Ο κύριος “μοχλός” του πληθωρισμού είναι οι μεταφορές. Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αυξήθηκαν έως και 27,7% την ίδια περίοδο με πέρυσι λόγω της εκτίναξης των τιμών των καυσίμων. Εν τω μεταξύ, οι τιμές των καταλυμάτων στις χώρες μέλη της ΕΕ αυξήθηκαν κατά 19,2%. Όλα αυτά σημαίνουν ότι η τιμή των μέσων διακοπών έχει αυξηθεί περίπου 17%.
Η γερμανική εταιρεία ΙΤ Travel Solutions, ANIXE, προέβλεψε ότι το καλοκαίρι του 2022 θα ήταν ρεκόρ για τον τουρισμό παρά τις συνεχιζόμενες παγκόσμιες κρίσεις. Επιτέλους απαλλαγμένη από τα δεσμά του COVID-19, η “παγωμένη” ζήτηση για ταξίδια εξερράγη. Αεροδρόμια, αεροπορικές εταιρείες και ταξιδιωτικοί πράκτορες προσπάθησαν να συμβαδίσουν με τη μαζική εισροή ανθρώπων που απελπισμένα ζητούν να ξεφύγουν για μια ή δύο εβδομάδες.
Μετά από κάποια αρχικά προβλήματα, ο ταξιδιωτικός τομέας ανταποκρίθηκε γρήγορα στην αύξηση των πρόθυμων ταξιδιωτών, για να “παράγουν” αποτελέσματα που ξεπερνούσαν τη χρυσή εποχή πριν από την πανδημία. Ευτυχώς, το ξέσπασμα του Ευλογιάς των Πιθήκων απέτυχε να προκαλέσει πανδημία όπως η προηγούμενη του COVID-19. Αν και ο ιός εξακολουθεί να διαδίδεται σε όλο τον κόσμο, έχει αποδειχθεί πολύ λιγότερο μεταδοτικός από τον COVID-19, επομένως οι κυβερνήσεις δεν έχουν αντιδράσει τόσο έντονα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ταξιδιωτικές απαγορεύσεις, lockdown ή εντολές για μάσκα (μέχρι στιγμής).
Σύμφωνα με το TPI (Travel Price Index) του Ιουλίου 2022, ο κύριος μοχλός του πληθωρισμού είναι το τμήμα των μεταφορών. Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αυξήθηκαν έως και 27,7% την ίδια περίοδο με πέρυσι λόγω της εκτίναξης των τιμών των καυσίμων. Εν τω μεταξύ, οι τιμές των καταλυμάτων στις χώρες μέλη της ΕΕ αυξήθηκαν κατά 19,2%. Επιπλέον, οι υπηρεσίες τροφίμων και ποτών σημείωσαν ετήσια αύξηση 7,4%. Όλα αυτά σημαίνουν ότι η τιμή των μέσων διακοπών έχει αυξηθεί περίπου 17%. Ως αποτέλεσμα, οι επίδοξοι ταξιδιώτες αρχίζουν να αισθάνονται πιεσμένοι οικονομικά.
Τον Μάιο του 2022, το 40% των μελών του Travelzoo Spain που άλλαξαν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια είπαν ότι επρόκειτο να επιλέξουν μια πιο προσιτή οικονομικά εμπειρία. Έτσι, αν οι τιμές αυξηθούν ακόμη περισσότερο, λογικά όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα αναζητούν εναλλακτικές για τα ταξίδια τους.
“Εάν δεν ληφθούν μέτρα για την αποτροπή μεγαλύτερου πληθωρισμού, αυτά τα νούμερα πιθανότατα θα αυξηθούν καθώς πλησιάζουμε στο 2023. Και όταν οι περισσότεροι Ευρωπαίοι επιλέγουν μεταξύ θέρμανσης ή φαγητού, αρκετοί από εμάς δε θα μπορέσουμε να αντέξουμε οικονομικά τις διακοπές για να διατηρήσουμε την ανάπτυξη της ταξιδιωτικής βιομηχανίας”, σημειώνει η εταιρεία σε σχόλιό της. “Ίσως πολλοί θα συνειδητοποιήσουν ότι μπορεί να είναι η τελευταία ευκαιρία για οικονομικές διακοπές και θα μπορούσαμε να δούμε έναν απεγνωσμένο αγώνα για αποδράσεις πριν από την επικείμενη οικονομική κρίση”.
Τους τελευταίους μήνες παρατηρείται η συνέχιση της σταθερής θετικής τάσης, με τον τζίρο να ξεπερνά τα επίπεδα του 2019. Ο Αύγουστος του 2022 σημείωσε αύξηση 4% στις μηνιαίες κρατήσεις. Μια τιμή ίσως όχι τόσο θεαματική όσο τον Μάιο του 2022, όταν το άλμα ήταν 15%, αλλά η τιμή παραμένει 6% υψηλότερη από την ίδια περίοδο πριν από την έναρξη της πανδημίας. Αυτά είναι καλά νέα για τον ταξιδιωτικό τομέα, ειδικά από τη στιγμή που η τάση πλήρους ανάκαμψης της αγοράς σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημία συνεχίστηκε για σχεδόν έξι μήνες. Αυτό αποδεικνύει ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία, η πανδημία και ο αυξανόμενος πληθωρισμός -που σίγουρα επηρεάζει τον αριθμό των ταξιδιωτών- δεν μπορούν να αναγκάσουν τους ανθρώπους να ακυρώσουν τις διακοπές τους.
Τον Αύγουστο του 2022, οι Γερμανοί έκαναν κρατήσεις για Ισπανία, Τουρκία, Ελλάδα και το εσωτερικό της χώρας. Για το τελευταίο, αν και η δημοτικότητά του έχει μειωθεί ελαφρώς σε μηνιαία βάση, εξακολουθεί να είναι πάνω από 30% υψηλότερο από ό,τι την ίδια περίοδο πριν από την πανδημία. Αντίθετα, η αντίθετη κατάσταση ισχύει για την Ισπανία και την Τουρκία. Η ζήτηση για τους προορισμούς, αν και ήδη υψηλή, έχει αυξηθεί ακόμη περισσότερο.
Από την άλλη πλευρά, παρ’όλο που είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς, οι Ηνωμένες Πολιτείες είδαν το μερίδιό τους στη ζήτηση να μειώνεται και να παραμένουν 40% χαμηλότερα από ό,τι πριν από την πανδημία.
Τον Αύγουστο του 2022 – όπως και σε προηγούμενες περιόδους – οι Γερμανοί ταξιδιώτες ήταν πιο πιθανό να κάνουν κράτηση δωματίων σε ξενοδοχεία στα ισπανικά θέρετρα της Πάλμα Μαγιόρκα, της Αττάλειας της Τουρκίας και της Χουργκάντα στην Αίγυπτο. Οι δύο πρώτοι προορισμοί είχαν σημαντικά υψηλότερο ενδιαφέρον τον Αύγουστο από ό,τι τον Ιούλιο του 2022. Αν και στην περίπτωση της Αττάλειας, το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι σχεδόν 22% χαμηλότερο από ό,τι τον Αύγουστο πριν από την πανδημία.
Τον Αύγουστο του 2022 – όπως και πριν από τρία χρόνια – κυριάρχησε το ενδιαφέρον για προσφορές έγκαιρης κράτησης (“παράθυρο” 31-60 ημερών και άνω), ξεπερνώντας τις κρατήσεις που πραγματοποιήθηκαν για 0-7 ημέρες νωρίτερα της ημερομηνίας ταξιδιού. Η αβεβαιότητα της εποχής σημαίνει ότι το ενδιαφέρον για προσφορές της τελευταίας στιγμής για φθινοπωρινές και χειμερινές ημερομηνίες μειώνεται, τόσο σε μηνιαία όσο και σε τριετή βάση. Η εμπειρία από προηγούμενες περιόδους δείχνει ότι το φθινόπωρο και ο χειμώνας είναι ακατάλληλα για προγραμματισμό ταξιδιών.
traveldailynews.gr