Οι ρυθμίσεις Ψηφιακών Υπηρεσιών και Αγορών που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 15 Δεκεμβρίου, αποτελούν μια ευκαιρία για την αναβάθμιση, την αντιμετώπιση της παράνομης προσφοράς υπηρεσιών και μεγαλύτερο έλεγχο από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της ψηφιακής τους παρουσίας.
Αυτό επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο οργανισμός που εκπροσωπεί τα ξενοδοχεία, τα μπαρ, τα καφέ και στα εστιατόρια της Ευρώπης, HOTREC.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις φιλοξενίας θα περιέγραφαν τη σχέση τους με τις διαδικτυακές πλατφόρμες ως μονομερείς και εξαρτημένες. Η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προσφέρει στους ξενοδόχους την ελπίδα ότι η σχέση αυτή μπορεί να γίνει ειλικρινώς αμοιβαία όπου τα ξενοδοχεία θα συναλλάσσονται με τις πλατφόρμες με ίση βαρύτητα, δήλωσε η γενική γραμματέας της HOTREC, Marie Audren.
Όπως πρόσθεσε η κ. Audren, είμαστε αισιόδοξοι ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη της ΕΕ μπορούν, με την αξιοποίηση των ρυθμίσεων Ψηφιακών Υπηρεσιών και Αγορών, να στηρίξουν τη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για τις μικρές επιχειρήσεις που επιδιώκουν να ελέγχουν τις στρατηγικές ψηφιακής διανομής τους.
Οι επιχειρήσεις φιλοξενίας και τα ξενοδοχεία ιδιαίτερα, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις πλατφόρμες προκειμένου να λαμβάνουν κρατήσεις. Τα online τουριστικά γραφεία (ΟΤΑ) έχουν αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό τις τελευταίες 2 δεκαετίες, με μερίδιο που φτάνει το 30% του συνόλου των ξενοδοχειακών κρατήσεων. Το μερίδιο αυτό έχει αυξηθεί κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες από το 2013. Ο καταστροφικός αντίκτυπος της κρίσης του κορωνοϊού στον κλάδο της φιλοξενίας αύξησε περαιτέρω την εξάρτηση του κλάδου από τις πλατφόρμες αυτές.
Οι ΟΤΑ αποτελούν αναγκαίους συνεργάτες των ξενοδοχείων και επιστρατεύουν κάθε είδους τρικ προκειμένου να διατηρήσουν την ισχυρή σχέση τους με τα εξαρτημένα ξενοδοχεία, υπογραμμίζει η HOTREC. Σήμερα, ένας ξενοδόχος δεν διαθέτει τις ικανότητες να αμφισβητήσει τις ρήτρες ισοτιμίας τιμών, τις αλλαγές στους όρους και προϋποθέσεις και την περιορισμένη πρόσβαση σε δεδομένα επισκεπτών και μάρκετινγκ που δημιουργούνται από τις συναλλαγές που αφορούν τον ξενοδόχο.
Οποιαδήποτε προσπάθεια ενός ξενοδόχου να απελευθερωθεί από τους κανονισμούς των ΟΤΑ συναντά ποινές όπως η υποβάθμιση ή ακόμα και η απομάκρυνση της προσφοράς υπηρεσιών του. Οι ξενοδόχοι ωστόσο δεν έχουν τα μέσα να αντιμετωπίσουν την άδικη διαχείριση από τους ΟΤΑ εκτός από τους δικαστικούς αγώνες τύπου «Δαβίδ – Γολιάθ», όπου οι ΟΤΑ έχουν πολύ μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες από ένα οικογενειακό ξενοδοχείο για την κάλυψη των δικαστικών εξόδων.
Μία μόνο πλατφόρμα, η Booking.com, αντιπροσωπεύει πάνω από το 65% των ξενοδοχειακών κρατήσεων που πραγματοποιούνται μέσω ΟΤΑ στην Ευρώπη. Οι περισσότερες άλλες πλατφόρμες ΟΤΑ αντιγράφουν τις πρακτικές και τη συμπεριφορά της κυρίαρχης πλατφόρμας, κάτι που δίνει στους ξενοδόχους πολύ μικρά περιθώρια επιλογών να ανταγωνιστούν τις πλατφόρμες.
Η HOTREC χαιρετίζει τις νέες ρυθμίσεις οι οποίες διασφαλίζουν ότι οι πλατφόρμες είναι υπόλογες για το περιεχόμενο και για την εισαγωγή προϋποθέσεων κοινοποίησης νέων δεδομένων. Πρόκειται για απαραίτητη ρύθμιση που διασφαλίζει ότι οτιδήποτε είναι παράνομο έξω από το διαδίκτυο είναι παράνομο και μέσα σε αυτό, με τις πλατφόρμες να αναλαμβάνουν την ευθύνη για το ρόλο που διαδραματίζουν. Η HOTREC εκτιμά ότι τέτοιες ρυθμίσεις αποτελούν το κλειδί για να αντιμετωπιστεί η προσφορά βραχυπρόθεσμων μισθώσεων που δεν είναι συμβατές με την τοπική, την περιφερειακή ή την εθνική νομοθεσία.