ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ

Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν. (Επίκτητος)

(Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για εσένα).

Σάββατο 3 Ιουνίου 2017

Η κρίση δεν έφτασε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»


Αποτέλεσμα εικόνας για Η κρίση δεν έφτασε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Η εκρηκτική αύξηση της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα εν μέσω κρίσης και οι προοπτικές ακόμα μεγαλύτερης ανόδου τα επόμενα χρόνια, μόνο άσχετες δεν είναι με την ολοκλήρωση του deal 600 εκατ. ευρώ για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας.
Μια συμφωνία η οποία «τροχοδρομεί» ήδη, αναμένοντας τις τελικές έγκρισεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τις Βρυξέλλες και την ελληνική Βουλή.
Με το σχέδιο πτήσης του ελληνικού τουρισμού για τα επόμενα χρόνια να προβλέπει... υπερπτήση στα επίπεδα των 35 εκατ. επισκεπτών μέχρι το 2021, το αεροδρόμιο της Αθήνας θα αποτελέσει μια από τις βασικές «γεννήτριες» επενδύσεων στην ελληνική οικονομία. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή και η σύνδεση της ελληνικής οικονομίας με ισχυρούς διεθνείς ομίλους αποτελούν πρόσθετες παραμέτρους στο σχέδιο «πτήσης» του αεροδρομίου τα επόμενα χρόνια.
Σε πρώτο πλάνο τίθεται πλέον η εκμετάλλευση από το «Ελευθέριος Βενιζέλος» της συγκυρίας από την οποία επηρεάζονται σοβαρά τα αεροδρόμια της Κωνσταντινούπολης, με το «Kemal Ataturk» να έχει εξελιχθεί τα προηγούμενα χρόνια σε περιφερειακό κόμβο (hub) του παγκόσμιου δικτύου αερομεταφορών.
Όμως, τα δεδομένα άλλαξαν. Η κατάρρευση της τουριστικής κίνησης προς Τουρκία την τελευταία διετία, η φυγή των ομίλων-δεινοσαύρων της διεθνούς αγοράς κρουαζιέρας και η εκρηκτική αύξηση της ζήτησης για ταξίδια προς την Ελλάδα διαμορφώνουν ένα νέο σκηνικό.
Σ’ αυτά θα πρέπει να προστεθούν η παραχώρηση του λιμανιού του Πειραιά (ΟΛΠΟΛΠ +0,28%) στην κινεζική Cosco, αλλά και η συμφωνία της Cosco Shipping με τη SkyServ για τη δημιουργία της ολοκληρωμένης πλατφόρμας Delos συνδυασμένων θαλάσσιων-αεροπορικών μεταφορών (sea-air/air-sea) για τη διακίνηση κάθε είδους φορτίων προς όλο τον κόσμο μέσω Ελλάδας.
Στα πιο πάνω θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς την είσοδο στην ελληνική αγορά της κινεζικής πλατφόρμας ταξιδιών AliTrip, με άμεσο στόχο την αύξηση της τουριστικής κίνησης από την Κίνα προς την Ελλάδα στα επίπεδα του 1 εκατ. επισκεπτών στην επόμενη τριετία. Επιπλέον, άνοιξε και πάλι ο «αεροδιάδρομος» με τη Βόρεια Αμερική και τις ΗΠΑ, με απευθείας συνδέσεις αμερικανικών εταιρειών. Εξέλιξη η οποία συνδέεται με τη ραγδαία αύξηση της κίνησης από τις ΗΠΑ προς την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.
Πόσο καθοριστική ήταν η συμβολή του τουρισμού στην απογείωση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» τα τελευταία χρόνια (εν μέσω κρίσης) αλλά και στο ντιλ της 20ετούς παράτασης της σύμβασης παραχώρησης αποτυπώθηκε ανάγλυφα σε στοιχεία που παρουσίασε ο Γ. Δ/ντής του ΔΑΑ Γ. Παράσχης στο πρόσφατο συνέδριο για τον θαλάσσιο τουρισμό Posidonia Sea Tourism Forum.
Σύμφωνα με αυτά, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας και το ΑΕΠ της χώρας ακολουθούσαν σχεδόν παράλληλες τροχιές μέχρι το 2013. Από εκείνη τη χρονιά, ωστόσο, μέχρι και το τέλος του 2016 οι δρόμοι τους… χώρισαν, με το ΑΕΠ να παραμένει καθηλωμένο, σε αντίθεση με το «Ελ. Βενιζέλος», το οποίο κατέγραψε αύξηση επιβατών 60% την περίοδο 2013-2016.
Από τα στοιχεία που παρουσίασε ο Γ. Δ/ντής του αεροδρομίου της Αθήνας προκύπτουν εκείνοι που του πρόσφεραν τα απαραίτητα «καύσιμα» για την εντυπωσιακή απογείωση των μεγεθών του. Έτσι, εν μέσω Μνημονίων, κατά την περίοδο 2013-2016 το «Ελ. Βενιζέλος» είδε τους επιβάτες που ταξίδευαν για διακοπές να καταγράφουν συνολική αύξηση 70%. Οι ξένοι επισκέπτες που ήρθαν στην Αθήνα για λόγους αναψυχής σημείωσαν στην ίδια περίοδο εντυπωσιακή άνοδο 79%.
Παρά την κρίση, ωστόσο, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας ευτύχησε να καταγράψει αύξηση 56% και των Ελλήνων που ταξίδεψαν για διακοπές.
Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία του αεροδρομίου κατέγραψαν ενδείξεις επαγγελματικού «σφυγμού» στην ελληνική οικονομία. Είναι χαρακτηριστικό πως στην περίοδο 2013-2016 οι επιβάτες που έφθασαν στην Αθήνα για επαγγελματικούς λόγους αυξήθηκαν συνολικά 40%. Οι ξένοι που ταξίδεψαν για δουλειές στην Αθήνα σημείωσαν αύξηση 56% ενώ η κινητικότητα στις τάξεις του εγχώριου επιχειρηματικού κόσμου αποτυπώθηκε με άνοδο 31%.
Η εκρηκτική άνοδος της ζήτησης για ταξίδια στην Ελλάδα φέτος αποτυπώθηκε στα στοιχεία επιβατικής κίνησης του ΔΑΑ στο πρώτο τετράμηνο της χρονιάς. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου οι επιβάτες εσωτερικού μειώθηκαν 1,6% ή κατά 30.000 περίπου ταξιδιώτες. Η συνολική κίνηση του αεροδρομίου, ωστόσο, αυξήθηκε 8,7%. Αποτέλεσμα της νέας εντυπωσιακής αύξησης των επιβατών στα δρομολόγια εξωτερικού κατά 15,3%. Αύξηση που αντιστοιχεί σε σχεδόν κατά μισό εκατ. επιβάτες!
Μια από τις παραμέτρους, μάλιστα, στην οποία ποντάρει πολλά η διοίκηση του ΔΑΑ για τη χρονιά που διανύουμε είναι η εκτόξευση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων σε δρομολόγια από την Αθήνα προς τη Βόρεια Αμερική (ΗΠΑ, Καναδάς).
Το 2012 η εικόνα των συνδέσεων της Αθήνας με τη Βορ. Αμερική ήταν απογοητευτική καθώς διακόπηκαν οι απευθείας πτήσεις, ακόμα και για την καλοκαιρινή περίοδο Απριλίου-Οκτωβρίου. Η επιστροφή στην…κανονικότητα αποδείχθηκε μακρύ αλλά ανοδικό ταξίδι, με τις διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις να καταγράφουν αύξηση 25% το 2014, 42% το 2015, 21% το 2016 ενώ για το 2017 αναμένεται νέα άνοδος 36%, φθάνοντας σε νέο ιστορικό ρεκόρ διαθέσιμων θέσεων στις γραμμές Ελλάδας-Βορ. Αμερικής.
Ενδεικτικό, μάλιστα, της ενίσχυσης των καλοκαιρινών αεροπορικών συνδέσεων της Αθήνας με ΗΠΑ και Καναδά είναι το γεγονός ότι για την περίοδο Απριλίου-Οκτωβρίου 2002-2016 η αύξηση των διαθέσιμων θέσεων φθάνει το 864%.

Παναγιώτης Δ. Υφαντήςieuro2day.gr