O Βασίλης Καραμούζης, γενικός διευθυντής, of Corporate & Investment Banking στην Εθνική Τράπεζα Ελλάδος, συντόνισε τη συζήτηση που διεξάγεται στα πλαίσια του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών και σημείωσε ότι το σωστό μείγμα επιτυχίας για την ανάπτυξη των δεικτών CAPEX & OPEX είναι η ποιότητα του προϊόντος, ο σωστός σχεδιασμός και ένας καλός τραπεζίτης να βοηθήσει στην χρηματοδότηση επενδύσεων.
Η Χλόη Λασκαρίδη, πρόεδρος ΔΣ, Lampsa Hellenic Hotels, Greece ανέφερε ότι η Ελλάδα παρουσιάζει άνοδο στις παγκόσμιες αγορές. Ειδικότερα, η Αθήνα πλέον ανεβαίνει στην παγκόσμια κατάταξη ως τουριστικός προορισμός. «Η τάση είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Σε αυτό συμβάλλει η ανάπτυξη της τέχνης, της υψηλής γαστρονομίας και το shopping experience», συμπλήρωσε. Συνέχισε λέγοντας ότι αυτό που θα βοηθούσε στην περαιτέρω ανάπτυξη θα ήταν να υπήρχαν περισσότερες απευθείας πτήσεις και κατά τους χειμερινούς μήνες στην περιφέρεια, να βελτιωθούν αρκετές υπηρεσίες και υποδομές, και να γίνει η Αθήνα και οι άλλες μεγάλες μητροπόλεις (όπως η Θεσσαλονίκη), τελικοί προορισμοί και όχι stop-over προορισμοί. Επιπλέον, θα συνέβαλε καταλυτικά στον τουρισμό της Αθήνας, η δημιουργία ενός σύγχρονου συνεδριακού κέντρου.
Ο Γιάννης Παράσχης, CEO στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος, σημείωσε ότι μέχρι στιγμής η φετινή χρονιά πηγαίνει πολύ καλά σε νούμερα αφίξεων, παρά το γεγονός ότι τα γεωπολιτικά γεγονότα όπως ο πόλεμος, δεν βοηθούν. Τόνισε ότι είναι πρώτοι σε προτίμηση προορισμοί όπως η Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα, οι κρατήσεις για την Αθήνα είναι κατά 50% πιο αυξημένες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και κατά 3.5% πιο πάνω από το 2019, χρονιά ορόσημο. «Τα μηνύματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά καθώς υπάρχει αύξηση του μέσου όρου παραμονής επισκεπτών από 2 σε 3,5 μέρες, ενώ πλέον υπάρχει αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου και των νησιών του Αργοσαρωνικού που είναι κοντά στην Αθήνα», ανέφερε. Συμπλήρωσε ότι οι υποδομές πρέπει να βελτιωθούν, (δίκτυο υδρευσης νησιών, αεροδρόμια, κ.α.) καθώς οι επισκέπτες έχουν πλέον αυξημένες απαιτήσεις . Εξήγησε ότι οι υποδομές που δέχονται την μεγαλύτερη πίεση εξακολουθούν να είναι αυτές που σχετίζονται με τον αρχαίο πολιτισμό, καθώς το 55% των τουριστών της Αθήνας επισκέπτεται την Ακρόπολη.
Η Κωνστάντζα Σμπώκου Κωνσταντακοπούλου, πρόεδρος των Phaea Resorts, Greece, συμπλήρωσε ότι η Ελλάδα δεν είναι πια ένας φθηνός τουριστικός προορισμός και δεν αποτελεί πλέον ανταγωνιστική αγορά για τη γειτονική ανατολική και νότια Ευρώπη. Η Ελλάδα επενδύει πλέον στην αγορά ξενοδοχείων πολυτελείας, εκεί όπου υπάρχει μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους και απόδοσης. Διευκρίνισε μάλιστα, ότι η luxury αγορά είναι πιο ανθεκτική σε κρίσεις. Μίλησε ωστόσο για το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού και είπε ότι αυτό δημιουργεί ανάγκες που απαιτούν αύξηση του κόστους μισθοδοσίας. Τέλος, σημείωσε ότι τα luxury brands βοηθούν στο μάρκετινγκ της χώρας και των ξενοδοχείων αλλά και στην καλύτερη εκπαίδευση του εργατικού δυναμικού.
Ο Σταμάτης Χατζηλαζάρου, Owner & Board Member του H Hotels Collection, Greece συμπλήρωσε ότι το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού παρατηρείται και ήδη από την προ-πανδημία εποχή και ότι η πανδημία απλά το γιγάντωσε. «Οι εργαζόμενοι με την πανδημία επέλεξαν άλλους – ασφαλέστερους για την υγεία τους – κλάδους και τώρα είναι δύσκολο να επιστρέψουν στον τουρισμό». Η ανάπτυξη τουριστικών σχολών θα βοηθήσει στην κατάρτιση του προσωπικού και της προσέλκυσης εργαζομένων στο κλάδο. Ωστόσο προβλήματα όπως η στέγαση εργαζόμενων – ειδικά σε νησιά το καλοκαίρι – και η έλλειψη επαγγελματισμού από εποχικούς υπαλλήλους πρέπει να αντιμετωπιστούν με το σωστό μείγμα πολιτικής. «Δεν αρκεί απλά η αύξηση μισθών στον κλάδο», κατέληξε