Σε ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος Υπαλλήλων ΕΟΤ θεωρεί ότι προϋπόθεση για να γίνει ο ΕΟΤ ακόμα πιο σύγχρονο εργαλείο προώθησης και προβολής της Ελλάδας στην υπηρεσία του τουρισμού και της εθνικής οικονομίας, είναι ο σαφής προσδιορισμός και διαχωρισμός του ρόλου και των αρμοδιοτήτων των φορέων άσκησης της τουριστικής πολιτικής σε κυβερνητικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Κάτι τέτοιο υποστηρίζει ο Σύλλγος “δεν αποτυπώνεται στο ήδη δημοσιευμένο οργανόγραμμα του υπουργείου και το προτεινόμενο για τον ΕΟΤ. Σε αντίθεση με τις διεθνείς καλές πρακτικές, αυτό που διαφαίνεται είναι ο υποβιβασμός του ΕΟΤ σε εκτελεστή προειλημμένων αποφάσεων και δαπανών του υπουργείου”.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση:
“Η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας είναι πανθομολογουμένως ο τουρισμός. Προκειμένου η Ελλάδα να μπορέσει να ανταποκριθεί στις ιδιαίτερως αυξημένες απαιτήσεις του διεθνούς ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, είναι σκόπιμο να ακολουθήσει τα επιτυχημένα πρότυπα χωρών που πρωτοστατούν στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία (Γαλλία 1η σε αφίξεις και 5η σε έσοδα, ΗΠΑ 2η σε αφίξεις και 1η σε έσοδα, Ισπανία 3η σε αφίξεις και 2η σε έσοδα, Ιταλία 5η σε αφίξεις και 6η σε έσοδα, Βρετανία 6η σε αφίξεις και 7η σε έσοδα, Γερμανία 7η σε αφίξεις και 8η σε έσοδα, στοιχεία UNWTO).
Σε πρόσφατη μελέτη του World Travel & Tourism Council (“Governing National Tourism Policy 2015”) αναφέρονται παραδείγματα χωρών που πρωτοστατούν στον τομέα του Τουρισμού, την πολιτική προβολής και προώθησης των οποίων ασκούν οι Εθνικοί Οργανισμού Τουρισμού - υπό διάφορες νομικές μορφές - και όχι τα εποπτεύοντα Υπουργεία τους. Ο ρόλος που κατέχουν είναι, μάλιστα, τόσο σημαντικός, ώστε όχι μόνο χαράσσουν και υλοποιούν τη στρατηγική προβολής, αλλά αποτελούν επίσης απευθείας συνομιλητές των κυβερνήσεων για πολιτικές που άπτονται άμεσα ή έμμεσα του τουρισμού.
Ο ΕΟΤ, ως ΝΠΔΔ, διαθέτει εκείνες τις θεσμικές προϋποθέσεις που του επιτρέπουν να διαδραματίζει έναν αντίστοιχο ρόλο στην Ελλάδα. Ειδικότερα, χάρη στη νομική του σύσταση διαθέτει την ευελιξία που είναι απαραίτητη (άμεση έγκριση δαπανών και εκπόνηση εκτάκτων επικοινωνιακών προγραμμάτων), ώστε να ανταποκρίνεται στις εκάστοτε διεθνείς συγκυρίες, οι οποίες επηρεάζουν τις τουριστικές ροές και τα έσοδα.
Σε αυτήν τη λογική, ο ΕΟΤ επιθυμεί και διεκδικεί τις απαραίτητες νομοθετικές και άλλες παρεμβάσεις που θα τον καταστήσουν ένα ακόμα πιο σύγχρονο εργαλείο προώθησης και προβολής της Ελλάδας στην υπηρεσία του τουρισμού και της εθνικής οικονομίας.
Προϋπόθεση είναι ο σαφής προσδιορισμός και διαχωρισμός του ρόλου και των αρμοδιοτήτων των φορέων άσκησης της τουριστικής πολιτικής σε κυβερνητικό και επιχειρησιακό επίπεδο, γεγονός που δεν αποτυπώνεται στο ήδη δημοσιευμένο οργανόγραμμα του Υπουργείου και το προτεινόμενο για τον ΕΟΤ. Σε αντίθεση με τις διεθνείς καλές πρακτικές, αυτό που διαφαίνεται είναι ο υποβιβασμός του ΕΟΤ σε εκτελεστή προειλημμένων αποφάσεων και δαπανών του Υπουργείου.
Τα οργανογράμματα των σύγχρονων Εθνικών Οργανισμών Τουρισμού περιλαμβάνουν στην οργανωτική τους δομή Διευθύνσεις και Τμήματα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες πρακτικές τουριστικού marketing, όπως Διαδικτυακό Μάρκετινγκ (online marketing), Στρατηγικός Σχεδιασμός, Έρευνα Αγοράς και Τουριστικές Προβλέψεις (industry insights), e-tourism Development, Στρατηγικές Συνέργειες, Εκπαίδευση και Επιμόρφωση Προσωπικού, Ποιοτικά Πρότυπα (quality standards) κλπ., στοιχεία που επίσης απουσιάζουν από το προτεινόμενο οργανόγραμμα του ΕΟΤ.
Οι εργαζόμενοι του Οργανισμού, αναγνωρίζοντας τη σημασία και τη συμβολή του τουρισμού για τη χώρα (20% του ΑΕΠ), θεωρούμε ότι η γενικότερη ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας περνάει και μέσα από έναν σύγχρονο και βιώσιμο ΕΟΤ, με αρμοδιότητες που θα ενισχύσουν τον επιτελικό του ρόλο σύμφωνα με τις διεθνείς επιταγές, επαυξάνοντας το ήδη σημαντικό έργο που παραδοσιακά εκτελούσε και συνεχίζει να εκτελεί.
Οι απόψεις αυτές εκφράζονται διαχρονικά από τον Σύλλογο Υπαλλήλων ΕΟΤ και κατατίθενται πάντοτε στην πολιτική ηγεσία, στα πολιτικά κόμματα και τους φορείς του τουρισμού”.