Νέα ρεκόρ σε αριθμούς επισκεπτών και σε έκταση εκθεσιακού χώρου ετοιμάζεται να καταγράψει η έκθεση Ποσειδώνια 2020, το σημαντικότερο εμπορικό γεγονός της παγκόσμιας ναυτιλίας, που έχει συμπληρώσει πέντε δεκαετίες συνεχούς προσφοράς στην ελληνική ποντοπόρο ναυτιλιακή κοινότητα και συνολικά στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία.
Από την 1η έως τις 5 Ιουνίου, περισσότεροι από 2.000 εκθέτες από 90 χώρες και δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες από όλο τον κόσμο θα περιηγηθούν στα 50.000 τετραγωνικά μέτρα του εκθεσιακού κέντρου Metropolitan Expo, συγκεντρώνοντας στους χώρους της έκθεσης και των συνεδριακών αιθουσών τους κορυφαίους εκπροσώπους της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας.
Αιχμή του δόρατος της συνεχούς επέκτασης των Ποσειδωνίων είναι τόσο η δυναμική ανάπτυξης της ελληνικής ναυτιλίας, όπως αποτυπώνεται στις τουλάχιστον 200 τρέχουσες παραγγελίες για νέες ναυπηγήσεις πλοίων, όσο και το αυξημένο ενδιαφέρον για τη συνεχή τεχνική και τεχνολογική αναβάθμιση του παγκόσμιου στόλου.
Φυσικά, κυρίαρχη θέση στις συζητήσεις θα έχει το ζήτημα της εφαρμογής των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών. Ένα από τα βασικά ερωτήματα στα Ποσειδώνια 2020 θα είναι οι επιπτώσεις που θα έχει κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους η εφαρμογή των κανονισμών για καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο στο ηθικό ενός κατά τα άλλα ιδιαίτερα κερδοφόρου κλάδου, που διακινεί το 95% του παγκόσμιου εμπορίου.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), κ. Θεόδωρος Βενιάμης, δηλώνει σχετικά: ”Τα Ποσειδώνια 2020 θα πραγματοποιηθούν σε μία χρονιά που σηματοδοτεί σημαντικές αλλαγές στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Η εφαρμογή του παγκόσμιου ανώτατου ορίου θείου στα ναυτιλιακά καύσιμα, με τις όποιες προκλήσεις της, και οι συνεχιζόμενες συζητήσεις στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών (UN IMO) σχετικά με την υιοθέτηση βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα πλοία, είναι δύο από τα πιο σημαντικά θέματα που η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών παρακολουθεί ενεργά. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η περιβαλλοντική ατζέντα των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων είναι επίσης ένα κρίσιμο ζήτημα, για το οποίο χρειάζεται επαγρύπνηση και προσοχή εκ μέρους της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Η ναυτιλιακή βιομηχανία, απαραίτητη για το διεθνές εμπόριο βασικών αγαθών και φορτίων, έχει πλήρως δεσμευθεί, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, για πλήρη απεξάρτηση από τον άνθρακα και ήδη έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες προς αυτήν την κατεύθυνση μέσω των παγκόσμιων κανονισμών του UN ΙΜΟ. Ωστόσο, για την επίτευξη της πλήρους απεξάρτησης της ναυτιλίας από τον άνθρακα, απαιτούνται νέου τύπου καύσιμα και νέες τεχνολογίες πρόωσης πλοίων διαθέσιμα στην αγορά παγκοσμίως”.
Και ο κ. Βενιάμης καταλήγει: ”Είμαστε βέβαιοι ότι τα Ποσειδώνια 2020 θα αποτελέσουν για άλλη μία φορά μια πολύτιμη πλατφόρμα για εποικοδομητικές συζητήσεις σχετικά με τέτοια σημαντικά ζητήματα πολιτικής, εκτός από τους αμιγώς εμπορικούς και επιχειρηματικούς στόχους που εξυπηρετούν επιτυχώς εδώ και χρόνια”.
Οι προβληματισμοί της ΕΕΕ αναμένεται να αναδειχθούν σε κορυφαίο θέμα συζήτησης στην ατζέντα των φετινών Ποσειδωνίων, τροφοδοτώντας ζωηρές συζητήσεις μεταξύ στελεχών της βιομηχανίας, κυβερνητικών αξιωματούχων και ρυθμιστικών φορέων για σειρά θεμάτων που διαμορφώνουν το μέλλον της βιομηχανίας.
Και ασφαλώς, στο επίκεντρο του διαλόγου θα βρεθεί το φλέγον ζήτημα των κανονισμών μείωσης εκπομπών βλαβερών ρύπων, καθώς μένει να αποδειχθεί κατά πόσον οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν προσαρμοστεί πραγματικά στις προκλήσεις που θέτει η εφαρμογή τους. Ο κ. Γεώργιος Πατέρας, πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, σχολιάζει από την πλευρά του: ”Η συνολική επίπτωση της ναυτιλίας στη ρύπανση είναι ούτως ή άλλως μικρή, ωστόσο σύσσωμη η ναυτιλιακή κοινότητα θα συνεχίσει να πρωτοπορεί και να υιοθετεί ρηξικέλευθες λύσεις για τη μείωση των εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, αλλά και διοξειδίου του άνθρακα. Τα φετινά Ποσειδώνια θα δώσουν σε όλους τους παίκτες του κλάδου την ευκαιρία να συζητήσουν μια σειρά εκκρεμών ακόμα ζητημάτων, όπως είναι ο καθορισμός ορίων στην ισχύ πρόωσης των πλοίων ή οι δασμοί που επιβάλλονται στις εταιρείες εφοδιασμού ‒χωρίς να ξεχνάμε την πιεστική αναζήτηση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, συμβατών με τους νέους κανονισμούς”.
Το εξαιρετικά επίκαιρο θέμα των καυσίμων αυξάνει και τη ζήτηση εκθεσιακού χώρου, καθώς τα Ποσειδώνια 2020 αναμένεται να καλωσορίσουν περισσότερους από 50 νέους εκθέτες, συμπεριλαμβανομένων κορυφαίων πετρελαϊκών ομίλων όπως η Total και ο τομέας λιπαντικών της, Total Lubmarine, αλλά και των εθνικών περιπτέρων της Σρι Λάνκα και της Ρουμανίας. Κι ενώ απομένουν ακόμα τέσσερις μήνες έως τα εγκαίνια της έκθεσης, η συγκυρία των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τουλάχιστον 20 κατασκευαστών scrubbers (συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων πλοίων), οι οποίοι έχουν ήδη δηλώσει συμμετοχή στα φετινά Ποσειδώνια για να εκμεταλλευτούν στο μέγιστο την αυξημένη ζήτηση για τα προϊόντα τους. Στο επίκεντρο των συζητήσεων θα βρεθούν ακόμα περίπου 15 εταιρείες bunkering και σύμβουλοι εταιρειών ανεφοδιασμού, οι οποίοι προετοιμάζονται πυρετωδώς να δεχτούν τα ερωτήματα των παρευρισκόμενων, καθώς συνεχίζεται η αβεβαιότητα της αγοράς σχετικά με τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα του VLSFO και του ULSFO.
”Η ζήτηση για χώρο στα Ποσειδώνια 2020 αυξάνεται μέρα με την ημέρα, χάρη στους πολλούς νέους αλλά και στους ακόμη περισσότερους τακτικούς εκθέτες από κάθε τμήμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας”, τονίζει ο κ. Θεόδωρος Βώκος, διευθύνων σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια ΑΕ, που είναι οι διοργανωτές της εκδήλωσης. ”Η ισχύς της ελληνικής ναυτιλίας λειτουργεί ως τεράστιος πόλος έλξης για εκθέτες από όλο τον κόσμο και αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα που συντελεί στην πληθώρα συμφωνιών που κλείνονται σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας των Ποσειδωνίων”, προσθέτει ο ίδιος και καταλήγει: “Η βιομηχανία θα πρέπει να περπατήσει πάνω σε τεντωμένο σχοινί για να ισορροπήσει μεταξύ της υλοποίησης των κανονισμών για καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο και του στόχου του ΙΜΟ για μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 50% μέσα στα επόμενα χρόνια. Προκειμένου να συμμορφωθεί, η ναυτιλία βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού, για τον οποίο απαιτούνται επενδύσεις στην Έρευνα και Ανάπτυξη και στις νέες τεχνολογίες. Τα Ποσειδώνια είναι το ιδανικό μέρος για την παρουσίαση τέτοιων λύσεων και για τη δικτύωση με ένα ενθουσιώδες κοινό πιθανών αγοραστών, εταίρων και προμηθευτών”.
Η βιωσιμότητα των φιλόδοξων ρυθμιστικών στόχων αλλά και η ετοιμότητα της βιομηχανίας να αναπτύξει τεχνολογίες και λύσεις που θα συμβάλουν στη συμμόρφωσή της με αυτούς, είναι ζητήματα που θα τεθούν και θα συζητηθούν στο πλαίσιο των συνεδρίων και σεμιναρίων που πλαισιώνουν την έκθεση. Τα σχετικά ζητήματα θα αναλυθούν ενδελεχώς στις δύο ξεχωριστές εκδηλώσεις που διοργανώνουν η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA) και το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛ.Ι.Ν.Τ.).
Το δημοφιλές αθλητικό πρόγραμμα των Posidonia Games θα φιλοξενήσει φέτος το 1ο Posidonia Squash Tournament, ανεβάζοντας σε συνολικά πέντε τον αριθμό των αθλητικών διοργανώσεων όπου μπορούν να λάβουν μέρος οι χιλιάδες συμμετέχοντες στην έκθεση. Το τουρνουά squash θα πραγματοποιηθεί στις 30 Μαΐου 2020 στο ολοκαίνουργιο, υπερσύγχρονο Wave Squash Sports Club, που βρίσκεται στο λιμάνι του Πειραιά. Με θέα την είσοδο του λιμανιού και τα διερχόμενα φέρι μποτ, πέντε νέα γήπεδα squash θα καλωσορίσουν τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα για ένα αθλητικό απόγευμα με πηγαίο ενθουσιασμό, ανταγωνισμό αλλά και ευκαιρίες για δικτύωση. Αρχάριοι, αλλά και έμπειροι παίκτες από τον κλάδο της ναυτιλίας είναι ευπρόσδεκτοι στο τουρνουά, το οποίο θα κορυφωθεί με την τελετή απονομής των βραβείων και δεξίωση στις εγκαταστάσεις του Squash Club.
Δε θα λείψουν φυσικά, όπως κάθε χρονιά, και τα υπόλοιπα τέσσερα αθλήματα: ο αγώνας ιστιοπλοΐας Posidonia Cup, το τουρνουά ποδοσφαίρου Posidonia Shipsoccer Tournament, ο αγώνας δρόμου Posidonia Running Event και το τουρνουά γκολφ Posidonia Golf Tournament, που θα φέρουν κοντά τα μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας το Σαββατοκύριακο πριν από την πολυάσχολη εβδομάδα των Ποσειδωνίων.
Η Έκθεση Ποσειδώνια τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας.