ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2022

«Πρώτη πιλοτική εφαρμογή εποπτείας ασφάλειας υδατοδρομίου στην Ελλάδα με την χρήση Drone»


Την Δευτέρα 22 Νοεμβρίου, πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ του Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ),  Δρ. Τσίτουρα Χρήστου με παρουσία του κου Διαμαντάκου Κωνσταντίνου, προϊσταμένου του Τμήματος  Γενικής Αεροπορίας & Drones, και  αντιπροσωπίας της Κοινοπραξίας του Ευρωπαϊκού έργου 5DAeroSafe την οποία συντονίζει η «Airbus» και συμμετέχει το Eurocontrol. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας αποτελούμενη από τους κυρίους Μπόγδο Γεώργιο (τεχνικό διευθυντή του έργου και CTO της εταιρείας «Future Intelligence»), Γκόβα Τάσο (πρόεδρο της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια») και την κυρία Δρακοπούλου Φαίη (Υπεύθυνη Διοικητικών Υπηρεσιών της «Ελληνικά Υδατοδρόμια») ενημέρωσαν την ΑΠΑ για την εξέλιξη του έργου καθώς και για τις καινοτομίες που φέρνει στην Ελλάδα το 5D-AeroSafe στους τομείς της ασφάλειας και διαχείρισης των Drones σε πολύπλοκα περιβάλλοντα όπως είναι τα υδατοδρόμια, τα αεροδρόμια και τα λιμάνια.

Το έργο 5DAeroSafe, που έχει επιλεγεί από την Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών (DG MOVE) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει ως βασικό σκοπό την εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών για την μεγιστοποίηση της ασφάλειας στις αερομεταφορές, προσφέροντας λύσεις επιθεώρησης με Drones για αεροδρόμια, για συστήματα αεροναυτιλίας της πολιτικής αεροπορίας, αλλά και μια ειδική λύση για υδατοδρόμια.

Η εν λόγω λύση εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και υλοποιείται με την συμμετοχή ελληνικών εταιρειών και πανεπιστήμιων. Το τελικό αποτέλεσμα θα αξιοποιεί τεχνολογίες Drones καθώς και τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης ώστε να παρουσιαστεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης υδατοδρομίων, το οποίο θα μεγιστοποιεί την ασφάλεια προσθαλασσώσεων και αποθαλασσώσεων των υδροπλάνων, θα ελαχιστοποιήσει το διαχειριστικό κόστος λειτουργίας των υδατοδρομίων και ταυτόχρονα θα προσφέρει μια πλήρη επιχειρησιακή εικόνα στους διαχειριστές των Υδατοδρομίων.

Η κοινοπραξία που υλοποιεί το έργο έχει ως μέλος με ρόλο συντονιστή τη Γαλλική “Airbus”, ενώ υπάρχει έντονο Ελληνικό στοιχείο καθώς συμμετέχουν οι εταιρείες “Future Intelligence” και “Ελληνικά Υδατοδρόμια”, καθώς  και το “Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο”. Επίσης, μέλη της Κοινοπραξίας είναι η “ENAC” από την Γαλλία, η “ITWL” από την Πολωνία, η “Vicomtech” από την Ισπανία, η “Airmap” από την Γερμανία, και η Ισπανική “Ferrovial” που θα είναι ο δεύτερος τελικός χρήστης των αποτελεσμάτων του έργου και φέρνει στο έργο τις υποδομές αεροδρομίων που διαχειρίζεται. Τέλος, στην Κοινοπραξία συμμετέχει ως σύμβουλος και παρατηρητής η “Eurocontrol”.

Η κοινοπραξία θα συνεργαστεί στενά με την ΑΠΑ, η οποία θα ορίσει τις απαιτούμενες κανονιστικές διαδικασίες ώστε να διασφαλιστούν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την σωστή εκτέλεση των πιλοτικών εφαρμογών του έργου. Η υλοποίηση του έργου αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην μεγιστοποίηση της ασφάλειας στη λειτουργία υδατοδρομίων και αεροδρομίων,  ενώ ταυτόχρονα θα διευρύνει το πεδίο νέων καινοτόμων υπηρεσιών στην αεροναυτιλία (U-Space Services).

 



Ο διοικητής της ΑΠΑ Δρ.Χρήστος Τσίτουρας με το πέρας της συνάντησης δήλωσε: «Η ΑΠΑ βλέπει θετικά το Ευρωπαϊκό έργο 5D–AeroSafe, καθώς η λειτουργία των Drones θα αποτελέσει ένα χρηστικό εργαλείο τεχνολογίας αιχμής που θα συνδράμει σημαντικά στην ασφαλή λειτουργία υδατοδρομίων και  αεροδρομίων. Στο πλαίσιο αυτό η ΑΠΑ δρομολογεί σειρά πρωτοβουλιών ώστε σε συνεργασία με την EASA να δημιουργηθεί το απαιτούμενο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο εύρυθμης λειτουργίας των Drones».

Ο Πρόεδρος της «Ελληνικά Υδατοδρόμια» Τάσος Γκόβας δήλωσε: «Ευχαριστούμε θερμά τον Διοικητή της ΑΠΑ κ. Τσίτουρα και τον κ. Διαμαντάκο για την εποικοδομητική συνάντηση. Το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα “5D-AEROSAFE” έχει ως βασικό σκοπό την εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών με χρήση Drones που, μεταξύ άλλων, θα μεγιστοποιούν την ασφάλεια προσθαλασσώσεων και αποθαλασσώσεων των υδροπλάνων. H «Ελληνικά Υδατοδρόμια», ως η πρώτη εταιρεία που δραστηριοποιείται στη λειτουργία Υδατοδρομίων, υποστηρίζει και συμμετέχει σε κάθε παρεχόμενη υπηρεσία που βελτιώνει το επιχειρησιακό περιβάλλον των Υδατοδρομίων προς όφελος των χρηστών».

Η προαναφερόμενη συνάντηση με την ΑΠΑ, πραγματοποιήθηκε ως συνέχεια της τριήμερης σύσκεψης εργασίας που διοργάνωσε η κοινοπραξία στην Κέρκυρα στις 17, 18 και 19 Νοεμβρίου, όπου επικαιροποιήθηκε η τεχνική λύση του έργου 5D–AeroSafe. Η σύσκεψη εργασίας οργανώθηκε με οικοδεσπότη την «Ελληνικά Υδατοδρόμια» που είναι ο βασικός τελικός χρήστης του έργου.

Η κοινοπραξία το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει δοκιμαστικές πτήσεις και εφαρμογή της λύσης με στόχο να καταλήξει σε τελική πιλοτική εφαρμογή στο υδατοδρόμιο της Κέρκυρας, στο αεροδρόμιο της Ρόδου, αλλά και σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

Δηλώσεις των εκπροσώπων της Κοινοπραξίας

Ο κος Philippe Chrobocinski (Συντονιστής της κοινοπραξίας και στέλεχος της Airbus Defense and Space στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης μεγάλων συστημάτων) δήλωσε ότι: «Οι προκαταρκτικές δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν στην Πολωνία τον Σεπτέμβριο και στην Κέρκυρα τον Νοέμβριο επικύρωσαν τα κύρια τεχνικά μέρη του έργου 5D-AeroSafe, δηλαδή το σύστημα επιθεώρησης με την χρήση Drone, την ανάλυση εικόνας με την χρήση τεχνικής νοημοσύνης και την πλατφόρμα 5D-AeroSafe που διασφαλίζει την ασφάλεια των πτήσεων για τις εναέριες δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στην περιοχή. Το επόμενο βήμα θα είναι η ενσωμάτωση όλων αυτών των στοιχείων σύμφωνα με τις προσδοκίες των τελικών χρηστών για τα υδατοδρόμια και τα αεροδρόμια, ώστε το σύστημα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί επιχειρησιακά από άτομα που δεν είναι ούτε ειδικοί στα Drones ούτε ειδικοί στην πληροφορική.»

Ο κος Γεώργιος Μπόγδος (Τεχνικός Διευθυντής της κοινοπραξίας και CTO της Future Intelligence) δήλωσε ότι: «Σκοπός της κοινοπραξίας για το επόμενο διάστημα θα είναι να επικεντρωθεί σε δοκιμές και επιδείξεις σε πραγματικές συνθήκες. Μέσω της στενής συνεργασίας με την ΑΠΑ, θα συζητηθούν και θα διασφαλιστούν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ομαλή ένταξη της τεχνολογίας σε επιχειρησιακό επίπεδο διασφαλίζοντας πάντα την μέγιστη ασφάλεια για πτήσεις Drone σε περίπλοκα περιβάλλοντα όπως είναι τα λιμάνια και τα αεροδρόμια. Για το σκοπό αυτό θα πραγματοποιηθούν διάφορες δοκιμές με στόχο να οργανώνουμε μια πρώτη εκδήλωση επίδειξης στην Κέρκυρα στα τέλη της άνοιξης, μια δεύτερη στη Ρόδο στις αρχές του φθινοπώρου και μια τελική εκδήλωση σε αεροδρόμιο τον Οκτώβριο. Αυτές οι 3 διαφορετικές δοκιμές και επιδείξεις έχουν σκοπό να επικυρώσουν για τους τελικούς χρήστες το ενδιαφέρον τους για το σύστημα και τις επιδόσεις του σε σύγκριση με τις πιο παραδοσιακές μεθόδους επιθεώρησης που εφαρμόζονται τώρα.»

Ο κος Γεώργιος Νικολούζος (Station Manager  του Υδατοδρομίου Κέρκυρας και εκπρόσωπος της «Ελληνικά Υδατοδρόμια») δήλωσε ότι: «μετά την συνάντηση μας τον Ιούνιο εδώ στην Κέρκυρα, έχει γίνει σημαντική πρόοδος στο πρόγραμμα, κάτι που μας χαροποιεί αρχικά ως ενεργός partner στο 5D-AeroSafe, αλλά κι ως υποψήφιος τελικός χρήστης των δυνατοτήτων που θα μπορεί να προσφέρει το τελικό προϊόν στη διασφάλιση της ομαλής και ασφαλούς λειτουργίας των Υδατοδρομίων. Είμαστε πεπεισμένοι ότι η χρήση τεχνολογιών τομής στο κομμάτι της επιτήρησης χερσαίων ή/και υδάτινων εγκαταστάσεων και περιοχών, θα προσφέρει σε πολλαπλούς αποδέκτες ταυτόχρονα τα όποια αποτελέσματα, γρηγορότερα και ακριβέστερα με το χαμηλότερο κόστος. Τέλος θα καταστίσουμε την Κέρκυρα και το λιμάνι της πρωτοποριακό στη χρήση UAS στην χώρα μας και όχι μόνο.»



Ο Δρ. Ευάγγελος Μαρκάκης (Έμπειρος ερευνητής του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου - ΕΛΜΕΠΑ) δήλωσε ότι: «Το ΕΛΜΕΠΑ συμμετέχει ενεργά τόσο στις εξελίξεις της τεχνολογίας όσο και στη διασφάλιση της λειτουργίας καίριων συστημάτων πολιτικής προστασίας στο ευρύτερο πλαίσιο της ασφάλειας των μεταφορών. Η συμμετοχή του πανεπιστημίου στο συγκεκριμένο έργο είναι πολύ σημαντική για εμάς καθώς συμβάλλει στον εμπλουτισμό της γνώσης που προσφέρεται από το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος και ενισχύει τον άξονα εκπαίδευση-έρευνα-εφαρμογή. Επίσης, είναι σημαντικό για εμάς να λαμβάνουμε μέρος σε ενέργειες βελτιστοποίησης της λειτουργίας κάθε τύπου αεροδρομίου και υδατοδρομίου, με τη χρήση τεχνολογιών επικοινωνίας ανθρώπου-μηχανής καθώς και μέσω της χρήσης Drones για την εποπτεία χρονοβόρων διαδικασιών, συμβάλλοντας έτσι σε κρίσιμα θέματα όπως αυτά της προστασίας και ασφάλειας των υποδομών και των μεταφορών.»