Το χαμηλότερο ποσοστό χρήσης το καλοκαίρι συνέβαλε ήδη σε αύξηση κατά 13% των αεροπορικών ναύλων τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ ήταν επίσης ένας παράγοντας που συνέβαλε στη συμφόρηση και τις λειτουργικές διακοπές που παρατηρήθηκαν σε πολλά αεροδρόμια, τονίζει ο ευρωπαϊκός φορέας.
Πριν από τις τελικές συζητήσεις μεταξύ του Συμβουλίου της ΕΕ και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, o ACI Europe προέτρεψε και τα δύο αυτά ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα να εγκρίνουν πλήρως τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για επιστροφή στο ποσοστό χρήσης των χρονοθυρίδων (slots) σε 80/20 για τον Χειμώνα 2022-2023.
“Είναι επιτακτική ανάγκη το Συμβούλιο της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να συμφωνήσουν τώρα σχετικά με τους κανόνες χρονοθυρίδων, οι οποίοι δίνουν πραγματικά προτεραιότητα στη συνδεσιμότητα και τους καταναλωτές – αντί για το συμφέρον μερικών ομάδων αεροπορικών εταιρειών. Η πρόταση της Επιτροπής είναι ορθολογική, ισορροπημένη και βασίζεται σε δεδομένα. Παρέχει όλη την απαραίτητη ευελιξία στις αεροπορικές εταιρείες για να διατηρούν χρονοθυρίδες που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν λόγω των παρατεταμένων επιπτώσεων της πανδημίας του COVID-19 ή των λειτουργικών διαταραχών – αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι η ανάκαμψη της αεροπορίας βρίσκεται σε καλό δρόμο”, σημειώνει ο ACI Europe.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστηρίζεται από τα τρέχοντα δεδομένα της αεροπορικής κίνησης, τις καλές προβλέψεις και άφθονα στοιχεία υπέρ της σταθεροποίησης της αγοράς:
– Το EUROCONTROL προβλέπει ανάκαμψη του συνολικού αριθμού πτήσεων έως και 90% των επιπέδων του 2019 έως το τέλος του έτους.
– Η χωρητικότητα των αεροπορικών θέσεων στην Ευρώπη έχει αυξηθεί στο 84% των επιπέδων πριν από την πανδημία (2019) το γ’ τρίμηνο του 2022 και προβλέπεται να φτάσει το 87% το δ’ τρίμηνο.
– Αρκετές αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Air France, Iberia και SAS, έχουν ανακοινώσει δημοσίως “δυνατά” πτητικά προγράμματα και νέα δρομολόγια για τη χειμερινή σεζόν.
Όλα αυτά καταδεικνύουν υψηλή ζήτηση και πολύ ισχυρή ανάκαμψη σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο, αναιρώντας σαφώς την ανάγκη για γενικά χαμηλότερο ποσοστό χρήσης slots, υποστηρίζει ο ACI Europe. “Ωστόσο, επιμένοντας στο χαμηλότερο ποσοστό χρήσης 70% -ή ακόμη λιγότερο- ορισμένα κράτη-μέλη της ΕΕ έχουν αγνοήσει μέχρι στιγμής την πραγματικότητα της αγοράς και έχουν επιλέξει να συμπαρασταθούν στα συμφέροντα των αεροπορικών εταιρειών σε βάρος της υπόλοιπης αεροπορίας, βάζοντας εμπόδια τη συνδεσιμότητα και τις επιλογές στη διάθεση των καταναλωτών. Το χαμηλότερο ποσοστό χρήσης το καλοκαίρι συνέβαλε ήδη σε αύξηση κατά 13% των αεροπορικών ναύλων τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Ήταν επίσης ένας παράγοντας που συνέβαλε στη συμφόρηση και τις λειτουργικές διακοπές που παρατηρήθηκαν σε πολλά αεροδρόμια”.
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe δήλωσε: “Επιτρέποντας στις αεροπορικές εταιρείες να διατηρούν αδικαιολόγητα slots που δε λειτουργούν, ένα χαμηλότερο γενικό ποσοστό χρήσης τους θα εμπόδιζε άλλες αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν αυτά τα slots. Αυτό σημαίνει σπατάλη χωρητικότητας στα αεροδρόμια, μειωμένη συνδεσιμότητα, υψηλότερους ναύλους για τους καταναλωτές και διαφυγόν εισόδημα για το αεροδρόμιο. Ας ονομάσουμε τα πράγματα με το όνομά τους: κάτι τέτοιο θα έμοιαζε με χορήγηση επιδότησης σε ορισμένες αεροπορικές εταιρείες εις βάρος των καταναλωτών και του υπόλοιπου κλάδου. Αυτό δεν είναι ενιαία αγορά αερομεταφορών”.