Tο 2019, έτος κατά το οποίο σημειώθηκαν ιστορικά υψηλά αφίξεων στην Ισπανία (83,5 εκατ. επισκεπτών), οι απευθείας κρατήσεις, μέσω των ιστοσελίδων των ξενοδοχείων, έφθανε το ένα τρίτο του συνόλου των κρατήσεων.
Αντίθετα, οι κρατήσεις, μέσω των δύο διαδικτυακών κολοσσών Booking και Expedia, είχαν ξεπεράσει για πρώτη φορά τις κρατήσεις, που πραγματοποιήθηκαν απευθείας στα καταλύματα, δεδομένου ότι το ποσοστό έφθασε το 38,1%. Εκείνη την περίοδο, φαινόταν εντελώς ασύμφορο για τα ξενοδοχεία να επικεντρωθούν σε στρατηγική αύξησης απευθείας κρατήσεων, παρά τις παράλογες προμήθειες, όπως τις χαρακτήριζε η Ισπανική Συνομοσπονδία Τουριστικών Ξενοδοχείων και Καταλυμάτων, που επέβαλαν οι διαδικτυακές πλατφόρμες. Η Συνομοσπονδία έχει, κατά καιρούς, τονίσει, εξάλλου, ότι οι όροι που θέτουν οι τελευταίες, μπορεί να θεωρηθούν παράλογοι, καθώς απαγορεύουν στις επιχειρήσεις να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στον δικό τους ιστότοπο, από ό,τι εμφανίζεται στις πλατφόρμες.
Η πανδημία, όμως, μετέβαλε, σε μεγάλο βαθμό, τόσο τις συνήθειες των ταξιδιωτών όσο και τις στρατηγικές των τουριστικών επιχειρήσεων. Παράλληλα, η χρεοκοπία της Thomas Cook το 2019, η οποία επηρέασε ιδιαίτερα την τουριστική κίνηση στις Κανάριες Νήσους, κατέστησε σαφές ότι η μεγάλη εξάρτηση, από ένα ταξιδιωτικό πρακτορείο, μπορεί να αποβεί μοιραία σε περίπτωση οικονομικών δυσκολιών. Ήδη από τον Μάρτιο του 2020, τα ισπανικά ξενοδοχεία κάνουν αξιοσημείωτη προσπάθεια για να προωθήσουν τις απευθείας κρατήσεις, μέσω όλων των καναλιών, όπως ιστότοποι, τηλεφωνικά κέντρα και κοινωνικά δίκτυα.
Η στρατηγική αυτή φαίνεται να έχει αποδώσει καρπούς, καθώς στην τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ξενοδοχείων, Εστιατορίων, Μπαρ και Καφέ (HOTREC), τα στατιστικά αναφέρουν ότι οι απευθείας κρατήσεις σημείωσαν άνοδο 25% το 2021, σε σύγκριση με το 2019 και πλέον ξεπερνούν, εκ νέου, τις κρατήσεις μέσω των διαδικτυακών πλατφόρμων. Μάλιστα, οι κρατήσεις αυτές αφορούν το 41,3% του συνόλου, πολύ κοντά στα επίπεδα του 2013, όταν είχαν φθάσει το 43,6%. Μέσω των Booking, Expedia και αντίστοιχων διαδικτυακών πρακτορείων, την προηγούμενη χρονιά, πραγματοποιήθηκε το 32% του συνόλου των κρατήσεων, ενώ το 12% έγινε, μέσω ταξιδιωτικών πρακτορείων και το υπόλοιπο 14,4%, μέσω άλλων φορέων.
Εντούτοις, οι απευθείας κρατήσεις στα ισπανικά ξενοδοχεία είναι χαμηλότερες από αυτές άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπως της Ιταλίας, της Γαλλίας ή της Γερμανίας, των οποίων οι απευθείας κρατήσεις υπερβαίνουν το 62%. Ο ισπανικός μέσος όρος είναι μικρότερος και του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ο οποίος άγγιξε το 60% για το 2021.
(*) Oι πληροφορίες προέρχονται από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Μαδρίτης.
tornosnews.gr