ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 16 Απριλίου 2022

ITB Berlin & Statista : Τουρισμός: Ισχυρή ανάκαμψη το 2022 & ρεκόρ το 2023 - Ποια είναι η ζήτηση για Ελλάδα

H παγκόσμια τουριστική αγορά πρόκειται να παρουσιάσει αύξηση κατά 48% το 2022, στα 637 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την έκθεση Mobility Market Outlook της Statista Q και της ITB Berlin.

Το 2023, η βιομηχανία πρόκειται να ξεπεράσει κατά 5% τα επίπεδα προ πανδημίας φτάνοντας τα 756 δισ. δολάρια. Εκτός από την κρουαζιέρα (+180% έναντι του 2021), ο ισχυρότερος ρυθμός ανάκαμψης το 2022, πάνω από τις εξοχικές κατοικίες και τα πακέτα διακοπών, πρόκειται να καταγραφεί στην ξενοδοχειακή βιομηχανία, που θα είναι της τάξης του 57%.

Παράλληλα, σύμφωνα με την έκθεση, οι ιδιωτικές και εξοχικές κατοικίες θα παρουσιάσουν αύξηση σε πάνω από 81 δισεκατομμύρια δολάρια, μόλις 2% κάτω από τα επίπεδα του 2019.




Πώς θα επηρεάσει ο πόλεμος

Εφόσον οι εκτιμήσεις αυτές δεν λαμβάνουν υπόψη τον αντίκτυπο του πολέμου στην Ουκρανία, αναδύεται το ερώτημα εάν ο πόλεμος αυτός θα έχει μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στα παγκόσμια ταξίδια και στην τουριστική βιομηχανία.

Σύμφωνα με ανάλυση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), το πιο διαρκές σοκ μέχρι σήμερα στα παγκόσμια ιδιωτικά αεροπορικά ταξίδια, πέρα ​​από τον κορωνοϊό, προκλήθηκε από την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001.

Ο αριθμός επιβατών παγκοσμίως μειώθηκαν το 2001 και το 2002 κατά σχεδόν 1% έναντι της προηγούμενης χρονιάς, ενδεικτικό ότι η τάση ανάπτυξης στα αεροπορικά ταξίδια επηρεάστηκε σε βραχυχρόνια βάση και επανήλθε και ξεπέρασε τα επίπεδα προ κρίσης το 2004.

Σύμφωνα με τα δεδομένα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, οι δύο εμπλεκόμενες χώρες στον πόλεμο αντιπροσωπεύουν το 3% των παγκόσμιων τουριστικών δαπανών στα διασυνοριακά ταξίδια, βάσει στοιχείων του 2019. Εάν η γεωπολιτική κρίση δεν αποκλιμακωθεί, αναμένεται να έχει αντίκτυπο στην παγκόσμια ταξιδιωτική βιομηχανία, όμως η κρίση ενδέχεται να επηρεάσει σε μεγαλύτερο βαθμό μεμονωμένες αγορές. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών της Κύπρου, Κωνσταντίνο Πετρίδη, οι Ρώσοι τουρίστες αντιπροσωπεύουν το 25% του συνόλου των διεθνών τουριστών στη χώρα και η απουσία τους θα κοστίσει έως και το 2% του ΑΕΠ της Κύπρου. Η Τουρκία υποδέχθηκε πάνω από 4,5 εκατ. Ρώσους τουρίστες και 2 εκατ. Ουκρανούς τουρίστες το 2021, οι οποίοι συνιστούν το 30% του συνόλου των τουριστών στη χώρα.

Το «φαινόμενο αναπλήρωσης» στους Γερμανούς και η τάση για ταξίδια στην Ελλάδα

Παρά τις κρίσεις, οι Γερμανοί φαίνεται να έχουν αμείωτο ενδιαφέρον για ταξίδια και διακοπές. Σύμφωνα με την έρευνα Global Consumer Survey της Statista, πάνω από το 62% των Γερμανών ταξιδιωτών προγραμματίζουν τουλάχιστον ένα ταξίδι μέσα στο ερχόμενο δωδεκάμηνο.

Ο διευθυντής του Γερμανικού Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών, Δρ. Bernd Eisenstein, παρατηρεί «φαινόμενο αναπλήρωσης» στα ταξίδια, καθώς, οπως επισημαίνει, η διάθεση για αυτά έχει συσσωρευθεί με την πάροδο του χρόνου και πλέον εκφράζεται. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται και στις αερομεταφορές. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Ένωση της Βιομηχανίας Αερομεταφορών, το 2022 προσφέρονται 3% περισσότερες αεροπορικές θέσεις από το 2019 στον κλάδο του τουρισμού. Ο επικεφαλής αγοράς της Eurowings, Jens Bischof, σημειώνει ότι έπειτα από 2 χρόνια πανδημίας, εκατομμύρια άνθρωποι επιθυμούν να αναπληρώσουν τις διακοπές που έχασαν ή να κάνουν και πάλι δια ζώσης σημαντικές επαγγελματικές συναντήσεις. Οι ταξιδιώτες επιλέγουν και πάλι Μεσογειακούς προορισμούς και σύμφωνα με τη Eurowings οι δημοφιλέστεροι για εφέτος είναι η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ελλάδα και η Ιταλία. Σε γενικές γραμμές, η Ευρώπη είναι πολύ δημοφιλής προορισμός για τους Γερμανούς και σύμφωνα με το GCS, το 54% των ταξιδιωτών προγραμματίζουν ταξίδια μέσα στο τρέχον έτος στην Ευρώπη και, κατά δεύτερο λόγο, στην Ασία (18%).

Η πανδημία δεν αλλάζει τα κριτήρια επιλογής προορισμού

Σύμφωνα με το GCS η πανδημία είχε αντίκτυπο στην ταξιδιωτική συμπεριφορά του 90% των ταξιδιωτών από τη Γερμανία, το Ην. Βασίλειο και τις ΗΠΑ, και μόλις το 31% των ερωτηθέντων από τις τρεις αυτές χώρες δεν πιστεύουν ότι η αλλαγή της ταξιδιωτικής συμπεριφοράς θα είναι μόνιμη.

Όμως, βάσει των δεδομένων από τη Eurowings στη Γερμανία και την έρευνα της GCS, η επιλογή προορισμών δεν αλλάζει. Όπως και το 2019, τα 5 σημαντικότερα κριτήρια επιλογής προορισμού για τους Γερμανούς το 2022 ήταν οι καιρικές συνθήκες, η φύση, η ασφάλεια στον προορισμό, τα αξιοθέατα και το κόστος. Όσον αφορά τις δαπάνες, το 36% εξ όσων συμμετείχαν στην έρευνα από τη Γερμανία θα δαπανήσουν περισσότερα στις διακοπές τους σε σχέση με τις προθέσεις τους προ πανδημίας, το 31% θα δαπανήσουν τα ίδια και άλλο ένα 31% θα δαπανήσει λιγότερα. Το 50% των ταξιδιωτών προγραμματίζουν διακοπές με προϋπολογισμό που ξεπερνάει τα 2.000 ευρώ και το 17% θα έχει προϋπολογισμό άνω των 3.000 ευρώ.