Ο κορωνοϊός είχε σοβαρό αντίκτυπο στα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία (OTA), σύμφωνα με την GlobalData, η οποία σημειώνει ότι το 2020 η αγοραία αξία του OTA μειώθηκε κατά 60,4% από έτος σε έτος.
Η εταιρεία δεδομένων και ανάλυσης αποκαλύπτει ότι, η αυξανόμενη παρουσία της Google στην αγορά, έχει προκαλέσει ανησυχίες στα ΟΤΑ κυρίως λόγω του ότι ο ευρύς έλεγχος που ασκεί ο τεχνολογικός γίγαντας, θα μπορούσε να επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα και, ως εκ τούτου, τις επιλογές των καταναλωτών.
Σχετικά, ο Αναλυτής Ταξιδιών και Τουρισμού της GlobalData κ.Ralph Hollister, σχολίασε ότι η αυξανόμενη παρουσία της Google στα διαδικτυακά ταξίδια θα είναι δυσοίωνη για τα OTA που δεν έχουν άλλη επιλογή για την επισκεψιμότητα τους, από το να βασίζονται στην κορυφαία μηχανή αναζήτησης.
Σύμφωνα με τον κ. Hollister, οι ρυθμιστικές αρχές ελέγχουν πλέον πιο εντατικά τις πρακτικές της Google, αλλά η εταιρεία πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά, λόγω της θέσης της ως κυρίαρχη μηχανή αναζήτησης, καθώς και του γεγονότος ότι δεν προσφέρει άμεσα ανταγωνιστικές υπηρεσίες. Ο χαμηλός ανταγωνισμός μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών, επομένως είναι ζωτικής σημασίας για όλους τους ταξιδιώτες να επιτευχθεί η σωστή ισορροπία.
Από πλευράς της, η κα Laura Petrone, Thematic Analyst της GlobalData, επεσήμανε ότι η Google έχει σίγουρα τεράστια ευθύνη όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα, αφού έχει το μονοπώλιο στις αναζητήσεις στο διαδίκτυο και έχει κατηγορηθεί πολλές φορές για παραβίαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού για να διατηρήσει αυτό το μονοπώλιο. Σύμφωνα με την κα Petrone, ψηφιακές πλατφόρμες όπως η Google μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη γνώση που δημιουργείται από τα δεδομένα μίας αγοράς και, εκμεταλλευόμενες την κλίμακα τους, μπορούν να επεκτείνουν τις υπηρεσίες τους σε νέες αγορές.
Ωστόσο, τονίζει η κα Petrone, πρέπει να είναι προσεκτικές, γιατί με αυτόν τον τρόπο καταλήγουν να προσελκύουν ακόμη περισσότερο ρυθμιστικό έλεγχο, καθώς θεωρούνται μονοπώλια δεδομένων σε όποιον τομέα και αν κινηθούν.
Αναλυτικά, από το 2015 έως το 2019, η αγορά OTA σημείωσε ανάπτυξη 9,4% σύνθετου ετήσιου ρυθμού ανάπτυξης (CAGR), φθάνοντας τα 480,3 δισ δολάρια. Αυτός ο γρήγορος ρυθμός και οι μελλοντικές δυνατότητες ανάπτυξης, ενίσχυσαν την εστίαση της Google στα διαδικτυακά ταξίδια.
Μέχρι το 2019, η αγορά OTA κατηγορούσε ήδη την εξασθενημένη εμφάνιση στα αποτελέσματα αναζήτησης Google για κακά κέρδη τρίτου τριμήνου. Τα καθαρά έσοδα του Ομίλου Expedia μειώθηκαν κατά 22% ετησίως το τρίτο τρίμηνο του 2019, γεγονός που εν μέρει αποδόθηκε στις αλλαγές στον αλγόριθμο της Google, με αποτέλεσμα να χαθεί η εμφάνιση.
Σύμφωνα με τον ειδικό αναλυτή της GlobalData, πράγματι η Google αύξησε τη δραστηριότητά της στα διαδικτυακά ταξίδια πριν από την πανδημία. Εξετάζοντας μόνο το 2019, η Google κυκλοφόρησε μεταξύ άλλων το Travel Hub της, πρόσθεσε δυνατότητες για check-in πτήσεων και κρατήσεις ξενοδοχείων στο Google Assistant, ενσωμάτωσε καταχωρίσεις καταλυμάτων στη λειτουργία των Χαρτών της και δημιούργησε έναν ιστότοπο αναζήτησης για τη διαθεσιμότητα ξενοδοχείων ανά προορισμό.
Συνεπώς, σύμφωνα με τον κ. Hollister, η Google διαθέτει ξεκάθαρα τόσο το επιχειρηματικό μοντέλο όσο και το κεφάλαιο που απαιτείται για να αντιμετωπίσει καλύτερα ένα γεγονός όπως ο κορωνοϊός: ‘Εως το 2020, τα έσοδα της Alphabet, μητρικής εταιρείας της Google, ήταν πάνω από 15 φορές περισσότερα από τα έσοδα της Booking και της Expedia μαζί.
Τα ταλαιπωρημένα OTA θα βασίζονται όλο και περισσότερο στην επισκεψιμότητα της Αναζήτησης Google καθώς προσπαθούν να ανακάμψουν από τον αντίκτυπο της πανδημίας. Τέλος, ο κ. Hollister τόνισε ότι η Google θα πρέπει να προσέξει να μην επεκταθεί ή να μην ενεργήσει πολύ επιθετικά και βραχυπρόθεσμα, διαφορετικά θα αντιμετωπίσει συχνότερες αντιανταγωνιστικές αξιώσεις, μηνύσεις και πρόστιμα.