Η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υιοθέτησε νέες κατευθυντήριες γραμμές διαπραγμάτευσης για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπλάνων, καθορίζοντας τη θέση της όσον αφορά στα βασικά θέματα ενόψει των συνεχιζόμενων συζητήσεων με την προεδρία του Συμβουλίου της Δανίας. Με 34 ψήφους υπέρ και 2 αποχές, οι Ευρωβουλευτές (MEPs) εξέφρασαν σαφώς την πρόθεσή τους να διασφαλίσουν ισχυρές προστασίες για τους επιβάτες, ιδιαίτερα σε περίπτωση καθυστέρησης πτήσεων, ακυρώσεων και άρνησης επιβίβασης.
Αποζημίωση για καθυστερήσεις και ακυρώσεις
Οι Ευρωβουλευτές ξεκαθάρισαν ότι δε θα υποχωρήσουν από τον κανόνα των τριών ωρών καθυστέρησης για αποζημίωση. Παρά τις προτάσεις του Συμβουλίου για παράταση της προθεσμίας αυτής σε τέσσερις ή έξι ώρες, οι Ευρωβουλευτές θέλουν να διατηρήσουν το όριο στις τρεις ώρες για όλες τις πτήσεις, ανεξαρτήτως απόστασης. Υποστηρίζουν ότι η απόσταση θα πρέπει να επηρεάζει μόνο το ποσό της αποζημίωσης (από 300 έως 600 ευρώ), όχι το δικαίωμα αποζημίωσης.
Επιπλέον, οι Ευρωβουλευτές προτείνουν τη δημιουργία κοινής φόρμας αποζημίωσης, την οποία οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να παρέχουν στους επιβάτες εντός 48 ωρών από την αναστάτωση. Η προ-filled φόρμα θα επιτρέπει στους επιβάτες να υποβάλουν γρήγορα αίτημα αποζημίωσης, με προθεσμία υποβολής ενός έτους.
Νέα δικαιώματα για τους επιβάτες
Εκτός από την προστασία των υφιστάμενων δικαιωμάτων, οι Ευρωβουλευτές προτείνουν νέα μέτρα για να κάνουν την εμπειρία των επιβατών πιο προσβάσιμη και άνετη. Αυτά περιλαμβάνουν:
- Ελεύθερη χειραποσκευή: Οι επιβάτες θα μπορούν να μεταφέρουν δωρεάν ένα προσωπικό αντικείμενο (π.χ. τσάντα, σακίδιο, ή υπολογιστή) και μία μικρή χειραποσκευή (μέχρι 100 εκ. σε συνολικές διαστάσεις και 7κ. βάρος).
- Καταργήσεις τελών check-in: Οι Ευρωβουλευτές ζητούν να καταργηθούν τα τέλη για τη διόρθωση ορθογραφικών λαθών στο όνομα του επιβάτη και για την επιλογή θέσης για παιδιά κάτω των 14 ετών.
- Επιλογή κάρτας επιβίβασης: Οι επιβάτες θα πρέπει να μπορούν να επιλέξουν μεταξύ χαρτί ή ψηφιακής κάρτας επιβίβασης χωρίς επιπλέον τέλη.
Περιορισμένες εξαιρέσεις στους κανόνες αποζημίωσης
Ενώ οι Ευρωβουλευτές διατηρούν σθεναρά τα δικαιώματα αποζημίωσης για τους επιβάτες, προτείνουν μια καθορισμένη λίστα εξαιρέσεων όπου οι αεροπορικές εταιρείες δε θα υποχρεούνται να καταβάλλουν αποζημίωση. Αυτές περιλαμβάνουν φυσικές καταστροφές, πόλεμο, καιρικές συνθήκες, και απρόβλεπτες εργασιακές διαφορές (εκτός από απεργίες εργαζομένων της αεροπορικής εταιρείας). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ενημερώνει αυτή τη λίστα μέσω εκτελεστικών πράξεων, σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο Andrey Novakov, εισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την προτεινόμενη ρύθμιση, τόνισε τη δέσμευση των Ευρωβουλευτών να υπερασπιστούν τα δικαιώματα των επιβατών: “Πίσω από κάθε καθυστέρηση ή ακύρωση, υπάρχουν αληθινοί άνθρωποι, χαμένες γενέθλιες γιορτές, κηδείες, γάμοι και συνεντεύξεις για δουλειά. Είμαστε σταθεροί στην υποστήριξη του κανόνα των τριών ωρών για αποζημίωση και δεν θα υποχωρήσουμε από αυτή τη θέση.”
Ο Novakov υπογράμμισε ότι ενώ η δίκαιη ισορροπία μεταξύ προστασίας των επιβατών και ανταγωνιστικότητας της αεροπορικής βιομηχανίας είναι σημαντική, τα δικαιώματα των πολιτών δεν πρέπει να παραβιάζονται.
Επόμενα βήματα
Με την υιοθέτηση των κατευθυντήριων γραμμών διαπραγμάτευσης, οι Ευρωβουλευτές θα αρχίσουν επίσημες συζητήσεις με την προεδρία του Συμβουλίου της Δανίας στις 15 Οκτωβρίου 2025. Οι διαπραγματευτές θα έχουν τρεις μήνες για να καταλήξουν σε συμφωνία, με δυνατότητα παράτασης ενός μήνα, αν χρειαστεί. Το αποτέλεσμα αυτών των διαπραγματεύσεων θα διαμορφώσει το μέλλον των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπλάνων στην ΕΕ, διασφαλίζοντας ότι οι προστασίες παραμένουν ισχυρές καθώς η αεροπορική βιομηχανία συνεχίζει να ανακάμπτει και να προσαρμόζεται.