Στο θεματικό εργαστήριο με τίτλο “Η ψηφιακή κληρονομιά συμβάλλει στην ανάπτυξη και την προώθηση του πολιτιστικού τουρισμού στη μεταπανδημική εποχή” (“Digital heritage advances for cultural tourism development & promotion in the post-pandemic era) που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των πρόσθετων δράσεων του έργου CHRISTA την Τετάρτη 15 και την Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022 το Sibiu της Ρουμανίας από τον εταίρο του έργου Sibiu County Tourism Association συμμετείχε το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας, για λογαριασμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας, για λογαριασμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, συμμετέχει ως εταίρος στο έργο “Πολιτισμός και κληρονομιά για υπεύθυνες, καινοτόμες και βιώσιμες τουριστικές δράσεις / Culture and Heritage for Responsible, Innovative and Sustainable Tourism Actions”, με ακρωνύμιο CHRISTA, το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Διαπεριφερειακής Συνεργασίας Interreg Europe 2014-2020.
Στο θεματικό εργαστήριο συμμετείχαν οι εκπρόσωποι των εταίρων και των ενδιαφερόμενων φορέων (stakeholders) από τις χώρες που συμμετέχουν στο έργο CHRISTA. Από την Ελλάδα συμμετείχαν η κα Στέλλα Τριανταφυλλίδου, υπάλληλος του Τμήματος Οικονομικής Διαχείρισης Επενδυτικών Προγραμμάτων του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας και η κα Αλεξάνδρα Γαϊτανάκη, υπάλληλος του τμήματος Τουριστικού Σχεδιασμού και Συντονισμού της Διεύθυνσης Τουρισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Κατά την πρώτη ημέρα, το εργαστήριο περιλάμβανε θεματικές ενότητες όπως η ψηφιακή κληρονομιά, η ψηφιοποίηση στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς, οι προτεραιότητες και οι πρωτοβουλίες των εταίρων στον τομέα της ψηφιακής κληρονομιάς για την ανάπτυξη και προώθηση του πολιτιστικού τουρισμού στην μετά την πανδημία εποχή, τα εργαλεία πολιτικής, οι αλλαγές πολιτικής και η μελλοντική πορεία.
Κατά τη δεύτερη ημέρα της διοργάνωσης, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη μελέτης στο σημαντικότερο εθνογραφικό ίδρυμα στη Ρουμανία, το μουσειακό συγκρότημα ASTRA Museum, κατά τη διάρκεια της οποίας έγινε επίδειξη των ψηφιακών εφαρμογών του Μουσείου (Astra Museum App, Astra VR, Astra Mobility).
Στο πλαίσιο της παρουσίασής της, η κα Γαϊτανάκη, εκπροσωπώντας την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αφού πρώτα παρέθεσε σημαντικά στοιχεία για τις υποδομές ξενοδοχείων, τις διεθνείς αφίξεις και το αεροδρόμιο “Μακεδονία”, επεσήμανε ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αποτελεί έναν τουριστικό προορισμό τεσσάρων εποχών, καθώς “προσφέρει αμέτρητες επιλογές που ικανοποιούν ακόμη και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη”. Η κα Γαϊτανάκη υπογράμμισε ότι “βασικός στόχος είναι να καταστεί η Περιφέρεια ένας προορισμός 365 ημερών” και ότι προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος προβάλλονται με κάθε τρόπο οι θεματικές μορφές τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός τουρισμός, και αξιοποιούνται οι ψηφιακές εξελίξεις. Στη συνέχεια, η κα Γαϊτανάκη παρουσίασε τις ψηφιακές εφαρμογές που έχει αναπτύξει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι οποίες παρέχουν σημαντική και στοχευμένη πληροφόρηση και πλήθος διαφορετικών επιλογών στους επισκέπτες. Οι εφαρμογές αυτές αναφέρονται παρακάτω:
Η νέα ψηφιακή εφαρμογή “Gods” (“Θεοί”) η οποία αναπτύχθηκε προκειμένου να προσφέρει μια selfie φωτογραφία με τους θεούς του Ολύμπου. Δημιουργήθηκε, δηλαδή, μια εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας για κινητές συσκευές, με λειτουργικά συστήματα iOS και Android, όπου παρουσιάζονται οι 12 θεοί του Ολύμπου, στο μέρος όπου ζούσαν, σε επαυξημένη πραγματικότητα. Ακόμη, σχεδιάστηκαν και αναπτύχθηκαν 12 τρισδιάστατα μοντέλα των 12 θεών του Ολύμπου. Καθώς πρόκειται για μυθολογικούς χαρακτήρες, χρησιμοποιήθηκαν γνωστά αγάλματα των 12 θεών του Ολύμπου που φιλοξενούνται στα μεγαλύτερα μουσεία και εκθέσεις στον κόσμο. Έχει διασφαλιστεί η χρήση των δικαιωμάτων των τρισδιάστατων μοντέλων και οι υφές έχουν προσαρμοστεί στα πραγματικά αγάλματα (μάρμαρο-ορείχαλκος). Τα 12 τρισδιάστατα μοντέλα έχουν τοποθετηθεί με γεωαναφορά σε συγκεκριμένες διαδρομές και σημεία ενδιαφέροντος του Ολύμπου (καταφύγιο “Σπήλιος Αγαπητός” στο χωριό Λιτόχωρο, ιερά μονή Αγίου Διονυσίου). Επίσης, για λόγους μεγαλύτερης χρηστικότητας της εφαρμογής, τα ίδια αγάλματα τοποθετήθηκαν σε δυο ακόμη σημεία εντός της πόλης της Θεσσαλονίκης (περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου της ΠΚΜ επί της οδού 26ης Οκτωβρίου, Κήποι της Βίλας Αλλατίνη επί της Λεωφ. Βασ. Όλγας). Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας “the Gods”, ο επισκέπτης μπορεί να εντοπίσει τα τρισδιάστατα μοντέλα, να φωτογραφηθεί με τους αγαπημένους του θεούς στο φυσικό τους περιβάλλον, το Εθνικό Πάρκο του Ολύμπου και να μοιραστεί την εμπειρία του στα κοινωνικά δίκτυα. Ταυτόχρονα. μπορεί να ενημερωθεί για κάθε Θεό του Ολύμπου, καθώς και για τον δημιουργό ή τη θέση του αγάλματος.
Επίσης, παρουσιάστηκε η ψηφιακή εφαρμογή, που ονομάζεται “Digital Walk” (“Ψηφιακή βόλτα”), η οποία είναι διαθέσιμη σε κινητές συσκευές με λειτουργικό σύστημα iOS και Android και προσφέρει έναν προσωπικό ψηφιακό βοηθό για να ανακαλύψει ο επισκέπτης τα αξιοθέατα της Θεσσαλονίκης. Ο ψηφιακός εικονικός οδηγός (e-guide), με το όνομα Cassandra, είναι ένας προσωπικός οδηγός που βοηθάει τον χρήστη να ανακαλύψει τα αξιοθέατα της Θεσσαλονίκης. Η εφαρμογή σχεδιάστηκε για επισκέπτες κρουαζιέρας και περιλαμβάνει περιήγηση στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης σε σχέση με τον πολιτισμό, την ψυχαγωγία και τη γαστρονομία. Υποδεικνύει σημεία ενδιαφέροντος της Θεσσαλονίκης αυξάνοντας την πολιτιστική εμπειρία του χρήστη (τουρίστας, επισκέπτης, καθημερινή χρήση). Επιλέχθηκαν 26 αξιοθέατα συμπεριλαμβανομένων εκκλησιών και μοναστηριών, μνημεία της UNESCO (15 στη Θεσσαλονίκη), μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι, υπαίθριες κατασκευές, παραδοσιακοί οικισμοί και άλλα σημεία ενδιαφέροντος.
Αντίστοιχα, έχει αναπτυχθεί η εφαρμογή “The white tower AR App” (“Εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας, ο Λευκός Πύργος”), που βοηθάει τον επισκέπτη να ανακαλύψει και να εξερευνήσει τον Λευκό Πύργο, το σύμβολο της Θεσσαλονίκης, όπως ήταν αιώνες πριν. Με αυτήν την εφαρμογή, η οποία είναι διαθέσιμη σε φορητές συσκευές με λειτουργικό σύστημα iOS και Androis, ο επισκέπτης μπορεί να ενημερωθεί σε τρεις γλώσσες για το μνημείο και όταν στοχεύει στον Λευκό Πύργο με την κάμερά του μπορεί να δει τον Λευκό Πύργο όπως ήταν πριν από αιώνες στην αρχική του μορφή.
Τέλος, η εφαρμογή “Olympus 3D” χρησιμοποιεί εικονική πραγματικότητα για να αναδείξει διαδρομές και μονοπάτια του βουνού Όλυμπος. Στον ήδη υπάρχοντα τουριστικό ιστότοπο visit-centralmacedonia.gr δημιουργήθηκε ένας θεματικός ιστότοπος με την ονομασία “Olympus 3D”, που παρέχει ένα πολυμεσικό, πολυτροπικό περιβάλλον για την ανάδειξη του Ολύμπου ως τουριστικό προορισμό προκειμένου να αναβαθμιστεί η υπάρχουσα ταυτότητα. Δημιουργήθηκε τρισδιάστατη αναπαράσταση του βουνού όπου υποδεικνύεται η διαδρομή, τα μονοπάτια, τα σημεία ιδιαίτερης βιοποικιλότητας του Εθνικού Πάρκου και άλλα σημεία ενδιαφέροντος, όπως οι διαδρομές αναρρίχησης και οι κορυφές, καθώς και τα ορεινά χωριά του Ολύμπου. Το τρισδιάστατο ανάγλυφο του Ολύμπου σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε χρησιμοποιώντας δορυφορικές εικόνες. Προστέθηκαν στρώματα με πληροφορίες, όπως ορειβατικές διαδρομές, καταφύγια, κορυφές, ζώνες βιοποικιλότητας, χωριά και παραδοσιακοί οικισμοί, ναοί και μοναστήρια, αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία. Έτσι, μέσω της εφαρμογής “Olympus 3D” ο υποψήφιος επισκέπτης μπορεί να ενημερωθεί για κάθε σημείο ενδιαφέροντος.
Στο τέλος της παρουσίασής της η κα Γαϊτανάκη τόνισε ότι νέες ψηφιακές εφαρμογές βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή, προκειμένου “να δώσουμε στους επισκέπτες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας περισσότερες πληροφορίες και πολλά περισσότερα εργαλεία για να εξερευνήσουν τον προορισμό μας”.