Ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ Willie Walsh χαρακτηρίζει αυτούς τους κανονισμούς ως "λάθος της Ευρώπης", ζητώντας από τις κυβερνήσεις χωρών εκτός Ευρώπης να αποφύγουν την επανάληψη του "λάθους".
Η συνολική κίνηση τον Απρίλιο αυξήθηκε 45,8% σε ετήσια βάση και ο μέσος συντελεστής φορτίου έφτασε στο 81,3%, μόλις 1,8 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από το επίπεδο πριν από την πανδημία.
Η διεθνής κίνηση αυξήθηκε κατά 48% από έτος σε έτος, με όλες τις αγορές να καταγράφουν «υγιή» ανάπτυξη, με τους αερομεταφορείς στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού να συνεχίζουν να ηγούνται της ανάκαμψης.
Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς είχαν 22,6% ετήσια αύξηση της κίνησης, ενώ η χωρητικότητα αυξήθηκε 16%, και ο συντελεστής φορτίου αυξήθηκε κατά 4,5 ποσοστιαίες μονάδες στο 83,3%.
Ο Απρίλιος συνέχισε την ισχυρή τάση κυκλοφορίας που είδαμε το πρώτο τρίμηνο του 2023, τόνισε ο Willie Walsh, υπογραμμίζοντας: Η χαλάρωση του πληθωρισμού και η αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ, σε συνδυασμό με τη μείωση των τιμών των καυσίμων στα αεροσκάφη, υποδηλώνουν ότι διατηρείται η ισχυρή ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών και μετριάζουν τις πιέσεις για αύξηση του κόστους.
Ορισμένες κυβερνήσεις, ωστόσο, είπε, εξετάζουν "τιμωρητικές ρυθμίσεις" αντί να έχουν εστιασμένη την προσοχή τους στα «ταξίδια χωρίς προβλήματα».
«Η μεγάλη προσπάθεια της ολλανδικής κυβέρνησης να μειώσει τη χωρητικότητα στο αεροδρόμιο Schiphol είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ.
Οι υποστηρικτές ρυθμίσεων για τα δικαιώματα των επιβατών τύπου ΕΕ εξαπλώνονται διεθνώς, πρόσθεσε, επισημαίνοντας:
«Οι υποστηρικτές αυτής της προσέγγισης αγνοούν ένα βασικό γεγονός. Η ΕΕ 261 δεν οδήγησε σε μείωση των καθυστερήσεων. Αυτό συμβαίνει επειδή η επιβολή κυρώσεων στις αεροπορικές εταιρείες αυξάνει το κόστος των αεροπορικών εταιρειών, αλλά δεν αντιμετωπίζει καθυστερήσεις που προκαλούνται από παράγοντες στους οποίους οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν κανέναν έλεγχο, όπως η αναποτελεσματική διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας ή οι ελλείψεις προσωπικού σε παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας.
Το μόνο καλύτερο πράγμα που θα μπορούσε να κάνει η Ευρώπη για να βελτιώσει την ταξιδιωτική εμπειρία είναι να προσφέρει τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, τόνισε ο Willie Walsh. "Όσο για τις κυβερνήσεις που εξετάζουν κανονισμούς για τα δικαιώματα των επιβατών, η αποφυγή επανάληψης του λάθους της Ευρώπης θα ήταν ένα χρήσιμο σημείο εκκίνησης".
Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός
Με γνώμονα την προάσπιση των Δικαιωμάτων των Επιβατών που ταξιδεύουν αεροπορικώς, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), ήδη από το 2004, έχει θεσπίσει κοινούς κανόνες αποζημίωσης και παροχής βοήθειας σε περιπτώσεις αναστάτωσης του ταξιδιού σας λόγω:
- Άρνησης Επιβίβασης
- Ακύρωσης Πτήσης
- Καθυστέρησης Πτήσης
- Αλλαγής Θέσης
Πρόκειται για τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 261/2004, που παρέχει αναλυτικές οδηγίες σχετικά με τα δικαιώματά μας ως επιβάτες ή αλλιώς τις υποχρεώσεις των αεροπορικών εταιριών σε κάθε μια από τις παραπάνω περιπτώσεις.
Για τα δικαιώματά μας μπορούμε να ενημερωθούμε επίσης μέσα από τα ειδικά έντυπα ή τις ηλεκτρονικές ειδοποιήσεις που υπάρχουν στις θυρίδες ελέγχου εισιτηρίων στα αεροδρόμια καθώς και μέσω διαδικτύου.
Ακόμη, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας γνωστοποιήσει εγγράφως τα δικαιώματα μας σε κάθε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης πτήσης, ή καθυστέρησης πτήσης.
Σε περίπτωση αναστάτωσης του ταξιδιού των ατόμων μειωμένης κινητικότητας και των τυχόν συνοδών τους καθώς και των ασυνόδευτων παιδιών, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να εξυπηρετήσουν τα άτομα αυτά κατά προτεραιότητα και να τους παρέχουν φροντίδα το συντομότερο δυνατό.
Κάθε χώρα της ΕΕ έχει ορίσει έναν εθνικό φορέα ως αρμόδιο για την εφαρμογή των προβλέψεων του ΕΚ 261/2004.
Στην Ελλάδα αρμόδιος φορέας για την εφαρμογή του ΕΚ 261/2004 είναι η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και συγκεκριμένα το Τμήμα Δικαιωμάτων Επιβατών.