Το αρνητικό "σερί” στον προγραμματισμό θέσεων από τις αεροπορικές εταιρείες, που ξεκίνησε ήδη από την αρχή της φετινής τουριστικής σεζόν και επιβεβαιώθηκε από τις χαμηλές επιδόσεις που είχαν οι αφίξεις επισκεπτών από το εξωτερικό σε σύγκριση με πέρσι, συνεχίζεται και το φθινόπωρο. Σύμφωνα με στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, καταγράφεται μείωση των θέσεων κατά 8,5% και σε απόλυτο αριθμό 261 χιλιάδες τον Σεπτέμβριο και κατά 4,7% και 79 χιλιάδες θέσεις τον Οκτώβριο.
Πρόκειται για αναμενόμενη κάμψη από τους επιχειρηματίες του Τουρισμού με βάση την εξέλιξη της περιόδου, αλλά και λόγω της μεγάλης ανόδου που σημειώνουν οι ανταγωνιστικοί προορισμοί, ειδικότερα η Τουρκία. Συνολικά σε σύγκριση με πέρσι παρατηρείται μείωση των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό κατά 6,2% ή σχεδόν 1,1 εκατ. θέσεις στο σύνολο της σεζόν, ενώ για την περίοδο Μαρτίου-Ιουλίου η μείωση ήταν 5,7% ή 520 χιλ., με μοναδικό μήνα κατά τον οποίο παρατηρήθηκε αύξηση τον Απρίλιο (+7,1% ή +51 χιλ. θέσεις ).
Το Σεπτέμβριο η πλειοψηφία των αεροδρομίων καταγράφει μείωση, όπως αποτυπώνεται στο στατιστικό δελτίο Αυγούστου του ΙΝΣΕΤΕ. Πιο αναλυτικά, στη Θεσσαλονίκη παρουσιάζεται η μεγαλύτερη μείωση τόσο σε απόλυτες διαφορές που ανέρχεται σε 18,2% ή -83 χιλ. θέσεις, ενώ στα Χανιά εμφανίζεται η μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση με 19,1%/-44 χιλ. Μεγάλη μείωση αναμένεται στη Ρόδο (-6,2%/-32 χιλ.), στην Κω (-6,7%/-17 χιλ.), στην Σκιάθο κατά 17,2%/-7 χιλ. θέσεις, και στη Σάμο κατά 15,3%/-5 χιλ. Πτώση αναμένεται και στα Ιόνια Νησιά: Κέρκυρα -8,4%/-27 χιλ., Ζάκυνθος -11,2%/-21 χιλ., Άκτιο -9,1%/-6 χιλ. και Κεφαλονιά -1,8%/-1 χιλ. θέσεις. Αντίθετα, η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρατηρείται στην Καλαμάτα με 33,0% (+9 χιλ. θέσεις) και ακολουθούν τα αεροδρόμια Καρπάθου (+9,9%/+2 χιλ. θέσεις) και της Μυκόνου (+3,6%/+3 χιλ. θέσεις.
Τον Οκτώβριο αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη αναμένεται η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτη διαφορά αεροπορικών θέσεων που ανέρχεται σε -32 χιλ. θέσεις κατά -13,7%. Η μεγαλύτερη μείωση σε ποσοστιαία διαφορά αναμένεται στη Μυτιλήνη -27,9%/-2 χιλ. και ακολουθούν Σκιάθος (-21,3%/-1 χιλ.), Κάρπαθος (-19,3%/-1 χιλ.), Άκτιο (-18,2%/-4 χιλ.) και στα Χανιά κατά -15,5%/-21 χιλ. θέσεις. Αντίθετα η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρατηρείται στο αεροδρόμιο της Μυκόνου +26,7%/+9 χιλ. θέσεις και ακολουθεί το αεροδρόμιο της Καλαμάτας με +15,8%/+2 χιλ.. Σε επίπεδο απόλυτων διαφορών η μεγαλύτερη μείωση αναμένεται στο αεροδρόμιο της Ρόδου κατά 10 χιλ./+3,5%.
Στο στατιστικό δελτίο δίνεται επίσης μια ερμηνεία για τα φετινά νούμερα του Τουρισμού, όπου οι αφίξεις είναι σταθερές, αλλά τα έσοδα υψηλότερα. Όπως αναφέρεται, αν και το σύνολο των αφίξεων του πρώτου εξαμήνου είναι περίπου στα ίδια επίπεδα όπως και πέρσι (9,4 εκατ.), παρατηρείται σημαντική αλλαγή στο "μείγμα” των αγορών: μειώνονται οι αφίξεις από αγορές χαμηλής δαπάνης (χώρες Βαλκανίων, χώρες ΕΕ εκτός Ευρωζώνης) και αυξάνονται από υψηλής δαπάνης (χώρες εκτός ΕΕ). Παράλληλα, ενώ οι αφίξεις από τις χώρες Ευρωζώνης παραμένουν ουσιαστικά αμετάβλητες, τα έσοδα από τις χώρες αυτές παρουσιάζουν σημαντική αύξηση, που εκτιμάται πως οφείλεται σε αύξηση της μέσης διάρκειας παραμονής.
Σύμφωνα με την Έρευνα Συνόρων της ΤτΕ, την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε κατά 0,5% και διαμορφώθηκε στις 9,4 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 9,456 εκατ. ταξιδιωτών την αντίστοιχη περίοδο του 2018.Αντίθετα με τις αφίξεις, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν αύξηση κατά 15,3%/+732 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 και διαμορφώθηκαν στα 5,5 δισ.
Της Βασιλικής Κουρλιμπίνη/capital.gr