ΤηνΤετάρτη,
12 Σεπτεμβρίου 2012 ψηφιστηκε από τη Βουλή
των Ελλήνων,
ο
νόμος για την «Κύρωση της Σύμβασης
Ναυτικής Εργασίας, 2006 της Διεθνούς
Οργάνωσης Εργασίας».
ο
υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής
Μουσουρούλης,μεταξύ άλλων, δήλωσε
σχετικά:
«Η
Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας, αποκαλούμενη
και ως ‘Χάρτα Δικαιωμάτων των ναυτικών’,
είναι προϊόν ισότιμης τριμερούς
συμμετοχής και συνεργασίας μεταξύ των
πλοιοκτητών, των ναυτεργατών και των
κυβερνήσεων. Όπως προκύπτει και από το
προοίμιο της Σύμβασης, το όργανο αυτό
έχει σχεδιαστεί για να εξασφαλίσει την
ευρύτερη δυνατή αποδοχή και συναίνεση
μεταξύ των ναυτικών, των πλοιοκτητών
και των κυβερνήσεων, ώστε να υπάρχει
ουσιαστική δέσμευση στις αρχές της
αξιοπρεπούς εργασίας των ναυτικών επί
των πλοίων και στα θεμελιώδη δικαιώματά
τους. Με την κύρωση της Σύμβασης σήμερα
από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, κάναμε ένα
σημαντικό βήμα για να διασφαλίσουμε
σύγχρονες συνθήκες και όρους ναυτικής
εργασίας».
1.
Με τη Σύμβαση υιοθετούνται πρότυπα που
διέπουν συνολικά τη ναυτική εργασία
και αφορούν στις ελάχιστες απαιτήσεις
που ρυθμίζουν θέματα:
συνθηκών
και όρων απασχόλησης, με ειδική μέριμνα
για τους νέους,
ενδιαίτησης
και τροφοδοσίας,
ευημερίας
και κοινωνικής ασφάλειας,
ιατρικής
περίθαλψης και προστασίας της υγείας
των ναυτικών.
Ειδικότερα,
η Σύμβαση:
προβλέπει
την επιθεώρηση των πλοίων που υπόκεινται
στις διατάξεις της και την πιστοποίηση
(Maritime Labour Certificate – Declaration of Maritime Labour
Compliance) των πλοίων διεθνών πλόων
χωρητικότητας άνω των 500 ο.χ., καθώς και
των πλοίων ίδιας χωρητικότητας που
εκτελούν πλόες μεταξύ λιμένων κράτους
άλλου από αυτό της σημαίας τους,
ενισχύει
τους μηχανισμούς επιβολής σε όλα τα
επίπεδα, συμπεριλαμβάνοντας διατάξεις
για την ύπαρξη διαδικασιών διαχείρισης
αιτημάτων/παραπόνων των ναυτικών και
επιθεώρησης των συνθηκών εργασίας επί
του πλοίου από τους πλοιάρχους και τους
πλοιοκτήτες,
αποτελεί
όργανο ελέγχου των πλοίων στους λιμένες
(Port State Control) υπό τον όρο της «μη ευνοϊκότερης
μεταχείρισης», η εφαρμογή του οποίου
έχει ως στόχο την εξάλειψη φαινομένων
ανταγωνισμού με πεδίο τα ελάχιστα
επίπεδα όρων και συνθηκών εργασίας
ναυτικών προς όφελος και μιας βιώσιμης
ανάπτυξης ποιοτικών θαλασσίων μεταφορών.
αναγνωρίζοντας
τη σημασία της συμμετοχικής διαδικασίας
κατά τη λήψη αποφάσεων παρέχει δυνατότητα
εφαρμογής διατάξεών της με συλλογικές
συμβάσεις και κατόπιν διαβούλευσης με
τους κοινωνικούς εταίρους, ενισχύοντας
την ανάπτυξη του κοινωνικού διαλόγου
σε θέματα ναυτιλίας εντός των κρατών.
ΣΤΟΧΟΙ
Να
εξασφαλίσει παγκόσμια την ενιαία και
ομοιόμορφη προστασία των δικαιωμάτων
των ναυτικών.
Η
δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού
για τις χώρες και τους πλοιοκτήτες που
έχουν δεσμευτεί να παρέχουν αξιοπρεπείς
συνθήκες εργασίας και διαβίωσης των
ναυτικών και η εξάλειψη φαινομένων
αθέμιτου ανταγωνισμού από την πλευρά
των πλοίων που λειτουργούν με υποβαθμισμένα
ναυτιλιακά πρότυπα.
Να
συμβάλλει στην προσέλκυση νέων στο
ναυτικό επάγγελμα.
