| Πάνος Μωραΐτης, Γιώργος Ξηραδάκης, John C. Evans, Αντώνης Μαυρακάκης |
Το
έντονο ενδιαφέρον τους για την πορεία
της διεθνούς οικονομίας σε μια περίοδο
ιδιαίτερα κρίσιμη και για τον κλάδο της
Ναυτιλίας εξέφρασαν οι Έλληνες εφοπλιστές,
αλλά και διακεκριμένοι Έλληνες και
ξένοι ομιλητές που συμμετείχαν στο 4o
Ναυτιλιακό Συνέδριο, που οργάνωσε η
Αδελφότης των Υδραίων Αθηνών, το Σάββατο
15 Σεπτεμβρίου 2012 στην Ύδρα.
Η
έναρξη του συνεδρίου έγινε από τον
πρόεδρο της Αδελφότητoς
των Υδραίων Αθηνών, Γιάννη
Σαχίνη,
ο οποίος έκανε αναφορά στους σκοπούς
της Αδελφότητος, οι οποίοι μεταξύ άλλων
είναι η προβολή της ναυτικής ιστορίας
της Ύδρας, καθώς και η προσέλκυση των
νέων στο ναυτικό επάγγελμα, στο οποίο
η Ύδρα πρωτοστάτησε.
Το
συνέδριο κάλυψε θεματικά ευρύ πεδίο
θεμάτων που απασχολούν την Ναυτιλία,
παρουσιάζοντας παράλληλα σημαντικά
ιστορικά ζητήματα, τα οποία έκριναν την
πορεία των Ελλήνων πλοιοκτητών και
ορισμένα από τα οποία μπορούν να
λειτουργήσουν ως παράδειγμα και για το
μέλλον. Εξαιρετικά χρήσιμη για την
εξαγωγή συμπερασμάτων για το μέλλον
ήταν η παρουσίαση «Ανοίγοντας
το δρόμο στην αγγλική και αμερικάνικη
χρηματοπιστωτική αγορά το 19ο και 20ό
αιώνα: Από τους εμποροτραπεζίτες Αδελφούς
Ράλλη στον Αριστοτέλη Ωνάση» της Τζελίνας
Χαρλαύτη, καθηγήτριας,
Τμήμα Ιστορίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο,
μέσα από την οποία παρουσιάστηκαν με
ιστορική ακρίβεια και πολύτιμη τεκμηρίωση
οι διαδρομές ανάπτυξης της Ελληνικής
Ναυτιλίας, μέχρι την εποχή του Αριστοτέλη
Ωνάση.
Το
νέο δυναμικό πρόσωπο της Ελληνικής
Ναυτιλίας και τις δυνατότητες που έχουν
οι Έλληνες πλοιοκτήτες να αναπτυχθούν
ακόμη και στις σημερινές, αντίξοες
συνθήκες, παρουσίασε ο Martin
Stopford, Managing
Director (CRSL),
Clarkson PLC. Ο
κ. Stopford παρουσίασε τις
προβλέψεις για την πορεία του διεθνούς
εμπορίου, των ναύλων και των ναυπηγήσεων
νέων πλοίων, αναφέροντας ότι οι παράγοντες
που θα κρίνουν τις εξελίξεις κατά την
επόμενη πενταετία θα είναι: Η λεγόμενη
«δεύτερη φάση της Παγκοσμιοποίησης»,
με σημαντικές εξελίξεις στο θαλάσσιο
εμπόριο, το πρόβλημα της υπερπροσφοράς,
το οποίο θα έχει άμεσες συνέπειες στις
ναυπηγήσεις νέων πλοίων, καθώς και το
αυξανόμενο κόστος καυσίμων.
Παράλληλα,
όπως ανέφερε, θα αυξάνεται η δυσκολία
εξεύρεσης χρηματοδότησης από τις
παραδοσιακές πηγές, όπως οι τράπεζες,
με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να πρέπει
να επανεξετάσουν μια σειρά από εναλλακτικές
μορφές χρηματοδότησης, αναλαμβάνοντας
το αντίστοιχο επιχειρηματικό ρίσκο.
Τις
δυνατότητες χρηματοδότησης ναυτιλιακών
επιχειρήσεων μέσω του Χρηματιστηρίου
της Νέας Υόρκης παρουσίασε ο Nathanael
Mauclair
,
Managing
Director
- International
Listings,
NYSE
Euronext,
Inc.,
αναφέροντας ότι οι εισηγμένες εταιρείες
του κλάδου της ναυτιλίας έχουν επιτύχει
να αντλήσουν σημαντικά κεφάλαια από τη
Wall
Street,
ικανά να τροφοδοτήσουν την ανάπτυξή
τους.
Σε
παρέμβασή του, ο εφοπλιστής Πάνος
Λασκαρίδης, επεσήμανε
ότι η είσοδος ή μη στα ξένα χρηματιστήρια
είναι ένα ζήτημα που συνεχίζει να
απασχολεί τους Έλληνες εφοπλιστές ενώ
πρόσθεσε ότι η μορφή με την οποία είναι
διαρθρωμένες οι επιχειρήσεις των Ελλήνων
εφοπλιστών δεν είναι πάντοτε συμβατή
με τις απαιτήσεις του NYSE
ή άλλων διεθνών χρηματιστηρίων. Ανέφερε
ως πολύ θετική για την Ελλάδα την
επανίδρυση του υπουργείου Ναυτιλίας,
ενώ ως βασικά προβλήματα που απασχολούν
την Ελληνική Ναυτιλία ανέφερε την
απουσία σύγχρονης Ναυτικής Εκπαίδευσης.
Τα
προβλήματα χρηματοδότησης και λειτουργίας
των ναυτιλιακών επιχειρήσεων σε ένα
περιβάλλον εξαιρετικής αστάθειας
συζητήθηκαν σε στρογγυλό τραπέζι,
στο
οποίο ο Δρ. Κούστας
επεσήμανε την ανάγκη συνεχούς εγρήγορσης
από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών,
καθώς το διεθνές επιχειρηματικό
περιβάλλον είναι εξαιρετικά ευμετάβλητο,
ενώ απαραίτητος είναι ο έλεγχος του
λειτουργικού κόστους. Ο κ. Μποδούρογλου
προσέθεσε το ζήτημα της αυστηροποίησης
των διεθνών κανονισμών, με την ύπαρξη
νέων περιορισμών για τις θαλάσσιες
μεταφορές.
Πειρατεία:
Η μεγάλη μάστιγα της Σύγχρονης Ναυτιλίας
Το
μεγάλο ζήτημα της Πειρατείας και οι
σύγχρονοι τρόποι αντιμετώπισή του
αποτέλεσε το θέμα την απογευματινής
συνεδρίας, η οποία ξεκίνησε με παρουσίαση
της ιστορικού Τζελίνας
Χαρλαύτη, Καθηγήτριας,
Τμήμα Ιστορίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, με
θέμα: «Ελληνική πειρατεία
και κούρσος στην Ανατολική Μεσόγειο
του 1830: Μια συμπληρωματική δραστηριότητα
στην εμπορική ναυτιλία;».
| Martin Stopford, Μανώλης Βορδώνης, Τζελίνα Χαρλαύτη, Γιώργος Ξηραδάκης, Γιάννης Σαχίνης, Nathanael Mauclair, Μιχάλης Μποδούρογλου, Ίων Βαρουξάκης, Δρ. Γιάννης Κούστας |
Την
προσωπική του μαρτυρία
77 ημερών ομηρίας από πειρατές παρουσίασε
στο κοινό του συνεδρίου ο John
C. Evans,
General Counsel,
Chartworld
Shipping
Corporation.
Το
θέμα της χρήσης ένοπλων
φρουρών στα πλοία ως λύση στη σύγχρονη
Πειρατεία, ανέπτυξε ο
Πάνος Γ. Μωραΐτης, CEO,
Aspida Maritime Security Corp. Ο κ.
Μωραΐτης ανέδειξε τη συμβολή των ενόπλων
φρουρών στην ασφάλεια των πλοίων,
επισημαίνοντας ότι μέχρι σήμερα δεν
έχει σημειωθεί περιστατικό πειρατείας
σε φυλασσόμενα πλοία. Επίσης, ο κ. Μωραΐτης
επεσήμανε τη σημαντική διαφορά που
υπάρχει μεταξύ επαγγελματιών του κλάδου
και μη επαγγελματιών, τονίζοντας ότι η
έλλειψη επαγγελματισμού σε περίπτωση
επίθεσης από πειρατές μπορεί να θέσει
σε σοβαρούς κινδύνους το πλοίο και
κυρίως της ζωή του πληρώματος.