Από το 2004, οι αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ και οι επιβάτες τους ήρθαν αντιμέτωποι με 423 ημέρες απεργιών των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, εκ των οποίων το 70% συνέβη στη Γαλλία. Κατά το α’ εξάμηνο του 2018, οι ταξιδιώτες στην ΕΕ υποβλήθηκαν σε έναν άνευ προηγουμένου αριθμό ημερών απεργίας (29) των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, εκ των οποίων 22 σημειώθηκαν στη Γαλλία, επηρεάζοντας εκατομμύρια επιβάτες με καθυστερήσεις και ακυρώσεις. Το Δίκτυο για τον Ευρωπαϊκό Ιδιωτικό Τομέα στον Τουρισμό (NET), μια ομάδα μεγάλων ευρωπαϊκών τουριστικών ενώσεων, ανακοίνωσε ότι συμμετέχει στις προσπάθειες της Α4Ε (Airlines 4 Europe) να ελαχιστοποιήσει τις επιζήμιες επιπτώσεις που έχουν οι απεργίες στους ταξιδιώτες αλλά και στον τουρισμό γενικότερα. στην ΕΕ.
Ο Pawel Niewiadomski, πρόεδρος της ECTAA, της Διεθνούς Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων & Τουριστικών Γραφείων στην ΕΕ, καθώς και μέλος του NET, δήλωσε: “Ανησυχούμε για τον αυξανόμενο αριθμό απεργιών των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, που έχουν ως αποτέλεσμα σημαντικές διαταραχές στις μετακινήσεις των πελατών μας. Εν μέσω της πλέον αυξημένης τουριστικής περιόδου, οι απεργίες προκαλούν μεγάλες καθυστερήσεις για εκατομμύρια τουρίστες, πολλοί από τους οποίους έχουν οικογένειες με μικρά παιδιά”.
Η Susanne Kraus-Winkler, πρόεδρος της HOTREC και επίσης μέλος του NET, πρόσθεσε: “Οι διαταραχές στα ταξίδια που προκαλούνται από τις απεργίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας έχουν εκτεταμένη επίδραση και σε όλες τις άλλες υπηρεσίες που προσφέρονται στην τουριστική ‘αλυσίδα’. Οι καθυστερήσεις ή οι ακυρώσεις πτήσεων οδηγούν σε απώλεια καταλυμάτων, χαμένες κρουαζιέρες, ταξιδιωτικά αξιοθέατα κ.λπ. Λυπούμαστε που οι πελάτες μας πληρώνουν τελικά για τις απεργίες, χάνοντας έτσι την απόλαυση των διακοπών τους”.
Οι απεργίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας έχουν δαπανηρές επιπτώσεις στον τουρισμό, τις ευρωπαϊκές οικονομίες και το περιβάλλον:
1. Τα ταξίδια των καταναλωτών και οι αλυσίδες εφοδιασμού διαταράσσονται σοβαρά.
2. Οι εκτροπές για να αποφευχθεί ο κλειστός εναέριος χώρος έχουν ως αποτέλεσμα πολύ μεγαλύτερες σε διάρκεια πτήσεις και καύση περισσότερων καυσίμων, με αποτέλεσμα υψηλότερες εκπομπές CO2.
3. Ο τουρισμός επηρεάζεται περισσότερο λόγω των ακυρωμένων πτήσεων, θέτοντας σε κίνδυνο τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
4. Οι αεροπορικές εταιρείες οφείλουν να καταβάλλουν στους επιβάτες αποζημίωση για τις καθυστερήσεις και να τους παράσχουν άλλες πτήσεις, διαταράσσοντας σημαντικά τα ταξιδιωτικά σχέδια των καταναλωτών και τις δραστηριότητες των αεροπορικών εταιρειών. Οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν το δικαίωμα να ανακτήσουν αυτές τις δαπάνες από τους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας που τις έχουν προκαλέσει.
5. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες πρέπει να προσφέρουν εναλλακτικά ταξίδια και πιθανές επιστροφές χρημάτων για υπηρεσίες που δεν εκτελέστηκαν, σύμφωνα με τη σύμβαση.
6. Πρόσφατη μελέτη (Economic Impact of Air Traffic Control Strikes in Europe, PriceWaterhouseCooper for A4E, Βρυξέλλες, 2016) εκτιμά ότι οι απεργίες στην εναέρια κυκλοφορία κόστισαν στην οικονομία της ΕΕ 13,4 δισ. ευρώ από το 2010 έως σήμερα.