Προς
Κύριο Υπουργό Οικονομικών
Κύριο Υπουργό Οικονομίας
Κύριο Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Κυρία Υπουργό Τουρισμού
ΘΕΜΑ: «Η πιθανή νέα αύξηση του Τέλους Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις για τον θαλάσσιο τουρισμό»
Κύριοι Υπουργοί, Κυρία Υπουργός,
Ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα την τελευταία διετία.
Η αύξηση του ΦΠΑ στο 24% στις υπηρεσίες των μαρινών, η επαναφορά και αύξηση του φόρου πολυτελείας στα σκάφη αναψυχής, αλλά και οι αρνητικές επιπτώσεις του μεταναστευτικού προβλήματος, έχουν οδηγήσει σε φυγή σκαφών από τις ελληνικές μαρίνες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις περισσότερες μαρίνες καταγράφονται μεγάλες απώλειες σε σκάφη και έσοδα με συνέπεια τη ζημιογόνο λειτουργία αυτών των επιχειρήσεων.
Η κυβέρνηση αντί να προχωρήσει σε μέτρα στήριξης του θαλάσσιου τουρισμού, δημιουργεί νέα αντικίνητρα υπονομεύοντας την ανταγωνιστικότητα του.
Συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Επιθεωρητές/ελεγκτές πλοίων, λιμένων, Αναγνωρισμένων Οργανισμών –Ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και άλλες διατάξεις», το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση, περιέχεται διάταξη σύμφωνα με την οποία υπάρχει η πιθανή νέα αύξηση του Τέλους Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων.
Το συγκεκριμένο τέλος είναι βέβαιο ότι θα μειώσει ακόμα περισσότερο την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών μαρινών και θα αποδυναμώσει το θαλάσσιο τουρισμό.
Είναι δεδομένο ότι λειτουργεί ως ένα ακόμα αντικίνητρο για την προσέλκυση σκαφών στην Ελλάδα αλλά και τον ελλιμενισμό των ήδη υπαρχόντων στις ελληνικές μαρίνες.
Είναι βέβαιο ότι από αυτή την εξέλιξη θα επωφεληθούν γειτονικές χώρες που λειτουργούν ανταγωνιστικά προς την Ελλάδα στο θέμα του θαλάσσιου τουρισμού, όπως η Κροατία, η Τουρκία, το Μαυροβούνιο αλλά ακόμα και η Αλβανία.
Η πιθανή νέα αύξηση του συγκεκριμένου τέλους είναι δεδομένο ότι βασίζεται σε μία ακραία εισπρακτική λογική, χωρίς μελέτη, χωρίς αναπτυξιακά κίνητρα.
Αν υπήρχε σοβαρή και επαρκής μελέτη θα λάμβανε υπόψιν της τις συνέπειες μιας τέτοιας κίνησης, με βάση τη διεθνή εμπειρία. Συγκεκριμένα, στην Ιταλία που επιβλήθηκε ένα ανάλογο τέλος, το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει φυγή 40.000 σκαφών προς άλλες χώρες.
Είναι, επίσης, δεδομένο ότι οι συνέπειες θα είναι αρνητικές, όχι μόνο για τις ελληνικές μαρίνες, αλλά και για την πραγματική οικονομία, αφού για κάθε ένα ευρώ που δαπανά ένα σκάφος για τον ελλιμενισμό του σε μία ελληνική μαρίνα, προκύπτουν πενταπλάσια ή και δεκαπλάσια έσοδα σε άλλες δραστηριότητες όπως είναι ο ανεφοδιασμός, οι επισκευαστικές εργασίες, η διαχείριση και οι πρακτορεύσεις σκαφών, η μισθοδοσία πληρωμάτων.
Οι συνέπειες θα είναι αρνητικές για την απασχόληση σε πληρώματα, επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο των σκαφών αναψυχής, ενώ θα χαθούν δημόσια έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους, ΦΠΑ και εργοδοτικές εισφορές.
Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτώνται οι Κύριοι Υπουργοί
- Με βάση ποια μελέτη σχεδιάζεται η πιθανή νέα αύξηση του Τέλους Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων στις ελληνικές μαρίνες;
- Αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση τις αρνητικές συνέπειες που θα υπάρξουν στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών μαρινών αφού το συγκεκριμένο τέλος λειτουργεί ως αντικίνητρο για να ελλιμενίζονται στην Ελλάδα σκάφη αναψυχής ενώ θα οδηγήσει στη φυγή σκαφών που ήδη ελλιμενίζονται στη χώρα μας;
- Ποια μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση, εδώ και δύο χρόνια, για την ενίσχυση και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του θαλάσσιου τουρισμού;
- Με δεδομένο ότι η πιθανή νέα αύξηση του συγκεκριμένου τέλους λειτουργεί ως αντικίνητρο, ποιες θα είναι οι συνέπειες στην προσέλκυση επενδύσεων για την αξιοποίηση τουριστικών λιμένων στη χώρα μας;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Γιάννης Πλακιωτάκης – Βουλευτής Λασιθίου
Μάνος Κόνσολας – Βουλευτής Δωδεκανήσου