Ταξίδια με σκοπό να αναπτύξουν βαθύτερες συνδέσεις και μια αίσθηση ενότητας, θα αναζητήσουν οι Αμερικανοί ταξιδιώτες το 2025, προτιμώντας μη παραδοσιακές εμπειρίες που εμπεριέχουν το στοιχείο της αβεβαιότητας και ανατρέποντας πολλές συνήθειες του παρελθόντος που αφορούν τις δαπάνες στα ταξίδια.
Αυτό προκύπτει από την ετήσια έρευνα Ταξιδιωτικών Προβλέψεων της Booking.com, στην οποία παρουσιάζονται οι ταξιδιωτικές τάσεις για το 2025. Η έρευνα διεξήχθη διαδικτυακά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2024 σε δείγμα 1.006 ενηλίκων Αμερικανών από τις ΗΠΑ που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν για επαγγελματικούς ή λόγους αναψυχής μέσα στους ερχόμενους 12-24 μήνες.
Οι τάσεις που κατέγραψε για το 2025 είναι...
- Ταξίδια SKI | Οι baby boomers ξαναγράφουν τους κανόνες στα ταξίδια, δείχνοντας στις υπόλοιπες γενιές τι σημαίνει «να ζεις την καλή ζωή». Τα ταξίδια «SKI» θα είναι σε άνοδο - αλλά όχι στις χιονισμένες πλαγιές - καθώς οι γονείς και οι παππούδες ανατρέπουν τις προτεραιότητες όσον αφορά το ξόδεμα της περιουσίας των παιδιών τους «Spending Kids' Heritance (SKI)», αντί να αυξάνουν τις αποταμιεύσεις τους. Τα δύο πέμπτα (41%) των Αμερικανών γονέων το 2025 θα προτιμούσαν να ξοδέψουν χρήματα για ένα ταξίδι ζωής παρά να τα αφήσουν κληρονομιά στα παιδιά τους – με το αντίστοιχο ποσοστό των baby boomers να ανεβαίνει στο 45% και τη silent γενιά (οι άνω των 80) να συγκεντρώνει ποσοστό 40%.
Όμως, το 2025 αυτή η τάση θα λάβει αλτρουιστικές διαστάσεις, καθώς οι μεγαλύτερης ηλικίας συγγενείς θα επιδιώξουν να μοιράσουν χρήματα στις οικογένειές τους, βοηθώντας τις νεότερες γενιές να ξεπεράσουν την κρίση κόστους ζωής, πληρώνοντας για τις επόμενες διακοπές τους. Ενώ στην πλειονότητά τους (51%) οι Αμερικανοί παραδέχονται ότι οι γονείς τους έχουν ήδη πληρώσει μερικό ή το σύνολο του κόστους των διακοπών τους κατά την ενήλικη ζωή τους, το αντίστοιχο ποσοστό των boomers ανέρχεται στο 77%, ενώ το 81% προτίθεται να καλύψει το κόστος διακοπών για τα εγγόνια τους. Αυτό οδηγεί σε τάση για ταξίδια από οικογενειακά μέλη πολλών διαφορετικών γενεών χάρη στο πορτοφόλι των γονέων ή των παππούδων.
Επιπλέον, πάνω από το ένα τρίτο (37%) αυτής της γενιάς ενδιαφέρεται για διακοπές που περιλαμβάνουν περιπέτεια (από 17% το 2024) και το 20% προτίθεται να προχωρήσει πέρα από την καθιερωμένη ζώνη άνεσης, προσεγγίζοντας την διάθεση απερισκεψίας της νεότητας.
- NocTourism | Με τον διαστημικό τουρισμό να γίνεται σταδιακά ένα ρεαλιστικό σενάριο, οι Αμερικανοί ταξιδιώτες θα επιδιώξουν την επαφή τους με το διάστημα στρεφόμενοι σε πιο εφικτές αστρονομικές επιδιώξεις το 2025. Θα αφεθούν στη μαγεία της νύχτας εγκαταλείποντας τα μεγάλα πλήθη κατά τη διάρκεια της ημέρας με περισσότερους από τους μισούς (59%) να σκέφτονται να επισκεφθούν προορισμούς με ιδανικές συνθήκες για εμπειρίες αστρικής παρατήρησης (63%), οδηγούς αστεριών (55%), κοσμικά γεγονότα που παρατηρούνται μία φορά στη ζωή (52%) και παρακολούθηση αστερισμών (52%).
Οι ανησυχίες για την κλιματική αλλαγή επηρέασαν αυτή τη μετατόπιση, με τους μισούς (50%) να σχεδιάζουν να αυξήσουν τις νυχτερινές τους δραστηριότητες προκειμένου να αποφύγουν τις αυξημένες θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια της ημέρας και με το ένα τρίτο (33%) να προτιμούν τις διακοπές σε πιο δροσερές τοποθεσίες. Η προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία είναι σημαντική για το 57% των Αμερικανών που δηλώνουν ότι σχεδιάζουν να μειώσουν τον χρόνο που περνούν υπό το φως του Ήλιου, ενώ περισσότεροι από τους μισούς (52%) θεωρούν πιθανό να προγραμματίσουν δραστηριότητες τα βράδια και νωρίς το πρωί όταν ο ήλιος είναι στο χαμηλότερο σημείο του.
Η προτίμηση των νυχτερινών δραστηριοτήτων αναμένεται να ενισχύσει τη σύνδεση των Αμερικανών με τη φύση, καθώς στην πλειονότητά τους (52%) θα έκαναν κράτηση σε κατάλυμα χωρίς φώτα ώστε να συμβάλει στη μείωση της φωτορύπανσης και στην προστασία της χλωρίδας και της πανίδας.
-Boyz II Zen | Οι άνδρες κλίνουν υπέρ των ταξιδιών μεταξύ ανδρών με έμφαση στην ευημερία, την αυτο-ανάπτυξη και την ενδυνάμωση της ευαλωτότητάς τους και όχι πια στο ποτό. Με την πολιτιστική αλλαγή που φέρνει πρόοδο στις συζητήσεις γύρω από την ψυχική υγεία των ανδρών και τις κοινωνικές πιέσεις, στα ταξίδια θα επικρατήσουν στιγμές που καταπολεμούν τη μοναξιά και δίνουν προτεραιότητα στους πιο ουσιαστικούς δεσμούς. Σχεδόν οι μισοί (46%) Αμερικανοί επιβεβαίωσαν ότι θα ενθάρρυναν έναν από τους άντρες στη ζωή τους να πάει ένα ταξίδι μόνο για άνδρες, φτάνοντας στο 69% για τους Gen Z και στο 65% για τους millennials.
Οι Αμερικανοί άντρες ταξιδιώτες παραμερίζουν τις κοινωνικές προσδοκίες και τα κλισέ της «bro culture» για να ξεκουραστούν και να αναζωογονηθούν (27%), να αγκαλιάσουν την προσωπική τους ανάπτυξη (27%), να απομακρυνθούν από το άγχος της καθημερινής ζωής (19%) και να επιδιώξουν οφέλη για την ψυχική τους υγεία (18%). Η οικοδόμηση συνδέσεων, τόσο παλιών όσο και νέων, θα είναι ζωτικής σημασίας, με το ένα τέταρτο (25%) να θέλει να κάνει νέες φιλίες, το 19% να βελτιώσει τις δεξιότητές του για την οικοδόμηση σχέσεων με τους φίλους και την οικογένεια και το 12% να εξετάζει ένα ταξίδι μόνο για άνδρες για να αντιμετωπίσει συναισθήματα μοναξιάς.
Επιπλέον, αψηφώντας τις προσδοκίες, οι γυναίκες πείθουν τους άντρες της ζωής τους να κάνουν ένα ταξίδι μόνο για άνδρες, με το 54% να ενθαρρύνει τον σύντροφό τους, το 29% τους φίλους τους, το 24% τον αδελφό τους και το 14% τον πατέρα τους.
-The Gate Escape | Μια νέα εποχή ψυχαγωγίας στο αεροδρόμιο σχεδιάζουν να αγκαλιάσουν οι Αμερικανοί. Πάνω από το ένα τέταρτο (27%) ενδιαφέρεται να επισκεφτεί κάποιο προορισμό λόγω του αεροδρομίου του, με το 57% να ενδιαφέρεται για αεροδρόμια που προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες ή εγκαταστάσεις.
Οι Gen Z και οι millennials είναι εκείνοι που πιθανότατα θα τροφοδοτήσουν αυτήν την τάση. Το 53% και των 2 γενεών είναι πρόθυμο να εξετάσει προορισμούς με βάση το αεροδρόμιο του, απορρίπτοντας ξεπερασμένα στερεότυπα και προτιμώντας απολαυστικές εμπειρίες όπως οι κουκέτες ύπνου (28% Gen Z, 33% millennials) και τα spa (34% Gen Z, 34% millennials ) μέχρι τα εστιατόρια με αστέρια Michelin (15% Gen Z, 22% millennials).
Με περισσότερους από τους μισούς Αμερικανούς ταξιδιώτες (52%) να δηλώνουν ότι θα ένιωθαν πιο ενθουσιασμένοι και χωρίς άγχος για το ταξίδι τους εάν υπήρχε ευρύτερο φάσμα εγκαταστάσεων προς χρήση πριν από την πτήση τους, οι διακοπές θα ξεκινούν πολύ πριν την επιβίβαση στο αεροπλάνο. Το 2025, η αρχή του ταξιδιού θα μπορούσε να είναι εξίσου συναρπαστική με τον προορισμό.
-Passport to Longevity | Περισσότεροι από τους μισούς (52%) Αμερικανούς ταξιδιώτες θα πλήρωναν για διακοπές που έχουν μοναδικό σκοπό να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής τους και την ευημερία τους.
Οι διακοπές δεν είναι πλέον μόνο για ξεκούραση. Καθοδηγούμενοι από την επιθυμία να καλλιεργήσουν καλύτερες επιλογές στον τρόπο ζωής, σχεδόν οι μισοί (49%) Αμερικανοί ενδιαφέρονται για ένα καταφύγιο μακροζωίας – όχι παραδοσιακά προγράμματα ευεξίας με προσωρινές λύσεις, αλλά το κυνήγι για μια μεγαλύτερης διάρκειας και πιο υγιεινή ζωή.
Η βαθιά αναζωογόνηση αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα, από τη δόνηση σώματος (48%) και τις θεραπείες με κόκκινο φως (47%) έως την κρυοθεραπεία (32%) και τη θεραπεία με βλαστοκύτταρα (35%). Περισσότεροι από τους μισούς (57%) αναζητούν νέες δραστηριότητες ευεξίας που μπορούν να εφαρμοστούν και στην καθημερινή τους ζωή για μια πιο ισορροπημένη εκδοχή του εαυτού τους, συμπεριλαμβανομένης της μάθησης για την έγκαιρη κατάποση καφέ (30%) και την ενδοφλέβια θεραπεία (29%).
-Vintage Voyaging | Τα ρούχα των διακοπών θα ανανεωθούν το 2025, καθώς οι μοντέρνοι ταξιδιώτες μετατρέπονται σε vintage ταξιδιώτες, πηγαίνοντας σε καταστήματα λιανικής πώλησης ενώ βρίσκονται σε διακοπές για να συνθέσουν μια πιο βιώσιμη βαλίτσα. Πάνω από το ένα τρίτο (38%) των Αμερικανών ταξιδιωτών δήλωσαν ότι θα ενδιαφερόταν να αγοράσουν την γκαρνταρόμπα των διακοπών τους κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους και όχι πριν από αυτό, με το αντίστοιχο ποσοστό να φτάνει στο 59% για τους Gen Z, ενώ το 55% θα επισκεπτόταν καταστήματα λιανικής πώλησης στις διακοπές και σχεδόν τα τρία τέταρτα (74 %) έχουν ήδη αγοράσει vintage ή μεταχειρισμένα προϊόντα από το εξωτερικό.
Αυτή η αλλαγή, αναμφίβολα επηρεασμένη τόσο από το κόστος όσο και από την επίγνωση για την αλλαγή του κλίματος, δεν αφορά μόνο το στυλ, αλλά έχει να κάνει με τη εξοικoνόμηση. Το 58% των Αμερικανών ταξιδιωτών σκοπεύουν να δαπανήσουν λιγότερα στα ταξίδια τους και το 67% να κάνουν αυστηρότερους προϋπολογισμούς για να μεγιστοποιήσουν τις εμπειρίες τους, επομένως η εύρεση ευκαιριών σε καταστήματα μεταχειρισμένων ειδών θα γίνει βασικό μέρος της ταξιδιωτικής περιπέτειας το 2025.
Σε αντίθεση με την τάση της μόδας και του μαζικού καταναλωτισμού, πάνω από το ένα τέταρτο (27%) δηλώνουν ότι βρίσκουν προϊόντα καλύτερης ποιότητας σε vintage καταστήματα στο εξωτερικό από το εσωτερικό, ενώ το 29% ανέφερε ότι αγοράζει vintage προϊόντα στις διακοπές επειδή εκεί βρίσκει καλύτερες ευκαιρίες.
Επειδή ενδιαφέρονται να φέρουν στην πατρίδα τους κομμάτια που αφηγούνται μια ιστορία, ένα οικονομικό ταξίδι είναι πλέον κάτι περισσότερο από απλά ψώνια, είναι ένας τρόπος για να φέρουν πίσω στο σπίτι πολιτιστικές συνδέσεις, κάνοντας ταυτόχρονα οικολογικές και φιλικές προς το πορτοφόλι τους επιλογές. Τα vintage ρούχα θα είναι το νέο αναμνηστικό επιλογής για τη χρονιά που έρχεται, και όχι τα μαγνητάκια.
-Α.Ι. ή Εναλλακτικά Δρομολόγια (Alternative Itineraries) | Οι νέες τεχνολογίες ήδη βοηθούν τους ταξιδιώτες να βρίσκουν εμπειρίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες τους, αλλά το 2025 θα δούμε να αξιοποιούνται καινοτομίες για να βοηθούν τους ανθρώπους να ταξιδεύουν με μεγαλύτερο σεβασμό, φροντίζοντας για την ευημερία των προορισμών που επισκέπτονται και καλύπτοντας τις ανάγκες διαφορετικών ταξιδιωτών με πιο συγκεκριμένες ταξιδιωτικές ανάγκες και προσδοκίες.
Σχεδόν τα δύο τρίτα (62%) θα χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις που συμβάλλουν θετικά στους προορισμούς. Τα εργαλεία που τροφοδοτούνται με τεχνητή νοημοσύνη, όπως το AI Trip Planner της Booking.com, πρόκειται να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτών των ταξιδιών, με τους Αμερικανούς ταξιδιώτες να αναμένεται επίσης να κάνουν χρήση της τεχνολογίας με πιο υπεύθυνο τρόπο. Σχεδόν οι μισοί (49%) Αμερικανοί ταξιδιώτες δεν θα επισημάνουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λιγότερο γνωστούς προορισμούς που θα επισκεφθούν το 2025 προκειμένου να τους κρατήσουν κρυφούς και να μην ενθαρρύνουν μαζική προσέλευση τουριστών σε αυτούς από το Instagram. Επιπλέον, το 61% θα επιδιώξει να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για να εντοπίσει περιοχές με λιγότερο κόσμο.
Οι ταξιδιώτες με νευδροδιαφορετικότητα, οι οποίοι χρησιμοποιούν διαφορετικούς τρόπους σκέψης και επεξεργασίας των πληροφοριών, αναμένεται να χρησιμοποιούν επίσης αναδυόμενες και εξελισσόμενες τεχνολογίες προκειμένου να τοποθετούν τις ανάγκες τους στο επίκεντρο. Πάνω από τα δύο τρίτα (67%) των ταξιδιωτών που προσδιορίζονται ως νευροαποκλίνοντες, ενδιαφέρονται για τη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης που θα τους παρείχαν ενημερωμένες ταξιδιωτικές πληροφορίες, αναφορές καθυστερήσεων και προτάσεις για πιο ήσυχους, λιγότερο πολυάσχολους χώρους σε αεροδρόμια και ξενοδοχεία. Τα αισθητηριακά δωμάτια σε αεροδρόμια, ξενοδοχεία και άλλες τοποθεσίες είναι περιζήτητα από το 67%, ενώ το 77% θα ήθελε να δει περισσότερες επιλογές "αποκλεισμού του θορύβου" σε όλη την ταξιδιωτική εμπειρία.