Ο ευρωπαϊκός οργανισμός εμπορικών αερολιμένων ACI Europe δημοσίευσε την έκθεση εναέριας κυκλοφορίας με στοιχεία για τον μήνα Ιούνιο, καθώς και το β’ τρίμηνο και το α’ εξάμηνο του 2022.
Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 247% το α’ εξάμηνο του 2022 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι – με αποτέλεσμα τα αεροδρόμια σε όλη την ήπειρο να εξυπηρετούν επιπλέον 660 εκατ. επιβάτες.
Η αύξηση οφείλεται κυρίως στη διεθνή κίνηση (+381,2%) και όχι στην εγχώρια (+88,5%). Ήταν επίσης πολύ συγκεντρωμένη το β’ τρίμηνο (+245,9%) – μετά τη χαλάρωση από τον Μάρτιο των περιορισμών που σχετίζονται με την παραλλαγή “Omicron” του COVID-19 για ταξίδια εντός Ευρώπης, καθώς και για έναν αυξανόμενο αριθμό εξωτερικών αγορών.
Τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+(1) σημείωσαν μακράν το μεγαλύτερο άλμα στην επιβατική κίνηση το α’ εξάμηνο, σε 348,9% - με αποτέλεσμα ο όγκος επιβατών τους να αυξηθεί στα 635 εκατομμύρια, από 140 εκατομμύρια σε σύγκριση με πέρυσι. Εντός του μπλοκ αυτού, τα αεροδρόμια της Ιρλανδίας (+1.125%), του Ηνωμένου Βασιλείου (+833%), της Σλοβακίας (+842,2%), της Ουγγαρίας (+784,8%) και της Δανίας (+611,8%) σημείωσαν αξιοσημείωτη αύξηση.
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη(2) το α’ εξάμηνο ήταν πιο μέτρια αν και το ίδιο σημαντική, στο 58,3%.
Αυτό αντανακλά το γεγονός ότι αυτές οι αγορές είχαν γενικά υποβληθεί σε λιγότερο αυστηρούς περιορισμούς τόσο τοπικά όσο και για ταξίδια καθ’όλη τη διάρκεια της πανδημίας και είχαν αρχίσει να ανακάμπτουν νωρίτερα σε σύγκριση με την αγορά της ΕΕ+. Αυτό συνέβη κυρίως για τα αεροδρόμια της Τουρκίας (+96,3%) αλλά και σε μικρότερες αγορές όπως η Αρμενία (+75,6%) και το Καζακστάν (+11,5%) - με τα αεροδρόμια του Ισραήλ (+328,9%) να αποτελούν την εξαίρεση και να ακολουθούν δυναμική παρόμοια με τα αεροδρόμια της ΕΕ+. Οι επιδόσεις της αγοράς εκτός ΕΕ+ αντικατοπτρίζουν επίσης τον αντίκτυπο του πολέμου στα αεροδρόμια της Ουκρανίας - με τις διεθνείς κυρώσεις να επιβαρύνουν τα αεροδρόμια της Ρωσίας (-3,6%) και της Λευκορωσίας (-16,7%).
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe σχολίασε: “Αυτοί οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Εάν ο COVID-19 προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου κατάρρευση στην επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης, η ανάκαμψη που βιώσαμε αυτήν την άνοιξη, ειδικά στην αγορά της ΕΕ+, είναι εξίσου εξαιρετική. Το γεγονός ότι οι επιβατικοί όγκοι σε ολόκληρη την ήπειρο παρέμειναν ακόμη 28,3% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα για το α’ εξάμηνο του έτους δε θα πρέπει να επισκιάσει την απόλυτη και άνευ προηγουμένου απελευθέρωση της ζήτησης που έχει σημειωθεί από τον Μάρτιο”.
Τον Ιούνιο του 2022 η επιβατική κίνηση σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σημειώνει περαιτέρω κέρδη – με τον μήνα να κλείνει στο -17,4% έναντι των επιπέδων προ πανδημίας (Ιούνιος 2019). Αυτή είναι η καλύτερη μηνιαία απόδοση από την τελευταία αναφορά πριν από την πανδημία, τον Φεβρουάριο του 2020.
Σε μια αντιστροφή της κατάστασης που επικρατούσε καθ’όλη τη διάρκεια της πανδημίας, η αγορά της ΕΕ+ (-16,6%) ξεπέρασε τις επιδόσεις της υπόλοιπης Ευρώπης (-21,7%) τον Ιούνιο, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019).
Μια πιο προσεκτική ματιά στις επιδόσεις των εθνικών αγορών στην αγορά της ΕΕ+ δείχνει ότι η ανάκαμψη συνεχίζει να οφείλεται στη ζήτηση αναψυχής και VFR (Visiting Friends & Relatives), όπως αποδεικνύεται από τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν από αεροδρόμια σε χώρες που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό:
Τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+1,8%) και το Λουξεμβούργο (0%) ήταν τα μόνα που ανέκαμψαν πλήρως στον επιβατικό όγκο πριν από την πανδημία (2019) τον Ιούνιο. Τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας (-2,9%) πλησίασαν σε πλήρη ανάκαμψη, ακολουθούμενα από αυτά της Λιθουανίας (-7,5%) και της Νορβηγίας (-9,9%).
Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-45,7%), της Φινλανδίας (-36,8%), της Βουλγαρίας (-34,1%), της Τσεχίας (-33,3%) και της Λετονίας (-28%) δυσκολεύτηκαν να ανακάμψουν πιο δυναμικά, κυρίως λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και των σχετικών διεθνών κυρώσεων στη Ρωσία.
Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών ΕΕ+, τα αεροδρόμια της Ισπανίας (-10,8%) και της Ιταλίας (-12,7%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ενώ ακολούθησαν τα αεροδρόμια της Γαλλίας (-17,6%), του Ηνωμένου Βασιλείου (-19,2%) και της Γερμανίας (-27%).
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα καλύτερα αποτελέσματα τον Ιούνιο προήλθαν από αεροδρόμια στις μικρότερες αγορές, της Αλβανίας (+59,3%), της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+29,9%), του Κοσσυφοπεδίου (+24,8%), της Αρμενίας (+16,7%) και του Καζακστάν (+13,1%), που ξεπέρασαν κατά πολύ τα προπανδημικά τους επίπεδα (2019).
Τα αεροδρόμια της Βόρειας Μακεδονίας (-5%) και της Σερβίας (-8,7%) πλησίασαν στην πλήρη ανάκαμψη, ακολουθούμενα από αυτά της Τουρκίας (-12,4%). Τα αεροδρόμια στην Ουκρανία έχουν χάσει όλη την επιβατική τους κίνηση (-100%), με τις διεθνείς κυρώσεις να επηρεάζουν την απόδοση των αεροδρομίων στη Ρωσία (-27%) και τη Λευκορωσία (-62,1%), καθώς και εκείνων στο Μαυροβούνιο (-60,9%), τη Γεωργία (-32,5%) και τη Μολδαβία (-28,6%).
Τα μεγάλα (5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια: -17%) και, γενικότερα, τα μεγαλύτερα αεροδρόμια συνέχισαν να παρουσιάζουν χαμηλότερες επιδόσεις σε μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια(3) (-6,6%) τον Ιούνιο, σε σύγκριση με το επίπεδο επιβατικής κίνησης πριν από την πανδημία (2019). Αυτό αντικατοπτρίζει τους συνεχείς ταξιδιωτικούς περιορισμούς σε επιλεγμένες ασιατικές αγορές – ιδίως στην Κίνα. Ωστόσο, τα μεγάλα αεροδρόμια εξακολουθούσαν να έχουν εξαιρετικές αυξήσεις επιβατικού όγκου σε σύγκριση με πέρυσι:
- Η Κωνσταντινούπολη (-1,7% έναντι 2019 |+ 115,4% έναντι 2021) συνέχισε να είναι πρωταθλητής σε απόλυτες τιμές τον Ιούνιο, έχοντας σχεδόν ανακτήσει πλήρως τον όγκο επιβατών της πριν από την πανδημία.
- Το Λονδίνο-Heathrow ήρθε δεύτερο σε απόλυτες τιμές (-17,3% έναντι 2019 | +526% έναντι 2021), με τη μεγαλύτερη αύξηση όγκου σε σύγκριση με πέρυσι.
- Τον βρετανικό κόμβο ακολούθησαν το Παρίσι-CDG (-21,2% έναντι 2019|+ 222,9% έναντι 2021) και το Άμστερνταμ-Schiphol (-19,5% έναντι του 2019 | + 211,8%).
Μεταξύ των άλλων μεγάλων αεροδρομίων και κόμβων, τα αποτελέσματα δεν ήταν ομοιόμορφα τον Ιούνιο:
- Η Πάλμα ντε Μαγιόρκα που “τροφοδοτείται” από τον τουρισμό (-3,6%), η Λισαβόνα (-6,6%) και η Αθήνα (-6,8%) ήταν πιο κοντά στην πλήρη ανάκαμψη των επιπέδων κυκλοφορίας τους πριν από την πανδημία (2019).
- Το Παρίσι-ORY (-10,4%) επωφελήθηκε από την εγχώρια και ενδοευρωπαϊκή κίνηση, ενώ η εξάρτηση του Δουβλίνου (-11,7%) από τη διατλαντική αγορά ενίσχυσε επίσης τα αποτελέσματά του.
- Αντίθετα, οι Βρυξέλλες (-28,2%) επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό όπως και το Ελσίνκι (-36,8%) όπου δρομολογήσεις συνήθιζαν να περιλαμβάνουν υπερπτήσεις της Ρωσίας.
Εν τω μεταξύ, ορισμένα περιφερειακά αεροδρόμια που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε LCCs ξεπέρασαν τα επίπεδα κυκλοφορίας προ πανδημίας (2019) τον Ιούνιο, όπως: Σαντορίνη (+72,5%), Τίρανα (59,3%), Ζαντάρ (+ 39,1%), Φουντσάλ (+27,9%), Μύκονος (+12,9%), Κέρκυρα (+12,8%), Κάουνας (+8,1%), Μενόρκα (+6,5%), Μπιλούντ (+5,5%), Όλμπια (+4,7%) %) και Μπέργκαμο (+1,1%).
Οι κινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά 127,9% το α’ εξάμηνο και κατά 84,1% τον Ιούνιο σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περιόδους του προηγούμενου έτους.
1 EΕ, Ευρωζώνη, Ελβετία και Ην. Βασίλειο
2 Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία & Ερζεγονίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Καζακστάν, Κόσοβο, Β. Μακεδονία, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Ρωσία, Σερβία, Τουρκία, Ουκρανία και Ουζεμπεκιστάν.
3 Αεροδρόμια με λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (2019)