ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2025

Οι μοναχικοί ταξιδιώτες θέτουν νέα πρότυπα στο travel retail

 

Νέα έρευνα της m1nd-set αποκαλύπτει ότι η αγορά των μοναχικών ταξιδιωτών θα διπλασιαστεί μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, μεταμορφώνοντας τη δυναμική του λιανικού εμπορίου στα αεροδρόμια, στα κρουαζιερόπλοια και στα πλοία. Οι μοναχικοί ταξιδιώτες αναδεικνύονται ως οι πιο συνειδητοποιημένοι και υψηλής αξίας αγοραστές, θέτοντας νέα πρότυπα εμπλοκής και δαπανών σε όλα τα περιβάλλοντα του travel retail.

Με παγκόσμια αξία 482,5 δισ. δολ., η αγορά των μοναχικών ταξιδιωτών αναμένεται να ξεπεράσει το 1 τρισ. δολ. έως το 2030, καθιερώνοντας τον μοναχικό τουρισμό ως μόνιμο και πολιτιστικό φαινόμενο στη βιομηχανία των ταξιδιών. Σύμφωνα με τα ευρήματα της m1nd-set, το μερίδιο των μοναχικών αγοραστών αυξήθηκε σημαντικά το 2024: στο λιανικό εμπόριο κρουαζιέρας διπλασιάστηκε από 8% σε 16%, στο λιανικό εμπόριο πλοίων αυξήθηκε από 20% σε 25%, ενώ στο λιανικό εμπόριο αεροδρομίων ενισχύθηκε από 25% σε 28%.

Συνειδητοί, απαιτητικοί και υψηλής δαπάνης αγοραστές

Η έρευνα δείχνει ότι οι μοναχικοί ταξιδιώτες ξοδεύουν και μετατρέπουν περισσότερο από τον μέσο ταξιδιώτη. Αν και λιγότεροι από 4 στους 10 επισκέπτονται τα καταστήματα Duty Free, το ποσοστό μετατροπής τους φτάνει το 71%, πέντε μονάδες πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο (66%). Η μέση δαπάνη τους είναι επίσης υψηλότερη, στα 133 δολ. (έναντι 129 δολ.), με τις κατηγορίες Κοσμήματα & Ρολόγια, Μόδα και Ηλεκτρονικά να συγκεντρώνουν τις μεγαλύτερες αγορές.


Στα αεροδρόμια, οι μοναχικοί αγοραστές είναι κυρίως ταξιδιώτες της Generation X, με 42% να ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους (έναντι 27% παγκοσμίως) και 31% να ταξιδεύουν σε premium κατηγορία (έναντι 24% παγκοσμίως). Παρ’ότι οι γυναίκες κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά μοναχικών ταξιδιωτών, το 57% των μοναχικών αγοραστών στα αεροδρόμια είναι άνδρες. Οι μοναχικοί ταξιδιώτες είναι επίσης ιδιαίτερα επιλεκτικοί – δίνουν προτεραιότητα στην ποιότητα εξυπηρέτησης, την αυθεντικότητα των προϊόντων, τις αποκλειστικές προσφορές travel retail και την ατμόσφαιρα των καταστημάτων. Πάνω από τους μισούς (57%) αγοράζουν για τον εαυτό τους, ενώ 58% συγκρίνουν ενεργά τιμές, επιβεβαιώνοντας τον συνειδητό και απαιτητικό τους χαρακτήρα.



Διαφορετικά προφίλ στη θαλάσσια αγορά

Η έρευνα καταγράφει διαφορετικά πρότυπα αγορών των μοναχικών ταξιδιωτών στα θαλάσσια περιβάλλοντα, γεγονός που υποδεικνύει την ανάγκη για στοχευμένες στρατηγικές λιανικής. Στα πλοία, οι μοναχικοί ταξιδιώτες είναι κυρίως της Generation X (44%), ενώ 78% προγραμματίζουν εκ των προτέρων τις αγορές τους στα Duty Free. Το ποσοστό μετατροπής τους φτάνει το 83% (έναντι 78% παγκοσμίως), αν και η μέση δαπάνη τους είναι ελαφρώς χαμηλότερη στα 165 δολ. (έναντι 172 δολ.)


Στις κρουαζιέρες, το μερίδιο των μοναχικών ταξιδιωτών έχει διπλασιαστεί από το 2023. Οι ταξιδιώτες αυτοί είναι νεότεροι, κυριαρχούμενοι από Millennials (52%), και επιδεικνύουν πιο παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά — 29% αγοράζουν αυθόρμητα, έναντι 20% του γενικού πληθυσμού επιβατών κρουαζιέρας. Το ποσοστό μετατροπής τους (78% έναντι 65% παγκοσμίως) και η μέση δαπάνη (203 έναντι 196 δολ.) ξεπερνούν αισθητά τον παγκόσμιο μέσο όρο, επιβεβαιώνοντας τη σημασία τους ως πελατών υψηλής αξίας.

Η ανθρώπινη επαφή ως καταλύτης αγορών

Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι ο καθοριστικός ρόλος της αλληλεπίδρασης με το προσωπικό στην ενίσχυση των αγορών των μοναχικών ταξιδιωτών. Σύμφωνα με τη m1nd-set, οι μοναχικοί αγοραστές ανταποκρίνονται ιδιαίτερα θετικά στην ανθρώπινη επαφή, γεγονός που καθιστά το καλά εκπαιδευμένο και προσιτό προσωπικό κρίσιμο παράγοντα για τη μετατροπή σε αγορές.




Ο δρ. Peter Mohn, ιδρυτής και CEO της m1nd-set, εξηγεί: “Ο μοναχικός τουρισμός αντιπροσωπεύει μια διαρθρωτική αλλαγή που επαναπροσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι καταναλώνουν ταξίδια και συναφή προϊόντα και υπηρεσίες. Το 61% των μοναχικών επιβατών στα πλοία αλληλεπιδρά με το προσωπικό πωλήσεων, και εντυπωσιακά το 86% αυτών των επαφών επηρεάζει θετικά την αγοραστική απόφαση, καθιστώντας τα πλοία το πιο “ευαίσθητο” κανάλι στην ανθρώπινη επαφή”.

Και συνεχίζει: “Στα κρουαζιερόπλοια, παρ’ότι λιγότεροι μοναχικοί ταξιδιώτες αλληλεπιδρούν με το προσωπικό (54%), η επίδραση παραμένει ισχυρή – το 84% όσων αλληλεπιδρούν επηρεάζονται θετικά να αγοράσουν, έναντι 79% του παγκόσμιου μέσου όρου. Στο λιανικό εμπόριο αεροδρομίων, το 52% των μοναχικών αγοραστών αλληλεπιδρά με το προσωπικό, έναντι 49% παγκοσμίως, και το 77% αυτών επηρεάζεται θετικά, έναντι 74% του παγκόσμιου μέσου όρου”.

Και ο Mohn καταλήγει: “Ο καθοριστικός κρίκος για τη μετατροπή είναι, χωρίς αμφιβολία, το φιλικό και καλά ενημερωμένο προσωπικό. Η προσωπική και ποιοτική εξυπηρέτηση είναι απαραίτητη για τη μετατροπή αυτού του τμήματος υψηλής αξίας. Οι εργαζόμενοι που συνδυάζουν γνώση προϊόντων με αυθεντική προσέγγιση θα επιτύχουν σαφώς υψηλότερα ποσοστά μετατροπής”.