονάδων στην οικονομία. Άλλωστε, ενδεικτικά, έχει εκτιμηθεί ότι η συνολική επίδραση στην  ελληνική οικονομία  οικονομία από την επαναλειτουργία μόνο των Ναυπηγείων Ελευσίνας αναμένεται να φτάσει στο 1% του ΑΕΠ.

Πρέπει να σταθούμε στις επενδύσεις στον τομέα. Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς αισθάνεται δικαιωμένο καθώς μιλούσε, κατά την περίοδο που κατέβαλε την προσπάθεια αφύπνισης του ναυπηγικού τομέα, για προσέλκυση επενδύσεων από το εσωτερικό και το εξωτερικό. Και δικαιώθηκε όταν υπογράφηκε η συμφωνία χρηματοδότησης ανάμεσα στον αμερικανικό αναπτυξιακό οργανισμό DFC και τον όμιλο της ΟΝΕΧ για την παροχή 125 εκατ. δολ. στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, μέσω ομολογιακού δανείου αλλά και με την ανακοινωθείσα συνεργασία της ONEX Shipyards με τον Ιταλικό ναυπηγικό όμιλο Fincantieri, η οποία, μεταξύ των άλλων, περιλαμβάνει μια νέα γραμμή παραγωγής πλοίων υπό την σκέπη της αμυντικής ναυπηγικής εταιρείας του Ομίλου, την ONEX Elefsis Naval & Maritime. Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, επίσης, χαιρετίζει την συμφωνία που υπεγράφη από τον πρόεδρο και CEO της ΟΝΕΧ, Πάνο Ξενοκώστα, και τον πρόεδρο της Attica Group, Κυριάκο Μάγειρα, την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023 στο υπουργείο Ανάπτυξης, ύψους 1 δισ. ευρώ, μεταξύ της Attica Group και της ONEX, με επίκεντρο την ανανέωση του στόλου της στα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου. Αυτές ήταν και οι πρώτες «χειροπιαστές» επενδυτικές συμφωνίες, που όλοι ευχόμαστε να ακολουθήσουν και άλλες. Γιατί, οι επενδύσεις θα ανοίξουν τους κύκλους εργασιών, θα ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας, θα ανοίξουν τις πόρτες σε εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις που παράγουν υλικά κάθε τύπου για πλοία και προσφέρουν συναφείς υπηρεσίες.

Ανταγωνιστικότητα και εξωστρέφεια. Επίσης, δύο «πτυχές» της ατζέντας που προωθεί το Ε.Β.Ε.Π. για τον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο αλλά και για το σύνολο των δραστηριοτήτων ναυτιλιακών επιχειρήσεων που βρίσκονται υπό την «ομπρέλα του». Σε αυτήν ακριβώς την κρίσιμη χρονική συγκυρία, όπου οι ασιατικές μονάδες δεν διαθέτουν δυναμικό εξαιτίας του όγκου των παραγγελιών για νεότευκτες μονάδες, η επανεμφάνιση, στη «διεθνή σκακιέρα», των ελληνικών ναυπηγικών μονάδων πρέπει να είναι μια «κίνηση ματ». Για το σύνολο των επιχειρήσεων αυτού του cluster της ΕΕΝ που θα μπορέσει, όπως χαρακτηριστικά έχω πει, και όλοι καταλαβαίνουμε τη σημασία, να κάνει «εξαγωγές στην αυλή μας». Ήδη, σε πρόσφατη συνάντηση της CLIA, του φορέα που καλύπτει τις επιχειρήσεις του τομέα της κρουαζιέρας, με το Ε.Β.Ε.Π, διαπιστώθηκε ενδιαφέρον για εργασίες dry dock, αλλά και για επισκευές κρουαζιερόπλοιων που έχουν ελληνικά λιμάνια home port, και όχι μόνο. Και αυτή είναι μία θετική ένδειξη. Έχουμε ακόμη έξι χρόνια μέχρι το 2030, που η ακτοπλοΐα μας μπαίνει στην υποχρέωση του EU ETS να τρέξουμε φιλόδοξους σχεδιασμούς για την κατασκευή νεότευκτων μονάδων στις ελληνικές γυάρδες, αλλά και για τις μετασκευές που θα χρειαστούν ώστε να πληρούν τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές. 

 «Η θάλασσα θα φέρει νέα ελπίδα σε όλους τους ανθρώπους, όπως ο ύπνος φέρνει τα όνειρα», κατά τον Χριστόφορο Κολόμβο. Και σε αυτή τη χώρα, η θάλασσα φέρνει την ελπίδα και γεννά όνειρα. Στα ναυπηγεία δημιουργούνται τα «μέσα» που φέρνουν αυτή την νέα ελπίδα. Εκεί γεννιούνται τα πλοία, εκεί συντηρούνται και εκεί πεθαίνουν. Τα ναυπηγεία είναι η αρχή και το τέλος κάθε ονείρου στη ναυτιλιακή ζωή».  Όλοι εμείς που πιστεύουμε στον πλούτο της θάλασσας, έχουμε όνειρο, έχουμε δυναμική και ατενίζουμε το ναυπηγικό μέλλον με αισιοδοξία.»